منو  

صفحه اصلیقوانیننشانی مراجع قضاییپرسش و پاسخمعرفی وکیلخدمات موسسه
اخباردرباره موسسهمطالب حقوقیمقالات حقوقی پایان‌نامهدانلود فرم
پرونده‌های حقوقیخاطرات حقوقیگالریهمکاری با ماتماس با ما
دو مرحله ای شدن آزمون وکالت آری یا خیر؟
تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن
      سایز متن
   21

بسم رب شهدا و صدیقین

بعد اینکه کانون وکلای دادگستری همدان از تصمیم خود مبنی بر برگزاری آزمون وکالت به صورت دو مرحله ای عدول کرد.تصمیم گرفتم تا موضوع دو مرحله ای شدن آزمون وکالت را از دیدگاه خود مورد نقد و بررسی قرار دهم.

این نکته را متذکر می شوم که در حال حاضر فقط کانون وکلای دادگستری مرکز بر تصمیم خود مبنی بر دو مرحله ای شدن آزمون وکالت پافشاری می کند.و برای من جای تعجب است که اگر این تصمیم به جا و درست است.چرا سایر کانونها تبعیت نمی کنند.و راهشان را از کانون مرکز جدا کرده اند!!!!

از سال گذشته زمزمه هایی مبنی بر دو مرحله ای شدن آزمون وکالت از سوی کانون مرکز مطرح شد ولی به آزمون سال 89 وصال نداد.تا اینکه کانون مرکز و کانون همدان تصمیم گرفتند تا آزمون سال 90 را به صورت 2 مرحله ای برگزار نمایند.

در اخبار آمده است که کانون همدان از تصمیم خود عدول کرده است.و اینک تنها کانون مرکز است که در این زمینه ثابت قدم مانده است.

دلایل کانون مرکز برای دو مرحله ای شدن آزمون وکالت این است که آزمون تستی نمی تواند به خوبی توانایی های بالقوه یک فارغ التحصیل حقوق در زمینه وکالت را به معرض نمایش بگذارد.و باید در مرحله ی دوم سلسه مراتبی طی شود که به قول آقای جندقی حقوقدانان زبده جذب کانون وکلا شوند.

از زمانی که به طور رسمی اعلام شده است که آزمون کانون مرکز به صورت دو مرحله ای برگزار خواهد شد.موجی از نگرانی داوطلبان متقاضی شرکت در این کانون را فرا گرفته است.این داوطلبان 2 راه دارند:

1-راه اول اینکه به طور قطع در کانون مرکز شرکت کنند و از پیش برای خود ذهنیت مخربی نسبت به مرحله ی دوم نسازند و ابتدا به پذیرفته شدن در مرحله ی اول فکر کنند و پس از پذیرفته شدن در مرحله ی اول با فراغ بال خود را آماده ی مرحله ی دوم کنند.

2-راه دوم این است که کانونی به غیر از کانون مرکز را انتخاب کنند که با پذیرفته شدن یا نشدن در مرحله ی اول همه چیز را تمام شده ببینند.و دیگر اضطراب ناشی از مرحله ی دوم را نداشته باشند.

که در این زمینه 2 نکته به ذهن بنده می رسد:

1-داوطلبانی که کانونی به غیر از کانون مرکز را انتخاب می کنند با این کار فضای رقابتی را در کانونهای دیگر به شدت سنگین می کنند.و به نوعی در حق داوطلبان بومی کانونهای مذکور اجحاف می شود.

2-داوطلبانی که کانون مرکز را رها می کنند تا در کانونهای دیگر شرکت کنند باید توجه داشته باشند در آخرین نشست اسکودا کلیات طرح پذیرفته شدن بومیان هر کانون تصویب شد و با این اوصاف داوطلبان بومی نسبت به سایرین در شرایط مساوی از شانس بیشتری برخوردارند و حتی اگر این طرح به هر دلیل ملغی شود.تضمینی برای پذیرفته شدن غیر بومی ها نیست چون در شهرستانها علی رغم کمبود امکانات آموزشی فضای رقابتی بسیار فشرده است.وداوطلبان سخت کوشی در این کانونها حضور دارند که مصداق بارز آن آقای محمد کریمی رتبه اول وکالت کل کشور از اراک در سال 89 است.که با تلاش و پشتکار و توکل به خدا به این عنوان نائل آمدند.

دو مرحله ای شدن آزمون وکالت از نظر بنده معایب و مزایایی دارد:



محاسن:


1-داوطلبان دو برابر ظرفیت،در مرحله ی اول پذیرفته می شوند.و این می تواند برای افرادی که در صورت برگزاری یک مرحله ای در لیست انتظار قرار می گیرند شانس مجددی باشد.و خود را به لیست نهایی که بعد از مرحله دوم اعلام می شود تحمیل کنند.

