منو  

صفحه اصلیقوانیننشانی مراجع قضاییپرسش و پاسخمعرفی وکیلخدمات موسسه
اخباردرباره موسسهمطالب حقوقیمقالات حقوقی پایان‌نامهدانلود فرم
پرونده‌های حقوقیخاطرات حقوقیگالریهمکاری با ماتماس با ما
نظریه حقوقی:حق بیمه حقوق وظیفه وارثین
تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن
      سایز متن
   21
سوال ـ درمواردیكه زن و شوهر هردو از مزایای حقوق وظیفه برخوردارند و یكی ازآنها فوت می‎كند و یا در مواردیكه بچه‎ها از حقوق وظیفه پدر و مادر خود از هر دو بهره‎مند می‎شوند، آیا باید حق بیمه هردو از آنهـا كم شود یا فقط حق بیمه یكی از آنها؟

نظریه شماره ۷۵۴۸/۷ـ ۲۵/۹/۱۳۸۱

نظریه اداره كل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه
در مواردی كه به بانوان شاغل یا بازنشسته، وفق قانون، حقوق وظیفه هم بلحاظ فوت همسرانشان تعلق می‎گیرد و یا هنگام برخورداری فرزندان از حقوق وظیفه والدین ـ كه مورد رای شماره ۲۷۴ ۱۷ ـ ۲۷/۹/۱۳۷۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری هم قرارگرفته است از جمع حقوق و مزایای متعلقه به آنان فقط یك حق بیمه (سرانه خدمات درمانی) ماهیانه باید كسر و ارسال شود نه بیشتر. زیرا مجوزی برای وصول و ایصال سرانه مضاعف وجود ندارد.
توضیح اینكه در فرض اشتغال زن و شوهر كارمند، سرانه بیمه خدمات درمانی هریك از آنان هرماه از حقوق و مزایای پرداختی به‎خودشان كسر و به شركت بیمه ارسال می‎شود و پس از فوت شوهر و تعلق حقوق وظیفه به همسر شاغل او با عنایت به انتفاء بیمه خدمات درمانی زوج بلحاظ فوت وی و لزوم قطع كسر سرانه خدمات درمانی مربوط و ادامه كسر سرانه بیمه خدمات درمانی زوجه كمافی‎السابق، موجبی برای كسر سرانه بیمه مضاعف از حقوق وظیفه‎ای كه به زن موصوف تعلق می‎گیرد وجود ندارد. در مورد كسر سرانه بیمه خدمات درمانی از حقوق وظیفه فرزندانی كه والدین آنها شاغل یا بازنشسته بوده و هردو فوت كرده‎اند نیز همانطور كه در زمان حیات والدین فقط یك حق سرانه بیمه خدمات درمانی ماهیانه ـ علی‎الاصول ـ از حقوق و مزایای مستمرپدر آنان كسر می‎شده نه بیشتر، فوت والدین و برخورداری فرزندان از هردو حقوق وظیفه، مجوز برخورداری آنان از دو بیمه خدمات درمانی و نتیجتاًً موجبی برای كسر سرانه مضاعف بیمه به نظر نمی‎رسد. ضرورت ارسال دفترچه بیمه خدمات درمانی متوفی به اداره كل خدمات درمانی برای ابطال آن نیز مجوز تحمیل چنین هزینه‎ای به دریافت كنندگان حقوق وظیفه نیست.

کلید واژه ها : بیمه و ارث , حقوق بیمه , نظریه حقوقی