نگفتم خبرگان هیچ غلطی نمی تواند بکند / نمی‌گذاریم خرازی سخنرانی کند! / درخواست جدید احمدی نژاد از طرفدارانش / نظر دختر هاشمی درباره پرونده برادرش / رحیمی در کدام بند زندان اوین است؟
تاریخ : 1 اسفند 1393

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد و یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ ما‌ هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک» جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.


در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.







پاسخ تند یک مقام دولت نهم به ابتکار

دلاور نجفی معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت نهم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابتکار، پس از طرح سه عامل اقتضائات زمان جنگ، کاهش میزان ورودی آب تالاب هورالعظیم و انجام عملیات اکتشاف و استخراج نفت در پهنه وسیعی از تالاب، مقصر وضعیت فعلی تالاب و آلودگی ناشی از آن را شخص ابتکار دانسته است.

وی نوشته: مطالعات سد کرخه در سال ۱۳۶۷ توسط شرکت مهاب قدس انجام و احداث آن در سال ۱۳۷۰ در دولت سازندگی آغاز و در سال ۱۳۸۰ و دولت اصلاحات و همزمان با مدیریت سرکارعالی خاتمه یافت. همانگونه که بدستی اشاره کردید "دخل و تصرف در بخش‌های بالا دستی تالاب چنین عواقبی را رقم زده است” ولی اشاره نگردید که این دخل و تصرف در چه دوره‌ایی انجام شده است و کدام دولت‌های پس از انقلاب باید پاسخگو باشند؟! قطعاً دولت‌های نهم و دهم دراین میان نقشی نداشته‌اند.

وی ادامه داده که: تاریخچه اکتشاف و استخراج نفت در تالاب هورالعظیم نیز بدینگونه است که مطالعات لرزه نگاری آن جهت اکتشاف در دولت سازندگی و بلافاصله بعد از پایان جنگ تحمیلی تکمیل آغاز گردید و احداث چاه‌های اکتشافی آن در سال ۱۳۷۶ و در دولت اصلاحات و همزمان با مدیریت سرکار عالی انجام و بعنوان بزرگترین میدان نفتی کشور معرفی گردید.

در سال ۱۳۸۲ و همزمان با مدیریت سرکار عالی، بهره‌برداری از این میدان نفتی نیز بصورت بیع متقابل با یک شرکت ژاپنی آغاز شد و پهنه وسیعی از تالاب بصورت کاملاً خشک شده تحویل دولت نهم گردید این بهره‌برداری در سال‌های بعد تاکنون نیز ادامه داشته است.

وی در پایان نوشته: حل معضل گرد و غبار خوزستان در گرو انداختن گناه آن به گردن دیگران نیست و اگر روزی به دنبال قصورها و تقصیرها بگردیم، کسی بیشتر از شما مقصر نخواهد بود و شما تنها فردی هستید که در خصوص معضلات تالاب شادگان پرونده قضایی دارید پس بهتر است بجای مقصر جلوه دادن دیگران، فکر و امکانات کشور را در خدمت مردم صبور خوزستان قرار دهیم و هر کس سهم خود را در تخریب بپذیرد و قول جبران بدهد. اگر این کار را بکنیم قطعاً مردم مهربان خوزستان در میان طوفان گرد و غبار نیز به رویمان لبخند خواهند زد.







درخواست احمدی‌نژاد برای خیزش مردم علیه فقر، فساد و تبعیض!

مراسم ترحیم والده احمدی نژاد پنجشنبه 30 بهمن ماه در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در پایان مراسم افرادی که احمدی نژاد را تا درب منزل همراهی کردند شعارهایی چون "به جون هرچی مرده، احمدی برمیگرده" ، اباالفضل علمدار، احمدی را نگهدار" ، "احمدی بت شکن، بت بزرگ رو بشکن" ، "چپ راست کارگزار، علیه خدمتگزار" سر داده‌اند.

احمدی نژاد هم در پاسخ به شعار "فقر و فساد و تبعیض، احمدی نژاد به پا خیز" گفته: باید بگویید ملت ایران به پاخیز! اگر ملت ایران به پا خیزد، همه آلودگیها را یکجا خواهد برد.





