کشف 100 تن مواد مخدر در کشور طی 2 ماه
تاریخ : 18 خرداد 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در دو ماه ابتدای امسال 100 تن مواد مخدر در کشور کشف شده و در مجموع کشفیات نسبت به مدت مشابه 34 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا علیرضا جزینی شامگاه یکشنبه در پایان سفر دو روزه به کرمان در نشست خبری افزود: 61 هزار و 900 نفر در دو ماه امسال دستگیر شده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: تعداد سلاح های کشف شده نیز در سال جاری 191 قبضه سلاح بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 27 درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تعداد سلاح های مکشوفه نشانگر این است که اشرار و قاچاقچیان با سلاح و مهمات اقدام به جابجایی مواد مخدر می کنند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همچنین یک میلیون و 400 هزار قرص و آمپول غیر مجاز کشف شده که این میزان در مقایسه با سال قبل 134 درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: سال گذشته 88 میلیون عدد قرص و آمپول غیر مجاز در کشور کشف شده بود.

*باورهای غلط عامل اصلی در مصرف مواد مخدر است

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باورهای غلط عامل اصلی استفاده افراد از مواد مخدر است و 65 درصد افراد جامعه معتقدند که افراد به علت باورهای غلط به سوی مصرف موادمخدر می روند.

وی بیان کرد: بسیاری از مصرف کنندگان ترامادول تشنج کرده و به بیمارستان مراجعه کردند و آمار برخی شهرها مصداق این مدعاست.

وی گفت: مصرف ریتالین که به عنوان قرص شب امتحان معروف است، موجب اعتیاد روانی می شود و استمرار استفاده از آن، مشکلات خطرناکی را در پی دارد.

جزینی باور نادرست دیگر را استفاده از قرص های لاغری عنوان کرد و افزود: این گونه قرص ها توسط بانوان استفاده می شود و دارای آمفتامین و مت آمفتامین است که این مواد، ماده اصلی شیشه است.

وی یادآور شد: قرص های تبلیغی در شبکه های ماهواره ای حتما دارای آمفتامین است.

*سوء مصرف مواد مخدر دومین عامل مرگ در کشور

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سوء مصرف مواد مخدر بعد از تصادفات، دومین عامل مرگ و میر در کشور به شمار می رود.

وی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر را به دلایلی از جمله وجود ناخالصی ها در مواد و استفاده بیش از حد مواد مخدر دانست و اظهار کرد: سال گذشته در مجموع سه هزار نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که این میزان یک درصد در مردان و 33 درصد در زنان افزایش داشته است.

وی گفت:یکی از یافته های جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که قرص های ترک اعتیاد که توسط برخی عطاری ها توزیع می شود، حاوی شیشه است.

وی تاکید کرد:افراد برای ترک اعتیاد باید به مراکز مجاز مراجعه کنند و آدرس این مراکز مجاز در سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود دارد.

جزینی ادامه داد: افراد ضمن تماس با شماره تلفن 09628 می توانند آدرس مراکز مجاز ترک اعتیاد را دریافت کنند.

وی گفت: سال گذشته با یکهزار و 430 مرکز غیر مجاز ترک اعتیاد برخورد شد یا این مراکز در مسیر ساماندهی قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از قرص های ترک اعتیاد باید از طریق مراکز مجاز انجام شود و گرنه افراد را دچار خسران می کند.

این مقام مسوول گفت: مردم توقع دارند معتادان متجاهر در جامعه حضور نداشته باشند و مراکز ماده 16 راه اندازی شده اما در تهران به میزان مورد نیاز این مراکز ایجاد نشده است.

*اولویت های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر

وی پیشگیری و جمع آوری خرده فروشان در کشور را دو برنامه اساسی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری اعلام کرد.

جزینی به راه اندازی مراکز کاهش آسیب اشاره و بیان کرد: در گذشته 68 درصد افراد مبتلا به ایدز از سرنگ مشترک استفاده می کردند که با راه اندازی مراکز کاهش آسیب به 45 درصد کاهش یافت.

وی پیشگیری،درمان،مقابله،کاهش آسیب،صیانت و توانمندسازی را پنج استراتژی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور برشمرد و افزود: هر کارآفرین که بتواند تعدادی از معتادان بهبود یافته را زیر پوشش قرار دهد به او تسهیلات 50 تا 100 میلیون ریالی ارایه می شود.

*75 درصد کشفیات در شرق کشور است

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: سال گذشته 75 درصد کشفیات در شرق و حاشیه شرق کشور بوده است.

وی گفت: استان کرمان با شیوع شناسی انجام شده رتبه اول شیوع مصرف مواد مخدر را داشته و با رتبه 4.65 بالاتر از شاخص کشوری است.

وی تاکید کرد: در این استان برنامه های پیشگیری باید در اولویت باشد.

*فعالیت یک مرکز ترک اعتیاد کودکان در کشور

وی به فعالیت یک مرکز ترک اعتیاد کودکان در زاهدان اشاره و بیان کرد: در این مرکز 15 کودک نگهداری می شوند.

جزینی پایین ترین سن اعتیاد را 15 سالگی عنوان کرد و گفت: کمتر از این سن نداریم و اگر وجود داشته باشد تعداد کمی خواهد بود.

وی گفت: در کرمان مرکز نگهداری ماده 16 ویژه بانوان نداریم که راه اندازی خواهد شد.

*برخورد با باندهای بین المللی

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: برخورد با باندهای بین المللی و سرشبکه ها در دستور کار این ستاد قرار دارد و در این راستا فعالیت های سه جانبه با همکاری برخی کشورها در دست انجام است.

وی عنوان کرد: در داخل کشور نیز وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی نسبت به شناسایی سرشبکه ها اقدام می کنند.

جزینی افزود: کرمان استان مهمی از حیث تلاش در حوزه مبارزه با مواد مخدر است و سال گذشته در کشفیات رتبه اول را داشته است.

وی گفت: سال گذشته 107 تن مواد مخدر در استان کشف شد که تلاش خوبی بوده و 9 درصد نسبت به سال 92 رشد داشته است.
منبع : عصر‌ایران‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :