ونزوئلا: بازداشت با کتک شهردار پایتخت به اتهام تلاش برای کودتا
تاریخ : 2 اسفند 1393

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
 آنتونیو لدزما، شهردار انتخابی کاراکاس، از سوی افراد غیرنظامی ملبس به جلیقه‌‌های ضد گلوله و بدون حکم دادگاه در دفتر شهرداری بازداشت شد. اتهام لدزما، "تلاش برای انجام کودتا و ایجاد آشوب" عنوان شده است.
 
به‌گزارش دویچه وله به نقل از خبرگزاری‌ها، آنتونیو لدزما، یکی از رهبران اپوزیسیون ونزوئلا روز پنج شنبه (۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن) در دفتر کار خود در کاراکاس، پایتخت این کشور، دستگیر شد. دمتزی لدزما، همسر شهردار، در صفحه توییتر وی نوشت که ماموران "با خشونت" با آنتونیو رفتار کردند و او را "با کتک" همراه بردند. بازداشت خشونت‌بار شهردار کاراکاس از سوی حزب او "الیانزا براوو بویبلو" نیز تایید شده است.
 
 چندی پیش شماری از افسران نیروی هوایی این کشور نیز به اتهام "تلاش برای برپایی کودتا علیه دولت" بازداشت شدند.

آنتونیو لدزما چند روز پیش از دستگیری، بیانیه‌ای را امضا کرده بود که در آن به "تغییر احتمالی قدرت" در این کشور اشاره شده بود. این بیانیه از سوی یک نماینده‌ی مجلس و یکی دیگر از مخالفان دولت که در حال حاضر در زندان به‌سر می‌برد نیز امضا شده بود. نویسندگان بیانیه خواستار تشکیل "دولت موقت برای مبارزه با بحران اقتصادی کنونی‌" ونزوئلا شده بودند.
 
توطئه‌ی آمریکا
 
نیکلاس مادورو، رئیس جمهور چپ‌گرای این کشور، چندی پیش در یک سخنرانی تلویزیونی، آمریکا را به دست‌داشتن در ایجاد ناآرامی‌ها و توطئه علیه دولت خود متهم کرد. او گفت، مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهند وابستگان به سفارت آمریکا در پایتخت این کشور، می‌کوشند در صفوف ارتش ونزوئلا شکاف ایجاد کنند. مادورو تاکید کرد که دیپلمات‌های آمریکایی در کاراکاس با تحریک مقام‌های نظامی و تطمیع رهبران سیاسی، از آنان می‌خواهند در این کشور کودتا راه بیندازند. وی از مادرید، بوگوتا و تبعیدیان ونزوئلایی در ایالت فلوریدای آمریکا به عنوان "مرکز توطئه علیه کاراکاس" نام برد.
 
رد اتهام از سوی آمریکا
 
وزارت امور خارجه‌ی آمریکا، ضمن رد اکید این اتهامات، آن‌ها را "نادرست و بی‌اساس" خوانده است. به گفته‌ی مقامات رسمی آمریکا، اقدامات دولت مادورو در جهت منحرف کردن افکار عمومی از دشواری‌های اقتصادی فزاینده در ونزوئلا صورت می‌گیرد.
 
کاراکاس در حال حاضر با بحران مالی سنگین و بی‌سابقه‌ای روبه‌روست. نرخ تورم در حال حاضر، به ۵۶ درصد رسیده است. کاهش بهای نفت، وضعیت اقتصادی ونزوئلا را وخیم‌تر کرده است. فساد دستگاه‌های دولتی، نرخ بالای جنایت، کمبود و جیره‌بندی مواد غذایی و فروشگاه‌های خالی، اعتراض‌های اجتماعی گسترده‌‌ای را در این کشور سبب شده است. نیروهای امنیتی اغلب با تظاهرات اعتراضی مردم، به ویژه دانشجویان، با خشونت روبرو می‌شوند.
منبع : عصر‌ایران‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :