منو  

صفحه اصلیقوانیننشانی مراجع قضاییپرسش و پاسخمعرفی وکیلخدمات موسسه
اخباردرباره موسسهمطالب حقوقیمقالات حقوقی پایان‌نامهدانلود فرم
پرونده‌های حقوقیخاطرات حقوقیگالریهمکاری با ماتماس با ما
طلاق عاطفی ، رویدادی خاموش كه هیچگاه ثبت نمی شود
تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن
      سایز متن
   21
مدتهاست كه فرصتی برای حرف زدن با یكدیگر را در برنامه روزانه شان نمی گنجانند و هیچ حرف مشتركی جز امور بچه ها و مسائل اقتصادی و سایر مسایل روزمره ندارند.
سالهاست كه درباره احساساتشان نه با هم صحبت كرده و نسبت به میزان علاقه و محبت به هم دیگر بیگانه هستند و هیچ كدام نمی داند دیگری چه دوست دارد و از چه چیزی خوشحال می شود!
زندگی مشترك تنها ظاهر آن در زندگی نمود دارد و در اصل زوجها بدور از هم بوده و در واقع به اجبار بر سر مسائل مختلف زندگی با هم صحبت می كنند.
زندگی به روزهای عادی تبدیل شده است، زندگی كه در ذهن هر كدام از زوجها رویایی بود از عشق و محبت و با هم بودن و عشق ورزیدن به یكدیگر و زیباترین لحظات را با یكدیگر رقم زدن و معنا گرفتن با بودن در كنار هم.
اما رفته رفته و ندانسته از یكدیگر فاصله گرفته اند و روز به روز این فاصله بیشتر و بیشتر می شو تا جایی كه حتی ازدواجشان را نیز از یاد می برند.
اما اگر كمی تامل كنند بدون شك خواهند فهمید منشا و سرآغاز این همه بی عاطفگی از چند مشاجره بر سر مسائل ریز و كوچك آغاز شد و الان با بی تفاوتی نسبت به همدیگر به مقوله ای بالاتر از مشاجره كه طلاق عاطفی نامیده می شود تبدیل شده است.
یكی از مهمترین انواع طلاق، طلاق عاطفی است، رویدادی كه در هیچ جا ثبت نمی شود و نمود عینی ندارد اما خطرناكترین نوع طلاق است كه ممكن است تا جدایی همیشگی و طلاق ثبتی رشد كند.
متاسفانه این نوع طلاق بیشتر در خانواده هایی كه به علت مسائل سنتی و عقاید خاص و برخی باورهای نادرست و نگرشهای منفی را دارند شكل می گیرد.
در این شرایط نگران كننده و آسیب زا علاوه بر وارد شدن ضربه های روحی و روانی به زوجها زنان به دلیل عواطف و احساساتشان بیشتر در معرض آسیب روحی قرار دارند.
در این موقعیت زوجها بنا به دلایل مختلف تن به ادامه زندگی می دهند.
*** طلاق عاطفی سرچشمه سایر طلاق ها
كارشناس واحد طلاق معاونت امور اجتماعی بهزیستی ایلام در این خصوص می گوید: امروزه با توجه به تنوع زندگی در سطح دنیا و به تناسب موقعیتهای جغرافیایی و فرهنگهای خاص هر كشور طلاقهای متفاوتی پیش روی جامعه شناسان، آسیب شناسان و عالمان رشته های اجتماعی قرار دارد.
زهره شوهانی افزود: این مسئله به تناسب تفاوت نوع، درجه و میزان جدایی زن و مرد بوده كه این طلاقها را می توان به شش بخش طلاق عاطفی، طلاق قانونی، طلاق اقتصادی، طلاق هماهنگی میان والدین، طلاق اجتماعی و طلاق روانی تقسیم كرد.
وی با بیان اینكه طلاق عاطفی سرچشمه انواع دیگر طلاق است گفت: از میان شش طلاقی كه اتفاق می افتد طلاقهای ردیف سه تا شش بیشتر گریبان زن را می گیرد و آسیب پذیری زنان در این سه مورد بیشتر از مرد است.
وی افزود: در جامعه ایران اگر با آمارهای طلاق مواجه میشویم در كنار آن آماری بزرگتر اما كشف نشده به طلاق عاطفی اختصاص دارد.
وی با بیان اینكه حدود دو برابر آمار طلاقهای قانونی به طلاقهای عاطفی اختصاص دارد گفت: در این نوع طلاق زندگی ها خاموش و خانوده ها توخالی هستند كه زن و مرد در كنار هم به سردی زندگی كرده و هیچگاه تقاضای طلاق قانونی نمی كنند.
