منو  

صفحه اصلیقوانیننشانی مراجع قضاییپرسش و پاسخمعرفی وکیلخدمات موسسه
اخباردرباره موسسهمطالب حقوقیمقالات حقوقی پایان‌نامهدانلود فرم
پرونده‌های حقوقیخاطرات حقوقیگالریهمکاری با ماتماس با ما
‌طلاق عاطفی، موذی‌ترین طلاق‌‌
تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن
      سایز متن
   21
من هرگز نفهمیدم كه چرا والدینم از هم جدا شدند البته الان دیگر این مسئله برای من مهم نیست، با این موضوع كنار آمده‌ام ولی همیشه این سؤال برایم وجود داشته كه چرا آنها كه برای با هم بودن خودشان دلیل محكمی نداشتند من را به این دنیا دعوت كردند.

ازدواج امری مقدس در اسلام است و برای انجام آن تأكیدات بسیار شده است،‌ زوج‌های جوان علاوه بر اینكه برا ی انتخاب همسر دارای مشكلات فراوانی هستند با مشكلات مالی و اقتصادی زیادی هم برای برگزاری مراسم عروسی مواجهند تا خاطره یك شب به یادماندنی را در دفتر تاریخ زندگیشان ثبت كنند.

البته گفتنی است كه همیشه هم لحظات بر وفق مراد این افراد نیست ، چرا كه بعد از گذشتن از مشكلات برای رسیدن به آرامش ودرست لحظه‌ای ‌ای كه زوج جوان احساس می كند خوشبخت‌ترین زوج دنیا ،‌ با آنچه كه در واقعیت می بیند كاملاً متفاوت است.

برای از بین رفتن خیلی از سوء تفاهمات زندگی خیلی از زوج‌های جوان غرور خود را زیر پا می‌گذرند و در مقابل همسرشان گذشت می‌كنند كه البته این كار در همه مراحل و برای مقابله با همه مشكلات كارساز نیست.

از این‌جاست كه مشاجره‌ها و بحث ها آغاز می‌شود و تازه متأهلین تلاش می‌كنند جو را بهتر كنند و گاهی هم از والدین و یا دوستان كمك می‌گیرند.

در بسیاری از موارد اگر میانجی‌گری توسط شخصی صورت گیرد كه با عدالت بین زوج جوان رفتار كند ممكن است خیلی از مسائل حل شود ولی نكته اینجاست كه طرفین برای خود افرادی را به عنوان واسطه قرار می‌دهند كه حرف و سخن او را به طور منطقی برای دیگری بیان كند.

جوانان در شرف ازدواج، زمانی كه باید با عقل و استدلال دست به انتخاب بزنند و همسری را انتخاب كنند كه بتوانند با وی یك عمر را در آرامش زندگی كنند، فقط به شباهت‌های ظاهری توجه كرده و چون در این دوران احساسات بر منطق تقریباً حاكم است فرد بدرستی نمی‌تواند تصمیم بگیرد و با وجود عدم سنخیت در بسیاری از موارد خیلی از مسائل و مشكلات را جدی نگرفته و حل بسیاری از مشكلات را به بعد از ازدواج موكول میكند، درحالی كه بعد از ازدواج ممكن است راه حل ها به مشاجره ‌های طولانی تبدیل شود.

واگذاری مشكلات به گذر زمان شاید در بسیاری از موارد با نتیجه همراه باشد ولی همیشه هم نباید با بی‌اهمیت جلوه دادن مسئله‌ای حل آن را به گذشت زمان موكول كرد.

هومن نامور در این باره می‌گوید: درست است كه آمارها عدم تفاهم بین زوجین،‌ فقر و بیكاری را از مهمترین عوامل طلاق‌ بیان كرده است ولی قطع روابطه عاطفی و در واقع طلاق عاطفی كه در خیلی از خانواده‌ها وجود دارد را نباید دست كم گرفت.

وی تصریح كرد:‌ بسیاری از زوج‌ها با هم زندگی می‌كنند ولی از درون هم خبر ندارند ،در واقع قطع روابط عاطفی و عشقی كه به تدریح بین زوجین صورت می گیرد می‌تواند از عوامل پنهان و ناگفته بسیاری از زوجها برای درخواست طلاق‌ها باشد.

از بین رفتن بسیاری از ارزش‌ها در خانواده‌ها از جمله احترام به یكدیگر به خصوص برای زوجین در مقابل فرزندان از عوامل مهم تنش در خانواده است كه ‌می‌تواند به مشاجره‌های طولانی و طلاق تبدیل شود.

بسیاری از محمد حسین پناهی مدیرگروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص " طلاق های روانی " كه در این نوع طلاق زن و شوهر با هم زندگی می‌كنند ولی نسبت به هم هیچگونه تعهد و مسئولیتی ندارند،‌ گفت: بسیاری از زنان با شوهران خود به گونه‌ای زندگی می‌كنند كه گویی هیچ مشكلی با هم ندارند ولی در واقع رشته عاطفی بین این دو نیست كه آنها را به هم وصل كند.

دختر جوان 24 ساله‌ای كه طلاق گرفته بود، ‌در این‌باره می‌گوید همیشه از طلاق وحشت داشتم،‌ وقتی كه ازدواج كردم و به خانه خودم رفتم هرگز به این فكر نمی‌كردم كه روزی طلاق خواهم گرفت اما خیلی زود زندگی مشترك ما به پایان رسید و از همسر جدا شدم،‌خودم دلیل این جدایی را از بین رفتن عواطف و علایق در طول 2 سال زندگی مشترك می‌دانم.

* آمار طلاق در 9 ماه اول سال

بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال در نه ماه اول امسال 81033 مورد طلاق و در همین زمان 712488 مورد ازدواج گزارش شده است.