پرونده مهدی ما «هیچ چیز ندارد»

فائزه هاشمی صبح جمعه در حاشیه هفتمین کنگره حزب حاما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظرتان در مورد حکمی که قرار است طی روزهای آینده برای برادرتان از سوی دادگاه صادر شود چیست؟ اظهار داشت: پرونده مهدی ما هیچ چیزی ندارد.





احتمال تشنج در جریان سفر روحانی به قم

احتمال تشنج آفرینی عده‌ای از حامیان افراطی دولت در سفر آتی رئیس جمهور به قم بسیار قوت گرفته است که هوشیاری مردم و نیروهای ارزشی و انقلابی را می طلبد. 


یکی از وب‌سایت‌های نزدیک به جبهه پایداری با طرح ادعای فوق نوشته: تغییر ناگهانی سفر استانی روحانی از خراسان شمالی به قم شائبه های زیادی را بوجود آورده است. عده ای بر این عقیده اند که این تعجیل در سفر استانی روحانی به قم بخاطر دلخوری بیش از حد مراجع از دولت و رو به وخامت رفتن این رابطه، در دستور کار دولتمردان یازدهم قرار گرفته است و عده ای نیز مسائل دیگری را مطرح می کنند که جای تامل بسیار دارد.



آخرین شعار انتخاباتی فیگو

ستاره سابق فوتبال جهان، شب گذشته در ارائه برخی برنامه‌های انتخاباتی خود برای ریاست فیفا مدعی شد که می‌خواهد جام جهانی را ۴۸ تیم برگزار کند.





نقش بیکاری در شیوع عملیات انتحاری

دانشگاه زوریخ نتایج مطالعات خود در پروژه تحقیق بر «بستر و خاستگاه عاملان عملیات‌های انتحاری در گروه های تروریستی» را منتشر کرده است. در بخشی از گزارش مربوطه امده: مطالعات مراکز تحصصی مصر نشان می‌دهد نسبت داوطلبان عملیات انتحاری در کشور مصر نیز رو به تزاید است. از نکات روشن در مورد کشورهای شمال آفریقا، شیوع گسترده بیکاری در این مناطق است. در سپتامبر 2014 در مصر، 15 نفر دست به عملیات انتحاری زده اند که بدون استثنا همه این 15 نفر پیش از پیوستن به گروه های تروریستی، بیکار بوده اند.





تا سی سال دیگر، یکی از سه کشور قدرتمند جهانیم

سردار حمید اباذری جانشین فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) آینده ایران اسلامی را درخشان خوانده و گفته: ایران در سال 2025 به عنوان یکی از سه کشور بزرگ قدرتمند جهان مطرح می‌شود.





می‌خواستند بودجه روستاها را به NGOهای سیاسی بدهند!

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مشهد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با رد حذف بودجه ریزگردها توسط مجلس گفته: سازمان محیط زیست در نظر داشت 60 میلیارد تومان از بودجه روستاها و شهرهای کوچک را برداشته و به NGO هایی اختصاص دهد که به اسم محیط زیست کار سیاسی می کنند اما مجلس با این اقدام مخالفت کرد.






کسری بودجه عظیم دولت بنا به ادعای توکلی

احمد توکلی نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارشی از لایحه بودجه 1394 به مردم ارائه داده که در بخشی از آن آمده: کسری بودجه ظاهراً صفر است. اما اگر درآمد مالیاتی را از کل منابع کم کنیم و مانده را با هزینه‌ها مقایسه نمائیم کسری واقعی در لایحه آشکار می‌شود که در لایحه نزدیک به 105 هزار میلیارد تومان بود که با تغییراتی که در کمیسیون تلفیق روی داد، تقریباً 89 هزار میلیارد تومان است. یعنی 41 درصد منابع عمومی دولت! از منابع عمومی دولت بقیه منابع یا فروش دارایی نفتی است یا فروش دارایی فیزیکی یا استقراض. دولت به شکل کاملاً غیرعلمی و تبلیغاتی اصرار دارد که بودجه‌اش کسری ندارد.

