منو  

صفحه اصلیقوانیننشانی مراجع قضاییپرسش و پاسخمعرفی وکیلخدمات موسسه
اخباردرباره موسسهمطالب حقوقیمقالات حقوقی پایان‌نامهدانلود فرم
پرونده‌های حقوقیخاطرات حقوقیگالریهمکاری با ماتماس با ما
(پرسش و پاسخ)تناقض ارث زن و شهادت زن با تساوی بین مرد و زن
تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن
      سایز متن
   21
پرسش:
آیا اینکه زن نصف مرد ارث می برد و ارزش شهادت زن نصف مرد است با مسئله ی تساوی بین مرد و زن تناقض ندارد؟

پاسخ:

به نکات ذیل توجه فرمایید.

الف: در نظام اقتصادی اسلام مؤونه و درآمد خانواده به عهده مرد است و زن هیچگونه مسئولیت مالی به عهده ندارد.

ب: دیه زن و دیه مرد به خود آنها برنمی گردد. ممکن است دیه زن به مردها و دیه مرد به زنها برسد، یعنی کمیت دیه به نفع مرد یا زنی که مقتول شده است ارتباط ندارد.

ج: دیه خونبهای انسان نیست اگر بزرگترین دانشمند روی زمین و یا یک کودک مریض یکساله  به غیر عمد کشته شود، دیه آن  برابر خواهد بود.

د: با توجه به نکات فوق می گوییم: اگر یک مرد از دنیا رفت باید تا حدودی به لحاظ مادی و اقتصادی جبران شود و اگر یک زن هم از دست رفت باید تا حدودی جبران مسائل معیشتی ناشی از فقدان او بشود، اگر چه از جنبه معنوی هیچ چیز قابل جبران نخواهد بود و اصالتاً انسان قیمت ندارد. حال اگر مردی از دنیا رفت، درآمد خانه به شدت ضربه پذیرفته است و باید به شکل درست جبران شود و اگر یک زن از دنیا رفت بنابر نظام و فرهنگ اقتصادی اسلامی که زن مسئولیت مالی ندارد ضربه کمتری به معیشت خانواده وارد آمده است و جبران آن با پرداخت دیه کمتر، ممکن است.

نتیجه آنکه اولا:ً این نصف دیه بودن دلالت بر کم بها بودن زن ندارد، چون دیه ملاک بها و قیمت آدمی نیست.

ثانیاً: این نوع دیه به زن و مرد متوفی نمی رسد که در حق آنان تبعیض صورت گرفته باشد بلکه به بازماندگان مربوط است که این بازماندگان ممکن است مرد باشند و ممکن است زن.

اما در مورد مساله شهادت زن:

الف: شهادت زن به تنهایی در بعضی از امور که زن خبره است و با خبر است جاری است و مقبول .

ب: اینکه شهادت زن در بعضی از امور به تنهایی پذیرفته نیست و باید دو تا باشد، به این دلیل است که زن در زندگی روزمره به امور جزئی مشغول است و اشتغال به جزئیات زندگی او را دچار نسیان و فراموشی می کند. قرآن کریم که فرموده است شهادت دو زن را مطرح کرده،  فلسفه آن را چنین بیان کرده است:  «أن تضل إحداهما فتذکر احداهما الا خری»[1]  اگر یکی از آن دو فراموش کرد دیگری به او یادآوری کرده و تذکر دهد. البته ممکن است فراموشی و نسیان مورد بحث در آیه شریفه علل دیگری داشته باشد که بشر هنوز نتوانسته است آن علل را کشف کند.
و در نهایت اینکه زن و مرد بودن مربوط به ابدان است و حقیقت انسان روح اوست که روح مذکر و مؤنث ندارد و نمی توان از این جهت یعنی انسانیت بین آن دو تفاوت قائل شد، تمام تفاوت به ابدان طبیعی آنان برمی گردد که بعضی از تکالیف خاص هم متوجه تفاوت در قابلیتها است و از این جهت بین آنچه بیان شد و آنچه که شما بیان کردید با دو فلسفه متفاوت تناقض در تساوی زن و مرد در انسانیت و تفاوت آنها در تکالیف و وظایف دیده نمی شود

[1]سوره بقره، آیه 282.
==
منبع:حوزه نت


کلید واژه ها : (پرسش و پاسخ)تناقض ارث زن و شهادت زن با تساوی بین مرد و زن