برخی از روانشناسان بر عقیده استوارند كه اكثر زنان ایرانی به خصوص در شهرها و روستاهای كوچك با شرایط سخت بسیار سازگار بوده و با حداقل امكانات در كنار فرزندانشان زندگی می‌كنند و كوچكترین اعتراضی هم ندارند ،‌ولی بر طبق آمارها در نه ماه اول سال در استانی مثل كهكیلویه و بویراحمد480 مورد ،شهرستان قم كه شهری مذهبی است 1420 مورد و در ‌ سیستان و بلوچستان 929 مورد طلاق گزارش شده است ،‌این آمارها نشان می‌دهد كه طلاق به صورت امری عادی در همه قومیت‌ها نفوذ كرده است.

*فرزندان بیشترین آسیب را در طلاق ‌می‌بینند

وقتی طلاقی صورت می‌گیرد بیشترین آسیب به فزندان وارد می‌شود‌،‌ امیرحسین _ ع 24 ساله كه والدینش در سن 10 سالگی وی از هم جدا شده‌اند در این باره می‌گوید: من هرگز نفهمیدم كه چرا والدینم از هم جدا شدند البته الان دیگراین مسئله برایم مهم نیست و با آن كنار آمده‌ام ولی همیشه این سؤال برایم وجود داشته كه چرا آنها كه هنوز برای با هم بودن خودشان دلیل محكمی نداشتند من را به این دنیا آوردند.

وی كه مشكلات بسیاری برای بزرگ شدن و به دانشگاه رفتن خود داشته است،‌ اضافه كرد: اگر والدین من از هم جدا نبودند عقده خیلی از مسائل همیشه همراهم نبود و در انتخاب شغل ‌،همسر و رشته تحصیلی اینقدر دچار مشكل و نگرانی از آینده‌ام نبودم.

*زنان ایرانی همچنان بر تعهدات خود پایدارند

تعهد به زندگی نه تنها برای خیلی از زنان نسل امروز جامعه ما كه برای خیلی از زنان قدیمی‌تر هم دارای قداست و ارزش بوده،‌همچنان دارای قداست است و به هیچ طریقی حاضر نیستند كانون خانواده را رها كنند.

بسیاری از زنان بعد از طلاق با مشكلات اقتصادی و مالی دست به گریبانند و خود به عنوان زنان سرپرست خانوار و به لحاظ داشتن عواطف شدید به خصوص برای فرزندانشان حتی بعد از طلاق هم ازدواج نمی‌كنند و سختی های یك زندگی را به تنهایی به دوش می‌شكند.

میترا _ح كه به تازگی ازدواج كرده است در این باره می‌گوید: اگر همسرم خلاف تعهدات اخلاقی‌اش‌ عمل كند، شاید از وی جدا شوم ولی هرگز مسائل مالی و اقتصادی سخت نمی ‌تواند محبت وی رانسبت به من كم كند.

*قوانین جدید از رشد طلاق جلوگیری نمی‌كند

علی اسلامی پناه نایب رئیس كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در این خصوص گفت‌: بنابر قوانین حقوقی سال 1353 مرد می‌تواند زن خود را طلاق دهد و اگر بخواهد مجددًا هم ازدواج كند در صورتی كه زن دارد رضایت همسر اول خود را جلب كند.

وی اضافه كرد: در صورتیكه در بند 23 "لایحه حمایت از خانواده " برای حمایت از خانواده باید كاربرد داشته باشد،‌ این قانون حذف شده است و مرد می‌تواند بدون رضایت همسر اول ازدواج مجدد داشته باشد.

وی همچنین در خصوص "عندالاستطاعه كردن مهریه " در مقابل " عندالمطالبه بودن " آن گفت: عندالاستطاعه كردن مهریه از لحاظ قانونی معتبر نیست و جاری كردن چنین طرح‌های هیچ نقشی در جلوگیری از روند طلاق نخواهد داشت.

* حفظ قداست ازدواج مهم است نه ایجاد راه برای ازدواج‌های مجدد

در ازدواج آنچه مهم است فهمیدن حرف طرف مقابل برای رسیدن به ابعاد مشترك زندگی است،‌ در امر ازدواج انتخاب درست بسیار مهم است، چراكه تا قبل از اینكه آشیانه‌ای ساخته شود باید به فكر این بود كه آیا این آشیانه متناسب با طوفان‌های سخت زندگی ساخته شده است، ‌پس نباید خیلی احساسی و سطحی انتخاب كنیم.

با توجه به اینكه شرایط بعد از طلاق به خصوص برای زنان بسیار بدتر و خطرناكتر از مردان است؛ مسئولین به جای اینكه به فكر چاره‌ای برای پایدارتر كردن زندگی جوان‌ها داشته باشند با صدور طرح‌ها و قوانین جدید جو جاكم در جامعه را تنش‌زا می‌كنند.

منبع:فارس 

کلید واژه ها : طلاق عاطفی ، تعریف طلاق عاطفی ، علل طلاق عاطفی ، چیستی طلاق عاطفی ، طلاق+عاطفی ، عشق ، حقوق طلاق ، همه چیز در مورد طلاق عاطفی ، زندگی زناشویی در طلاق عاطفی ، راهای پیش گیری از طلاق عاطفی ، منع طلاق عاطفی ، مقاله در مورد طلاق عاطفی ، مطلب در مورد طلاق عاطفی ، سایت نخبگان بهبهان ، نخبگان جوان بهبهان ، بهبهان ، انواع طلاق ، راهای قانونی طلاق ، وکیل طلاق ، طلاق ، رهایی ، طلاق ، آخر طلاق ، سرنوشت طلاق