آیا کسی پیدا می‌شود که مثلا با فروش خودرو خود و گرفتن دستی از همسایه‌اش، جهیزیه دخترش را تهیه کند، ولی مدعی تراز دخل و خرج خویش باشد؟






کمک بحرین به تروریست‌های شرق کشور

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دولت بحرین را متهم به حمایت از گروه‌های «تروریستی» در ایران کرده است. به گفته علاءالدین بروجردی، بحرین به این گروه‌ها برای خرید سلاح کمک مالی می‌کند و نیرو‌های امنیتی با کشف یک انبار سلاح در شهر سراوان به اسنادی در این رابطه دست یافته‌اند.





طلسم آزادی پرسپولیس سه ماهه شد!

در هفته بيست و يکم ليگ برتر فوتبال ايران، پرسپوليس بار ديگر در ورزشگاه آزادی متوقف شد و در برابر صبا قم به تساوی ۰-۰ رضايت داد. اين تيم سه‌شنبه آينده در ليگ قهرمانان آسيا ميزبان لخويای قطر است. آخرين برد پرسپوليس در ورزشگاه آزادی، دوم آذر در شهرآورد تهران رقم خورد که توانست استقلال را ۲-۱ شکست دهد.





بسیج دانشجویی: به خرازی اجازه سخنرانی نخواهیم داد!

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی، در پی لغو سخنرانی صفار هرندی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در دانشگاه علوم پزشکی ایلام که بنابه گفته مسئولین این مرکز آموزش عالی به دستور شخص استاندار ایلام اعمال شد؛ تشکل بسیج دانشجویی این دانشگاه در پیامی به مسئولین امر اعلام کرد اجازه نمی‌دهد صادق خرازی، مشاور رئیس جمهور دولت اصلاحات در علوم پزشکی ایلام سخنرانی کند.






حکم زندان سنگین برای خاخام چشم‌چران

یک خاخام مشهور آمریکایی به ۵۲ مورد "دیدزدن" زنان برهنه از طریق فیلمبرداری از آنها در حمام کنیسه اش اقرار کرد و گناهکار شناخته شد. دادستان این پرونده می‌گوید بری فرویندل، ۶۳ ساله، خاخام کنیسه یهودیان ارتدکس در شهر واشنگتن احتمالا از ۱۵۰ زن برهنه فیلم گرفته است اما این خاخام به دستکم ۵۲ مورد اعتراف کرده است.

زنانی که هدف فیلمبرداری مخفیانه این خاخام قرار گرفته اند برای انجام مناسک مذهبی غسل (میکوه) در کنیسه برهنه شده بودند. از جمله اعضای مشهور عضو این کنیسه، جک لو وزیر خزانه داری آمریکا و جو لیبرمن سناتور پیشین هستند. به نوشته بی‌بی‌سی، رونالد ماکن دادستان این پرونده گفته است که برای فرویندل، حکم زندانی سنگین درخواست می‌کند تا "منعکس کننده سنگینی جرم او در نقض حریم خصوصی و کرامت قربانیان باشد."






وحید هاشمیان در آستانه موفقیتی بزرگ

وحيد هاشميان ملى پوش سابق فوتبال ايران در آستانه امتحانات نهايى و دريافت بالاترين مدرک مربيگرى فوتبال جهان در آكادمى فدراسيون فوتبال آلمان است.





توضیح امام جمعه موقت تهران در باره اظهارات منتسب به وی

آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انعکاس اظهاراتش در دانشگاه فردوسی مشهد از سوی برخی رسانه‌ها، اظهار داشت: برخی رسانه‌ها به نقل از بنده اشتباها نقل کردند که من گفته‌ام «خبرگان مقابل رهبری هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»

وی با گلایه از انعکاس نادرست اظهاراتش، تصریح کرد: بنده گفته بودم که بعضی جریانات که به این امید بسته‌اند که در داخل مجلس خبرگان علیه مقام معظم رهبری حرکتی صورت گیرد، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند زیرا اعضای مجلس خبرگان هیچ فردی را شایسته‌تر و بهتر از رهبر معظم انقلاب نمی‌شناسند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری، خبرگان را یکی از بزرگترین و مهمترین تشکیلات کشور دانست و افزود: از سراسر کشور فقهای زبده برای مجلس خبرگان انتخاب می‌شوند، آنها درباره رهبری بعد از امام هم تصمیم گرفتند و آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان رهبر تأیید کردند.