2-با توجه به اینکه مرحله اول که به صورت تستی برگزار می شود نمی تواند به خوبی نمایانگر سطح علمی داوطلبان باشد و شاید فاکتور شانس هم تا حدودی در پذیرفته شدن آنها نقش داشته باشد.مرحله دوم فرصت مناسبی است که داوطلبان از جهات مختلف محک دیگری بخورند و افراد شایسته تر پذیرفته شوند.

البته نکته مبهم تا هم اکنون این است که مرحله دوم به چه شیوه و چه کیفیتی برگزار می شود.که به نظرم باید تا زمان ثبت نام از طریق متولیان امر روشن شود.و همه چیز فعلا در هاله ای از ابهام است.



معایب:


1-با وجود تستی بودن مرحله اول آزمون وکالت،این نوع آزمون با تمام نواقصی که دارد به عدالت نزدیک تر است.و راه را برای اعمال سلیقه مسدود می کند.چه بسا در مرحله ی دوم با تمام وسواس و حسن نیتی که از سوی متولیان امر مصروف می شود در گزینش افراد برتر سلیقه ای برخورد شود.

2-دو مرحله ای شدن آزمون وکالت در کانون مرکز باعث می شود که سیل عظیم شرکت کنندگان در این کانون از صرافت شرکت در کانون مرکز بیفتند.و کانون دیگری را انتخاب کنند.به طور قطع در میان این عزیزان کسانی پیدا می شوند که از پتانسیل بالایی برخوردار هستند.و این نحوه ی آزمون باعث فراری دادن برخی از نخبه ها و حقوقدانان زبده به کانونهای دیگر می شود که این دفع داوطلبان،با اهداف کانون مرکز در جهت جذب حقوقدانان نخبه مغایرت دارد.

3-در صورت برگزاری دو مرحله ای آزمون وکالت در کانون مرکز،داوطلبانی که در کانونهای دیگر شرکت می کنند و پذیرفته می شوند به دنبال انتقال به کانون مرکز هستند و در این میان در صورت پذیرفته شدن درخواست آنان از سوی کانونهای مبدا و مقصد باید مبالغ هنگفتی بپردازند و این مبلغ با توجه به اینکه قشر کارآموز ابتدای کار و اکثرا جوان هستند و به درآمد آنچنانی نرسیده اند و در ضمن مخارج دیگری نظیر هزینه های ازدواج و ادامه تحصیل پیش رو دارند کمر شکن است.

4-به نظر بنده دو مرحله ای شدن آزمون وکالت در کنار محاسنی که دارد نظر کانون مرکز را جهت جذب حقوقدانان زبده تامین نمی کند به دلیل اینکه در علم حقوق ما بعضا عالمان و مولفان زیادی داریم ولی هیچ گاه وکیل خوبی نبودند یا اصلا به این حرفه روی نمی آورند.چون وکالت هنر است.و یک فارغ التحصیل حقوق هر اندازه که از نظر تئوری به مباحث مسلط باشد ضامن موفقیت او در حرفه وکالت نیست.

در ثانی مدت کارآموزی 18 ماهه فرصت مناسبی برای آب دیده شدن و کسب تجربه است و نباید زیاد هم نگران بود.به هر حال کسانی که در آزمون تستی پذیرفته می شوند توانایی علمی متعارفی دارند که توانسته اند از سد این همه متقاضی رد شوند پس باید به آنها زمان داد و منتظر شکوفایی ایشان شد.

5-دو مرحله ای شدن آزمون وکالت باعث فرسایش و خستگی داوطلبان می شود و استرس زیادی را به شخص پذیرفته شده در مرحله اول وارد می کند.دوستانی که در آزمون وکالت شرکت کرده اند به خوبی می دانند که همان آزمون یک مرحله ای هم کلی اضطراب و استرس را به همراه دارد و انسان تا چند ماه بعد آزمون آچمز است.

6-به دلیل اینکه هنوز در مورد جزئیات دو مرحله ای شدن آزمون وکالت در کانون مرکز طرح و برنامه مشخصی به طور رسمی اعلام نشده است.و این برای اولین بار است که این طرح می خواهد حالت اجرایی پیدا کند احتمال آزمون و خطا وجود دارد.و چه بسا حق تعداد بسیاری از داوطلبان در این میان تضییع شود.

در پایان باید عرض کنم که جامعه حقوقی معترف است که کانون وکلا متولی امر وکالت در کشور است و باید نگران نحوه ی پذیرش و ادامه کار وکلا باشد ولی از آن طرف هم،باید برای فهم و درک موکلان ارزش قائل شد و اجازه داد تا ایشان تفاوت های آشکار و پنهان مهارتی و تخصصی بین وکلای محترم را با مراجعات خود ملموس سازند.


نگارنده:مجید سلیمانی


کلید واژه ها : دو مرحله ای شدن آزمون وکالت ، حقوق دانان اراک ، آزمون وکالت ، وکالت ، منابع جدید وکالت ، آخرین وکالت