هاآرتص: کابينه جديد اسرائيل بر مبناي رشوه بنا نهاده شده است
تاریخ : 23 اردیبهشت 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
یک روزنامه صهیونیستی نوشت کابینه جدید اسرائیل بر مبنای رشوه بنا نهاده شده است.

روزنامه هاآرتص چاپ سرزمین های اشغالی فلسطین روز چهارشنبه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم «نِهِمیان اشتراسلر» نوشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می داند که افکار عمومی در برابر اقدامات وی مبنی بر توزیع پست های اضافی وزارتی با هدف حفظ قدرت خود هیچ واکنشی نشان نخواهد داد.

در هر نقطه دیگری در وضع عادی در برابر چنین اقداماتی مردم به خیابان ها می ریختند.

در هیچ جای دنیا مردم نمی پذیرند که نخست وزیر با پرداخت رشوه زمینه را برای ابقای خود در قدرت فراهم کند.

آن چه نتانیاهو می گوید این است که وی در برابر نمایندگان لیکود در کنست که خواهان معرفی و تبلیغات عمومی هستند برای آن که متقاعد شوند که به کابینه جدید وی رای دهند ناچار است با واگذاری پست های وزارتی ، یا معاون وزیر یا ریاست کمیته های کنست و یا اعطای نشان افتخار، اعطای اختیارات و قدرت و غیره آنها را متقاعد کند که در هر شرایطی به اعضای کابینه جدید رای دهند.

نویسنده گزارش هاآرتص در ادامه نوشته است اگر این اقدام نتانیاهو پرداخت رشوه نیست پس چیست؟

چه تفاوتی میان این اقدام نتانیاهو و پرداخت پول به دیگران برای خرید آرای آنها وجود دارد؟ این اقدام نتانیاهو حتی بدتر از پرداخت پول است زیرا اقدام نتانیاهو عواقب مخرب گسترده تری دارد. نتانیاهو خطاب به اسرائیلی ها می گوید وی تنها درباره چند پست وزارتی و معاون وزیر سخن می گوید که حدود چند میلیون شکل هزینه به اقتصاد اسرائیل تحمیل خواهد کرد.

این به هیچ وجه درست نیست زیرا هدف اصلی از طرح قانونی در اسرائیل، کاهش تعداد وزیران کابینه به هجده نفر و ادغام پست های وزارتی اضافی بود.

این پست های اضافی وزارتی در اصل به نفع کسانی است که از امتیازات خاص برخوردار هستند.

کاملا مشخص است که تعداد وزرا در هنگام کسری بودجه باید کاهش بیابد.

به همین علت وزارتخانه های فرهنگ و ورزش باید بار دیگر در وزارت آموزش ادغام شوند.

وزارت امور مستمری بگیران از وزارت امور اجتماعی منشعب شده است وزارت امور اطلاعاتی از وزارت دفاع منشعب شده است و امور راهبردی از دفتر نخست وزیری منشعب شده است.

ما می توانیم وزارت جهانگردی را با وزارت اقتصاد ادغام کنیم مسئولیت همکاری های منطقه ای باید به وزارت امور خارجه واگذار شود و وزارت امور داخلی بر توسعه گالیله و نقب نظارت کند.

اسرائیل تنها به این شکل می تواند هجده وزیر در هجده وزارتخانه داشته باشد.

نویسنده گزارش هاآرتص نوشته است سوئیس تنها هفت وزیر دارد.

ایرلند پانزده وزیر، ژاپن چهارده وزیر، ایتالیا هجده وزیر و صربستان سیزده وزیر دارد.

البته در این کشورها مشکلات مختلفی هم وجود دارند. اما در این کشورها مردم اجازه نمی دهند که سیاستمداران با تحمیل هزینه بر آنها به حیات خود ادامه دهند.

در آن کشورها مردم و سیاستمداران آنها متوجه شده اند که کاهش تعداد وزرا و همزمان کاهش نیاز به قدرت انسانی و افزایش کارایی از دوباره کاری و بروکراسی جلوگیری می کند و هزینه ها دولت را کاهش می دهد.

این وضع باعث می شود که منابع مالی بیشتری برای بخش هایی مانند آموزش ، بهداشت و رفاه اختصاص داده شود.

نتانیاهو در سال هزار و نهصد و نود و شش کسی بود که تصمیم گرفت کابینه ای با هجده وزیر تشکیل دهد. نتانیاهو همچنین بشدت از ایهود اولمرت هم انتقاد کرد که در سال هزار و نهصد و نود و نه با شکست نتانیاهو کابنیه اسرائیل را با بیست وزیر تشکیل داد.

نویسنده گزارش هاآرتص نوشته است در سال دو هزار و نه شاهد ظهور نتانیاهو جدید بودیم که کاملا بی اعتماد و غیرقابل کنترل بود.

وزیر بزرگ ترین کابینه اسرائیل را از نظر تعداد وزیران کابینه تشکیل داد که شامل سی وزیر و نه معاون وزیر بود.

روز گذشته روند تغییر قانون اساسی را با هدف افزایش تعداد وزیران خود در دور اول به بیست وزیر شروع کرد.

در دور دوم زمانی که اسحاق هرتزوک و حزب کارگر به کابینه نتانیاهو بپیوندند تعداد بیشتری از وزرای کابینه نتانیاهو کاهش خواهند یافت.

نتانیاهو صدای انتقادها و خنده ها را می شنود. وی مردم اسرائیل را به خوبی می شناسد.

وی می داند که هیچ کس در برابر این اقدامات وی به خیابان ها نخواهد آمد. هر چند این اقدامات نتانیاهو به معنای تحمیل ضرر به مردم اسرائیل هم باشد باز هم کسی برای اعلام اعتراض به خیابان ها نخواهد آمد.

به همین علت وی بی اعتنا به مردم با پرداخت رشوه همچنان تلاش می کند صندلی قدرت خود را حفظ کند.

منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :