منو  

صفحه اصلیقوانیننشانی مراجع قضاییپرسش و پاسخمعرفی وکیلخدمات موسسه
اخباردرباره موسسهمطالب حقوقیمقالات حقوقی پایان‌نامهدانلود فرم
پرونده‌های حقوقیخاطرات حقوقیگالریهمکاری با ماتماس با ما
دکتر محمد مصدق
تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن
      سایز متن
   21
دکتر محمد مصدق، فرزند میرزا هدایت الله (معروف به وزیر دفتر)، در سال 1261 (ش) در تهران به دنیا آمد. پس از بازگشت پدرش، لقب مصدق السلطنه به دکتر محمد مصدق داده شد. مصدق، دوره مقدماتی و متوسطه را در شهرهای تبریز و تهران به پایان رساند. پس از بازگشت به تهران به عنوان مستوفی محاسب خراسان برگزیده شد و به این استان رفت. پس از مدتی به تهران برگشت و در دوره اول مجلس شورای ملی مشروطیت به نمایندگی انتخاب شد، اما به علت صغر سن، اعتبار نامه اش پذیرفته نشد. در سال 1287 (ش) به فرانسه رفت و در مدرسه علوم سیاسی پاریس به تحصیل مشغول شد و دیپلم عالی دریافت کرد. سپس به سوئیس رفت و در دانشکده حقوق دانشگاه نوشاتل به فراگیری حقوق خصوصی پرداخت. سرانجام در سال 1290 (ش) با ارائه پایان نامه “وصیت در حقوق اسلام” موفق به دریافت دکترای حقوق خصوصی شد. پایان نامه او در سال 1911 (م) در بلوار سن میشل فرانسه چاپ و منتشر شد. گفته می شود که وی نخستین فرد ایرانی است که دکترای حقوق دریافت کرده است.
پس از مراجعت به ایران، در کابینه مشیرالدوله برای وزارت عدلیه انتخاب شد، اما بنابر دلایلی به عنوان والی فارس منصوب شد. پس از تشکیل دادگستری نوین و به وجود آمدن کمیسیونهای تهیه و تدوین قوانین، مصدق به عنوان عضو رسمی یا غیر رسمی کمیسیونهای مختلف به انجام وظیفه پرداخت. دکتر مصدق چند بار به نمایندگی مجلس، وزیر مالیه و وزیر خارجه منصوب شد و آخرین سمت او نخست وزیری ایران در اواخر دهه 1320 و اوائل دهه 1330 (ش) بود.
اهم آثار تالیفی و تحقیقی دکتر مصدق عبارتند از:
1- دستور در محاکم
2- حقوق پارلمانی در ایران و اروپا
3- اصول و قواعد و قوانین مالیه
4- مدارک حقوق اسلامی و وصیت در مذهب شیعه به ضمیمه حقوق مدنیه (ترجمه از فرانسه با همکاری دکتر احمد متین دفتری، علی معتمدی و نصرالله انتظام)
5- وصیت در حقوق اسلام (پایان نامه دکترا، به زبان فرانسه).
دکتر محمد مصدق، پس از 85 سال عمر پر تلاش و با عزت و بعد از دوازده سال تبعید در روستای احمد آباد قزوین، در سال 1345 (ش) چشم از جهان فرو بست.
سایت wakilmodafe.com