منو  

صفحه اصلیقوانیننشانی مراجع قضاییپرسش و پاسخمعرفی وکیلخدمات موسسه
اخباردرباره موسسهمطالب حقوقیمقالات حقوقی پایان‌نامهدانلود فرم
پرونده‌های حقوقیخاطرات حقوقیگالریهمکاری با ماتماس با ما
رفتار حرفه ای وكلا در آیینه دادسرا ودادگاههای انتظامی
تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن
      سایز متن
   21
رفتار حرفه ای وكلا در آیینه دادسرا ودادگاههای انتظامی

دادسرای انتظامی و كارنامه یكساله
 

شن و منزلت قانون ، به گونهای است كه ارتباط عمیقی با حقوق خصوصی و عمومی مردم دارد و بدین لحاظ است كه حقوقدانان مناسبات وسیعی با مردم جامعه دارند . همان طوری كه در حیطه هنر هیچ اثر هنری بدون نگرش و اعتنا به مردم نمیتواند ماندگار و ارزشمند باشد ، موفقیت و عدم موفقیت حرفهای حقوقدانان نیز ناظر به میزان اهمیتی است كه برای مردم قائل می شوند . زیرا دانش حقوقی بدون اعتناء به مردم ، اساساً نمیتواند كاربرد مثبتی داشته باشد . سالها پیش ( 1331 ) با تلاش و مساعی بیدریغ گذشتگان ما كه اعتقاد به استقلال وكیل در دفاع شجاعانه از مردم داشتند ، لایحه قانون استقلال كانون وكلای دادگستری تصویب و بدین ترتیب این نهاد غیردولتی ( NGO ) تاسیس گردید . لهذا جلب اعتماد مردم نسبت به جامعه وكلای دادگستری ، وظیفة مهمی برای كانونهای وكلای دادگستری ایران محسوب میگردد و بدین لحاظ مدیریت و مسئولین تمامی اركان كانونهای وكلای دادگستری نمیتوانند در روند فعالیت و مدیریت خود فارغ از این مهم باشند . زیرا ارج و منزلت وكلای دادگستری متاثر از اعتماد و ارزشی است كه مردم برای آنها قائل میگردند . از همین روست كه در آئین نامه لایحه قانون استقلال كانون وكلای دادگستری برای مردم این امكان فراهم گردیده است كه با اتكا به موازین و مقررات قانونی موجود ، شكایات خود را علیه وكلای خاطی ، مطرح كنند تا موجبات رسیدگی در دادسرای انتظامی كانون وكلا فراهم گردد . وقفه چندساله انتخاب هیات مدیره كانون وكلای دادگستری مركز و عدم استفاده از تمامی ظرفیتهای مدیریتی كانون در این سالها و افزایش تعداد وكلا و كارآموزان در سالهای اخیر و مجموعه عوامل بیرونی ، علل محسوسی از جهت افزایش شكایتهای مطروحه و بالا بودن آمار پرونده های تخلفات انتظامی وكلا و كارآموزان محسوب میگردد . لهذا مسوولین و اعضای دادسرای كانون وكلای مركز در بستر شرایط موجود ، مقتضی دانستند با تحلیل از شرایط مشخص حاضر ، به دنبال راهكارهای مناسب و غیرانتزاعی باشند كه در مجموع ، عملكرد آنها از جهت مصالح كانون ، كنش مثبت داشته باشد . و در راستای تحقق این نیات ، همواره جلسات ماهانه اعضای دادسرا تشكیل تا با تعامل و تبادل نظر ، موثرترین راهكارها ارائه گردد . از مهمترین نتایج حاصل از این جلسات رسیدن به این واقعیت بود كه مجازات تنها چاره معضل تخلفات انتظامی نیست بلكه ابعاد آموزشی و فرهنگی موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد ، كارنامه یكساله دادسرای انتظامی كانون وكلای دادگستری مركز ، حاصل تعامل و تشریك مساعی مجموعه اعضای دادسرای كانون و ناظر به نگرش و عملكردها ی ذیل میباشد .
1 ) رسیدگی شكایتهای مطروحه به گونهای انجام پذیرد ( با دقت ودر وقت مناسب ) ، كه اعتماد عمومی مردم همواره نسبت به وكیل دادگستری و كانون وكلای دادگستری محفوظ بماند .
2 ) هوشیاری به این واقعیت كه استقبال كانون در پذیرش شكایتهای مردم ، موجب سوء استفاده برخی اشخاص فرصتطلب كه صرفاً در مقام تصفیه حسابهای شخصی مبادرت به طرح شكایت علیه وكلای دادگستری میكن ن د ( خصوصاً اشخاص طرف دعوای موكل ) نگردد و در این راستا هتك حرمت و عدم امنیت شغلی وكلای دادگستری به وجود نیاید .
3 ) در رسیدگی به شكایتهای مطروحه این نتیجه حاصل گردید كه بروز برخی تخلفات ، صرفاً ناشی از عدم آگاهی به مقررات انتظامی میباشد ، لهذا ضرورت آموزش مقررات به كارآموزان وكالت احساس و در این خصوص تاكنون كلاسهای آموزشی متعددی ایجاد ، به نحوی كه برای نخستین بار در كانون مركز ، كارآموزانی كه در دوره آتی موفق به اخذ پروانه وكالت میگردند از آموزشهای لازم مقررات انتظامی برخوردار میباشند و امیدوار هستیم كه آمار تخلفات انتظامی به لحاظ معروض كاهش یابد .
4 ) هماهنگی با كمیسیون محترم انتشارات و جلب رضایت آن كمیسیون ، جهت تخصیص بخشی از مجله كانون ، به منظور درج مقالاتی كه میتواند به عنوان بخشی از فعالیتهای فرهنگی و آموزشی دادسرا محسوب گردد .
5 ) مصاحبه با پیشكسوتان و درج آن در مجله كانون و عینیت دادن معیارهای ارزشی و اخلاقی آنها در خصوص حرفه وكالت دادگستری به منظور شناسایی الگوهای مناسب ، برای همكاران جوان .
6 ) برگزاری سخنرانیهای ماهانه با موضوع اخلاق حرفهای وكلای دادگستری و پرسش و پاسخ در خصوص معضلات و مشكلات اعضای دادسرا در رابطه با پرونده های تحت رسیدگی .
7 ) تدوین اخلاق حرفهای وكلای دادگستری كه حسب مصوبه 7/8/1381 هیات مدیره محترم كانون به دادسرا محول گردید و دادسرا نیز در حال حاضر با مساعی و كوشش جمعی از اعضا ی خود در صدد تامین مورد فوق میباشد .
اعضای دادسرای انتظامی ، در كارنامه یكساله خود ، با نگرشی كه شرح آن گذشت ، اوقات خود را با خلوص و صداقت ، صرف امور دادسرای انتظامی كردند و اعتقاد دارند : كار آنها بدون عیب و نقص نمیباشد ، زیرا تنها در بستر انفعال ، نقص و انتقاد وجود ندارد و در كمال میل ، آماده پذیرش انتقادهای همكاران خود میباشند . و در پایان تاكید می كند : مردم همواره ناظر و قضاوت كننده اعمال وكلای دادگستری میباشند و تنها با جلب اعتماد و احترام آنها میتوانیم در برابر طوفانهایی كه هرچند بار درخت تنومند این تشكیلات را تهدید میكند ، مصون و استوار باقی بمانیم ، همان طوری كه نیم قرن استوار باقی ماندهایم
کلید واژه ها : رفتار حرفه ای وكلا در آیینه دادسرا ودادگاههای انتظامی