منطق خاص مخالفت پزشکیان برای مخالفت با رد صلاحیت اصلاح‌طلبان

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس و وزیر سابق بهداشت با تاکید براینکه حذف چهره‌ها به خاطر برخی اشتباهاتشان جامعه را از حضور افراد خلاق و توانمند خالی خواهد کرد، گفته: افراد کم تجربه را وارد عرصه فعالیت کنند وقتی هم که پایشان لغزید و اشتباهی کردند می‌گویند فلانی را گرفته ایم و پدرش را نیز به خاطر اشتباهاتش درآوردیم؛ مگر جامعه ما چند نفر از این افراد با تجربه دارد که میخواهید آنان را کنار بزنید؟




700 میلیون دلار از دارایی های کشور قورت داده شده است

محمدباقر نوبخت در همایش سراسری جوانان و هواداران حزب اعتدال و توسعه  اظهار داشته: 700 میلیون دلار از دارایی های کشور طی پنج تا شش سال در این کشور خورده و قورت داده شده است.سخنگوی دولت با بیان آنکه من نمی گویم اختلاس شده ولی می توانم بگویم این پول محصولش نباید رشد منفی اقتصادی باشد، ادامه داد: دولت اعتدال برای موقعیتی که طی آن خدای نکرده مذاکرات شکست بخورد نیز برنامه دارد.


وزیری که «اپل» را پراند

یحی آل اسحاق در گفتگویی خاطرنشان کرده: ما پس از انقلاب بر اساس دیدگاه خودکفایی ورود «اپل» را ممنوع کردیم و با ایجاد شرایط و تعرفه‌های سنگین ورود تمام خودروهای خارجی را به ایران با مشکل مواجه کردیم. زمانی که من وزیر بازرگانی بودم و مهندس نعمت زاده وزیر صنایع بود؛ نماینده مدیر عامل شرکت «اپل» در پیشنهادی به من گفت که شرکت اپل در ایران در بیست استان، دارای دفتر خدمات است و با سرمایه‌گذاری بسیار و سابقه تاریخی ای که دارد، با سیاست های شما بازار را از دست می‌دهد. او پیشنهاد کرد که حاضر است تمام قطعات اپل را در ایران بسازد و تا جایی که پتانسیل دارد خط تولید را در ایران اجرایی کند. تحت لیسانس نظارت خودشان 50 درصد از این قطعات را در ایران مصرف کند و 50 درصد آن را برای خودشان ببرد. ماشینی به ایران عرضه کند که برخلاف پیکان که 10 لیتر بنزین مصرف می‌کند، 6 لیتر بنزین با همان ظرفیت مصرف می‌کند. در نهایت قیمت خودرویی که عرضه می‌کرد از قیمت پیکان ارزان‌تر بود و بخشی از محصول خودرو را نیز صادر می‌کردیم و در برابر این شرایط تنها اجازه ماندن در ایران را می‌خواست تا برند اپل در ایران از بین نرود. به نظر من این فرصت استثنایی بود. هنگامی که این مسئله را با مهندس نعمت زاده مطرح کردم، ایشان پیشنهاد شرکت «اپل» را نپذیرفت و گفت که قصد خودکفا کردن خودرو را دارند و می‌خواهند خودرویی به نام «خودرو ملی» ایران شکل دهند. نهایتا بعد از هزینه‌های بسیار، در حال حاضر دولت به این نتیجه رسیده است که باید یک خط سوم در صنعت خودرو راه اندازی شود. در سایه آن مشارکت تکنولوژی و دانش در کشور پیشرفت می‌کرد. دلیل تمام این ناکامی‌ها برداشت غلط از معنای خودکفایی در اندیشه امام خمینی است.