این كارشناس با بیان اینكه علت تداوم زندگی های سرد و خاموش به باورها و ارزشهای فرهنگی جامعه باز می گردد گفت: در یك خانوده توخالی اعضای آن به زندگی با یكدیگر ادامه می دهند ولی از روابط و كنش متقابل با یكدیگر و از حمایت یكدیگر محروم هستند.
وی در پاسخ به اینكه چگونه یك خانواده دچار از هم گسیختگی نقش ها شده و با تنش روبه رو می شود ، گفت: كنشهای خانودگی توخالی دارای كارایی نیست.
وی ادامه داد: خانوده تو خالی مبتلا به طلاق عاطفی یا زندگی خاموش بین زوجین است و چه بسا تنش هایی كه در خانوده های امروزی در جامعه ایران وجود دارد ناشی از ناهمگونی در نگرش و ارزش بین دو نسل باشد.
به عقیده شوهانی، این ناهمگونی ها، اضطراب فرهنگی را دامن می زند و در یك فضای اضطراب آلود كه وجود رفتارهای عاشقانه منطقی به نظر نمی رسد یك نسل كه نسل كهنه باشد اصرار بر حفظ اعتبار ارزشهای فرهنگی گذشته را دارد و با هرگونه بازاندیشی مخالف است و نسل دیگر كه علاقه مند به فرهنگ نو است تمایل دارد در باورها، ارزشها و نگرش های فرهنگ سنتی بازاندیشی صورت پذیرد.
وی یادآور شد: از مجموع 100 پرونده ای كه برای طلاق به این مركز ارجاع شده 80درصد دچار طلاق عاطفی بوده و با مشكل عاطفی مواجه بوده اند.
*** نداشتن مهارت زندگی عامل دامن زننده به طلاق عاطفی
مسئول مركز اورژانس اجتماعی بهزیستی ایلام در این خصوص گفت: متاسفانه برخی از زنان و مردان قدرت سازگاری بین یكدیگر را نداشته و به دلیل داشتن دو نوع سلیقه متفاوت سعی دارند نظرات خود را بر یكدیگر تحمیل كنند.
شهرزاد آرمده افزود: متاسفانه در این خانوده ها ارتباط رفتاری زناشویی ضعیف بوده و در بیان گفتمان ها با مشكل مواجه هستند.
وی گفت: بیشتر زوجهایی كه با طلاق عاطفی مواجه هستند بدلیل نداشتن مهارتهای زندگی مسایل كوچك زندگیشان را با لجبازی و مشاجره های بی مورد به مسایل بزرگتر تبدیل می كنند.
وی اضافه كرد: در جوامع سنتی پذیرش طلاق قانونی برای زنان بسیار سنگین و سخت است و آنها مجبور به تحمل مشكلات شده كه نتیجه آن طلاق عاطفی است.
وی ادامه داد: در این گونه خانوده ها كه دچار طلاق عاطفی می شوند درگیری و مشاجره جانشین روابط دوستانه شده و علاوه بر اینكه زن و شوهر یكدیگر را تحمل می كنند بچه ها نیز آسایش خاطر ندارند.
آرمده گفت: در این خانوده ها والدین از نظر جنسی، اقتصادی و اجتماعی با بحران جدی مواجه می شوند.
وی اظهار كرد: در این موارد خانوده ها باید از مشاوره كمك گرفته چراكه بر اساس آمارهای موجود بسیاری از مشكلات این زوجها ناچیز است كه به دلیل نداشتن مهارتهای زندگی تبدیل به بحرانهای روحی نظیر طلاق عاطفی می شوند.
*** طلاق عاطفی گریبان گیر همه خانوده ها
كارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی ایلام نیز در این خصوص معتقد است: همه خانوده ها با هر سطح اقتصادی و فرهنگی در معرض طلاق عاطفی قرار دارند.
محمد محمودی افزود: طلاق عاطفی پدیده اجتماعی چند وجهی بوده و مقدمه ای برای طلاق ثبتی و قانونی محسوب می شود.
وی اظهار كرد: این نوع طلاق در زندگی های مشترك همچون سایر پدیده های اجتماعی به یكباره اتفاق نیافتاده و در مقطع كوتاه بوجود نمی آید بلكه ابتدا با بروز مشكلات كوچك به تدریج ظاهر شده و با مرور زمان خود را نمایان می كند.
وی گفت: در این راستا فاصله بین زن و مرد بیشتر می شود و سطح گفتگوی زوجها نیز كمتر شده كه در نهایت به طلاق عاطفی مبدل می شود.
