1عنوان مقاله:
|
آیاشهادت زنان نافی نقش اجتماعی آنهاست؟
|
نویسنده :
|
مسعود درودیان
|
تعداد صفحات :
|
12
|
زیرشاخه :
|
حقوق زنان
|
حجم فایل :
|
90 kb
|
شماره ثبت :
|
1393-2-29-3260
|
این مقاله نگاهی است مختصر به اتهامی که سال ها علیه دین اسلام و قوانین اسلامی با شعار بی عدالتی و تبعیض جنسیتی مطرح می شود، و تنها هدف از ترویج و اشاعه این تهمت ها توسط فمنیستها و جنبش های افراطی دفاع زنان، ایجاد حس اعتراض آمیزی علیه مردان و علیه دین اسلام می باشد البته این شبهه افکنی ها در موضوعات مختلفی در مورد زنان طرح شده است که با استدلال و منطق و حکمت قوانین الهی توسط فقها شیعی تمام این توطئه ها از بین رفته؛ شُبهه ای که می خواهیم بررسی کنیم؛ نحوه ی شهادت زنان دردادگاه هاومحاکم قضایی ایران است . آیا ارزش زن و نقش اجتماعی او لگد مال شده وزن نمی تواند استعدادهای خود را به ملکه ظهور برساند، چرا در مقام شهادت دوزن با یک مرد برابر است؟
آیا این تبعیض است؟ آیا هر برابری عدالت است؟
نظرات مختلفی درا ین باره توسط فقها و حقوق دانان و روانشناسان مطرح شده است؛ گروهی می پندارند که این حکم شارع مقدس است و ما نباید بدنبال حکمت و دلیل باشیم ما تنها باید تعبد و اطاعت کنیم و مانند اشاعره می گفتند که خدا بالاتر از این است که دستورش تابع یک مصلحتی باشد؛ پس اگر گفت: کاری بکن یا نکن؛ لازم نیست دلیل داشته باشد؛ اما ائمه (علیهم السلام) همان زمان می فرمودند، این فکر غلط است خدا هیچ کاری را بدون مصلحت و حکمت نمی کند و عدل الهی هم ایجاب می کند که خدا هم در خلقت و هم در شریعت عادل باشد ولی برخی صاحب نظران به بیان مصالح و حکمت های این تفاوت پرداخته اند در این میان جمعی بی ملاحظه؛ پایین تر بودن عقل و درک و شعور زن نسبت به مرد فلسفه وضع چنین حکمی دانسته اند و اساساً نصف بودن ارزش شهادت زن نسبت به مرد را دلیل ناقص العقل بودن زنان می دانند و احادیثی را برای نظریه خود مستند می کنند؛ بهر حال این نوع طرز تفکر وجود داشته و شاید هنوز هم وجود داشته باشد؛ امروزه، تفکر غالب جهانی، نقصان ذاتی زن و پائین تر بودن طبیعی شعور و درک او را که تبعاتی چون محرومیت از قضاوت و شهادت داشته باشد؛ نمی پذیرد و کسانی که خلاف این نظر را دارند باید با دلایل علمی و مستندات محکم عینی و. تجربی آن را ثابت نمایند؛ وگرنه استدلال به ناقص العقل بودن آنها به نصف بودن ارزش شهادتشان نسبت به مردان مصادره به مطلوب است.
در این مبحث نظرات مختلفی بیان شده ولی خداوند حکمتی در این موضوع قرار داده است که در ادامه ی مطالب به آن اشاره می شود؛ تا مشخص گردد شاید این اختلاف به فطرت و ذاتیات دو جنس مرد و زن بر می گردد و ظلمی در کار نبوده بلکه با توجه به آفرینش زن و مرد این امر عین عدالت است.
(اهمیت قرآن کریم در وضع قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران)
یکی از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که جزء مهمترین نکات قانون می باشد اصل اسلامی بدان است در جمهوری اسلامی ایران نباید قانون یا مقررات خلاف شرع وضع و اجرا شود. اصل اسلامی بودن شامل مصوبات مجلس شورای اسلامی که قوه مقننه محسوب می شود طبق اصل 72 لازم الاجراست. شورای نگهبان هم به این صیانت می پردازد (اصل 4 قانون اساسی) ؛ ملت مسلمان ایران نیز پذیرفته است که قرآن کتاب هدایت و کتاب جاودانه ای است که بشر در مسائل مختلف زندگی فردی و اجتماعی خود جهت دستیابی به سعادت دنیوی و اُخری به آن نیاز دارد.
پیامبر اکرم و ائمه اطهار به اهمیت قرآن بارها اشاره کرده اند پیامبر در حدیث ثقلین فرمودند «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی فان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً»
مادامی که به قرآن و اهل بیت متمسک شوید گمراه نمی شوید نقل است از امام صادق.(ع) که اگر حدیث در روایتی از ما به شما رسید و دیدید آن با نص قرآن مطابقت ندارد«فضربه علی الجدار» به آن بی توجه باشد و آن را به دیوار بزنید؛ قوانین جمهوری اسلامی با رعایت این موضوع تصویب می شود همچنین اصل 199 قانون مجازات اسلامی با استناد به آیات قرآن که حول محور شهادت بحث کرده تصویب شده است.
آیا در قرآن تبعیض جنسیتی وجود دارد؟
کلید واژه ها : آیاشهادت زنان نافی نقش اجتماعی آنهاست؟
دانلود به صورت PDF