 اجازه ندهيم در قم مسجد ضرار درست شود

آيت الله محسن اراكي دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي درخصوص تعطيلي چندي پيش دفاتر چند شبكه ماهواره ای مذهبی در ايران گفت: مجمع تقريب از مسوولان خواست به صورت عملي براي مقابله با اين جريانهاي تكفيري اقدام كند. آنها مدعي شيعه بودن هستند و در داخل كشور فعاليت مي كردند. به همين دليل مسوولان 17 دفتر اين شبكه‌ها را بستند.وي خاطرنشان ساخت: نبايد اجازه دهيم در قم مسجد ضرار درست شود، قم مركز انقلاب و امام است. نخستين خطري كه قم را تهديد مي‌كند اين است كه بايد مراقب بود براي ما مرجع انگليسي نسازند.


خوش و بش شریعتمداری و مرتضوی در حاشیه مجلس ختم مادر احمدی نژاد



بازداشت اطرافیان احمدی‌نژاد ادامه خواهد یافت؟

سایت "المانیتور" با انتشار گزارشی به بازداشت اخیر "محمدرضا رحیمی" و انتقال او به زندان اوین به اتهام فساد و اختلاس اشاره می‌کند و می‌‌نویسد: این اقدام در حالی صورت گرفته که دولت ایران مبارزه‌ای را علیه فساد مالی و اداری بخصوص در نهادهای دولتی آغاز کرده است."المانیتور" تلاش دولت برای جلب نظر مساعد سرمایه‌گذاران خصوصی را یکی از بهترین راهکارها به مظنور مقابله با گسترش فساد دولتی می داند."  المانیتور پیش‌بینی می‌کند که روند بازداشت اطرافیان احمدی‌نژاد به اتهام فساد و اختلاس ادامه خواهد یافت و علت اصلی این موضوع را تمرکز ثروت در دست بخش دولتی می‌داند و می‌نویسد: "مشکل اقتصاد ایران ساختاری است. علاوه بر احتمال محاکمه یاران دیگر احمدی‌نژاد این موضوع مطرح شده که تعدادی از نمایندگان مجلس ایران نیز از رحیمی و شبکه تحت هدایت او رشوه دریافت کرده‌اند. دو عضو این شبکه نیز با اتهامی مشابه مواجه شده بودند یکی از آنان بابک زنجانی بازرگان ایرانی بود که در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان به اتهام فساد و سوء‌استفاده از امکانات دولتی است و دیگری نیز سعید مرتضوی رییس پیشین سازمان تامین اجتماعی است که به اتهام فساد از فعالیت در تمام منماصب دولتی منع شده است."


پیگیری تصاویر اهانت به آیت‌الله هاشمی در مجلس

یک عضو شورای نظارت بر صداوسیما گفت: با چنین مواردی که گزارش آنها به ما داده شود یا اینکه خودمان تخلفات آن را مشاهده کنیم، برخورد می‌کنیم و مورد را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهیم کرد.رمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری و میان‌درود در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در این زمینه به صداوسیما تذکر خواهیم داد و پیگیر این هستیم این تصویر مربوط به چه زمانی است. اگر نمایندگان مجلس به این نتیجه برسند که این کار با هدف قبلی انجام شده، امکان کارت زرد گرفتن رسانه ملی وجود خواهد داشت.نماینده مجلس نهم افزود: با چنین مواردی که گزارش آنها به ما داده شود یا اینکه خودمان این تخلفات را مشاهده کنیم، برخورد می‌کنیم و مورد را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهیم کرد. البته گزارش‌هایی وجود دارد که این اتفاق مربوط به گذشته بوده که در این مورد نیز تحقیق خواهد شد چراکه چنین تصویری مربوط به هر دوره‌ای که باشد٬ اقدامی نادرست است لذا در صورت محرز شدن هدف قبلی صدا‌وسیما برای پخش این تصویر٬ این مسئله پیگیری خواهد شد و امکان کارت زرد گرفتن رسانه ملی وجود خواهد داشت.


کنایه دعایی به فرزند جنجالی آیت الله دوانی!
حجت‌الاسلام دعایی رئیس مؤسسه اطلاعات در نکوداشت بیش از نیم قرن مجاهدت علمی استاد علامه دوانی گفت:  آنچه برای من خیلی جالب است شیوه تربیتی خانوادگی ایشان بود. علامه دوانی ۴ پسر و دو دختر دارند و آنچه که من می‌دانم این است که در خانواده ایشان آزادی عقیده و برداشت موج می‌زند. یعنی یکی می‌تواند رویکرد کاملا انتقادی داشته باشد و دیگری بر اوج پایبندی و اعتقاد به همان موضوع باشد. در این خانواده آزادی به شیوه مطلق وجود دارد. فضایی که توام با تامل، احترام و تسامح است.