این كارشناس ادامه داد: به دنبال ایجاد طلاق عاطفی مهارت و مدیریت كنترل در زندگی ضعیف شده تا جاییكه زوجهان تحمل همدیگر را نداشته و ممكن است از هم جدا شوند.
وی طلاق عاطفی را منشا طلاق قانونی دانست و گفت: در همه موارد طلاق، ابتدا طلاق عاطفی شكل گرفته و سپس طلاق ثبتی اتفاق می افتد.
محمودی گفت: مهارت گفتگو از مهارتهای اساسی در زندگی محسوب شده كه مردم باید با این مهارت بیش از پیش آشنا شوند.
وی اضافه كرد: متاسفانه طلاق عاطفی بیشتر در جوامع سنتی نمود دارد چرا كه مردم این جوامع با بسیاری از مهارتهای زندگی بیگانه هستند.
*** بچه ها قربانیان طلاق عاطفی
یك كارشناس ارشد جامعه شناسی در این خصوص می گوید: در طلاق قانونی پیوند زناشویی به صورت رسمی قطع می شود ولی در طلاق عاطفی این روابط به صورت پنهان اتفاق می افتد.
حیران پورنجف افزود: در این نوع طلاق تعادل زندگی و ساختار خانواده به هم خورده و زوجها همچون غریبه و بدور از هم اما با هم زندگی می كنند.
وی ادامه داد: این نوع طلاق رشته پیوند زناشویی را از بین برده و اثرات منفی آن بر روی بچه ها و اطرافیان خواهد بود.
وی با بیان اینكه در این نوع طلاق زوجها از بعد روانی دچار مشكل می شوند گفت: این زوجها به دلیل اینكه از لحاظ عاطفی از هم جدا می شوند و تنها به عنوان همنشین در خانه با هم هستند و همدیگر را دوست ندارند در معرض مشكلات روحی و روانی قرار می گیرند.
وی اظهار كرد: در این گونه زندگی ها به دلیل از بین رفتن عاطفه، خشونت در خانواده ها شكل گرفته و كودكان نیز خشن و پرخاشگر بار می آیند.
وی گفت: فرزندان این خانوده ها از نظر روانی دچار مشكل شده و این رفتار خشونت آمیزی را كه از والدین فرا گرفته اند در آینده در روابط زناشویی خود اعمال می كنند.
این استاد دانشگاه گفت: در جوامع امروزی كه فرآیند ازدواج به طور سریع رخ داده متاسفانه به دلیل فرهنگ خاص خانوده ها اجازه نمی دهند دختر و پسر در ارتباط با یكدیگر و فاصله زمانی كوتاه همدیگر را بیشتر بشناسند.
وی اضافه كرد: در این نوع ارتباط ها زوجها پس از ورود به زندگی درگیر مشكلات مالی وغیره شده و آنچه را كه هدفشان بوده بدست نمی آورند.
وی با ذكر اینكه طلاق عاطفی زنگ خطری برای بنیان خانواده تلقی می شود گفت: زنان در این زمینه بیشتر ضربه خورده و به دلیل ترس از مسایل مالی، برچسب طلاق، نداشتن سرپناه و دوری از فرزندان تن به طلاق قانونی نمی دهند.
وی گفت: در جوامع مردسالار درخواست عشق و عاطفه از سوی زنان ضد ارزش بوده و این مسئله موجب ایجاد خلا بین زوج شده در حالیكه محبت فاصله بین زن و مرد را كمتر می كند.
وی طلاق عاطفی را بسیار خطرناكتر از طلاق رسمی دانست و گفت: زوجها برای دور شدن از این نوع طلاق باید به مراكز مشاوره مراجعه كرده و با كمك از كارشناس مهارت زندگی در این زمینه را فرا بگیرند.
گزارش از : آزاده خرم 

کلید واژه ها : طلاق عاطفی ، تعریف طلاق عاطفی ، علل طلاق عاطفی ، چیستی طلاق عاطفی ، طلاق+عاطفی ، عشق ، حقوق طلاق ، همه چیز در مورد طلاق عاطفی ، زندگی زناشویی در طلاق عاطفی ، راهای پیش گیری از طلاق عاطفی ، منع طلاق عاطفی ، مقاله در مورد طلاق عاطفی ، مطلب در مورد طلاق عاطفی ، سایت نخبگان بهبهان ، نخبگان جوان بهبهان ، بهبهان ، انواع طلاق ، راهای قانونی طلاق ، وکیل طلاق ، طلاق ، رهایی ، طلاق ، آخر طلاق ، سرنوشت طلاق ، آمار طلاق عاطفی ، بررسی تطبیقی طلاق عاطفی