انتقاد آیت‌الله مکارم از تبلیغات رسانه ملی
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با محمد سرافزار مدیر رسانه ملی گفت: برخی از تبلیغات برای تامین منابع مالی پخش می‌شود که ارزشی نداشته و به نوعی تبلیغات ناسالمی هستند. این اقدام اعتماد عمومی را نسبت به رسانه ملی کاهش داده و به اعتبار رسانه ملی لطمه می‌زند. اعتماد مردم مهم‌ترین سرمایه رسانه ملی است.


رحیمی در کدام بند زندان اوین است؟
جهانگیر رئیس سازمان زندان های کل کشور در پاسخ به این سوال که محمدرضا رحیمی در کدام بند نگهداری می شود، اظهار داشت: وی مثل سایر افراد در بند عمومی است اما با متهمین پرونده بیمه در یک بند نیستند و از امکانات خاصی هم برخوردار نیستند.


نتانیاهو: از جزییات توافق پیشنهاد شده به ایران باخبرم
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در راستای جنجال سازی، اعلام کرد: از جزییات توافق پیشنهاد شده به ایران باخبرم.

این اظهارات نتانیاهو یک روز پس از این اعلام شد که دولت اوباما اعلام کرد که برخی از اطلاعات تخصصی را بدون اطلاع به اسراییل نگه می‌دارد زیرا می‌ترسد که این اطلاعات درز پیدا کند.


امتیازهای مالی احمدی‌نژاد به برخی کشورها

در سال‌های فعالیت دولت‌های نهم و دهم اختصاص 330 میلیون دلار برای پاکستان، اختصاص بودجه‌ای برای ساخت یک بیمارستان تخصصی در عراق، اختصاص وام 1.5 میلیارد دلاری با مدت 10 سال بازپرداخت برای سریلانکا، اختصاص بودجه‌ای برای برای ساخت دو درمانگاه عمومی در بولیوی، کمک هفت میلیون دلاری برای ساخت یک فرودگاه در سنت وینسنت، کمک 350 میلیون دلاری برای ساخت یک بندر نیکاراگوئه و موارد اینچنینی در رسانه‌های ایرانی انعکاس یافت. موضوعی که گاه انتقادهایی را هم در پی داشت اما حتی در زمان بیان این انتقادات هم کمتر کسی در مورد اهداف این سیاست سخن گفت. با این حال از این دست موارد در دولت روحانی تاکنون در رسانه‌ها اعلام نشده اما باید دید این دولت تا پایان کار خود چه مسیری را انتخاب می‌کند؟





نام کشور کمک‌شونده میزان کمک توضیح
پاکستان 330 میلیون دلار در کنفرانس بین‌المللی پاکستان که در ژاپن برگزار شد، ایران تعهد داد به پاکستان کمک کند. (فروردین 1388)
عراق بودجه‌ای برای ساخت یک بیمارستان تخصصی 220 تختخوابی، 17 مدرسه و نیروگاه 250 مگاواتی این خبر توسط حسین کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق اعلام شد. (24 فروردین 1388)
سریلانکا وام 65 میلیون دلاری با بهره پایین این خبر توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا اعلام شد. (پنجم مرداد 1387)
سریلانکا وام 1.5 میلیارد دلاری با مدت 10 سال بازپرداخت بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری (هشتم آذر 1386)
بولیوی بودجه‌ای برای ساخت دو درمانگاه عمومی این خبر توسط حجت‌الله سلطانی، کاردار ایران در بولیوی اعلام شد. (20 مهر1387)
سنت وینسنت کمک 7 میلیون دلاری برای ساخت یک فرودگاه اعلام شده توسط آسوشیتدپرس (30 شهریور 1387)
نیکاراگوئه کمک 350 میلیون دلاری برای ساخت یک بندر اعلام شده توسط رویترز (14 تیر 1387)



 

منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :