میکروب ها در تحقیقات جنایی شهادت می دهند
تاریخ : 23 آذر 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

مطالعه جدید محققان درباره میکروب ها می تواند در آینده به کارآگاهان و متخصصان جرم شناسی در زمینه تعیین زمان دقیق مرگ های مشکوک و چه بسا در تحقیقات درباره تروریسم کمک کند.



پژوهشگران آمریکایی که روی میکروب ها در اجساد در حال متلاشی شدن تحقیق می کردند، دریافتند که ترکیب باکتری ها و سایر ارگانیسم های روی اجساد براساس یک الگوی مشخص به مرور زمان تغییر می کند.

'جسیکا متکاف' یک پژوهشگر ارشد دانشگاه کلرادو و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: 'این تغییر کاملا دقیق است و در طی تحقیقات، ما با ظهور میکروب های بسیار پیش بینی پذیر در زمان های کاملا قابل پیش بینی مواجه شدیم.'

کارآگاهان برای تخمین زمان مرگ مقتولان از روش های متعددی همچون بررسی وضعیت جمود نعشی استفاده می کنند، اما هر یک از روش های فعلی ضعف هایی دارند که به گفته متکاف، قاتلان به واسطه آنها می توانند از شناسایی شدن بگریزند.

متکاف و تیم او دو سال قبل آزمایش های خود را آغاز کردند و در این راستا، دو جسد را در زمستان و دو جسد را در فصل بهار در یک محوطه باز ویژه تحقیقات مرتبط قرار دادند و سپس به ترتیب برای 143 و 82 روز، انواع باکتری، قارچ و میکروارگانیسم های ظاهر شده روی جسدها و نیز روی خاک زیر آنها را بارها آنالیز کردند.

پژوهشگران موفق شدند صرف نظر از فصل زمستان و یا بهار، براورد زمان مرگ را به فاصله زمانی دو تا چهار روز در 25 روز نخست پس از وقوع مرگ کاهش دهند.

متکاف گفت: 'براین اساس، میکروب ها شاهدان قتل ها محسوب می شوند و همزمان با طی شدن فرآیند فساد جسد، می توانند به کارآگاهان در زمینه حل پرونده قتل کمک کنند.'

کارشناسان از تحقیقات متکاف و کاربردهای بالقوه آن استقبال و نتایج خاصل شده را برای دانش جرم شناسی و سایر حوزه ها حائز اهمیت توصیف کرده اند.

متکاف معتقد است که در آینده کارآگاهان احتمالا قادر خواهند بود که از میکروب ها برای کاربردهای دیگری علاوه بر تعیین زمان دقیق مرگ استفاده کنند.

براین اساس و با توجه به تحقیقات قبلی، افراد میکروب های خاص خود را پس از لمس اشیاء به جا می گذارند و در نتیجه، میکروب ها کاربردی مشابه اثر انگشت هم دارند که به عنوان مثال می توان با استفاده از آن مشخص کرد آیا در محل جرم سلاح و یا سایر ابزار به کار گرفته شده است و یا خیر.

دانشمندان همچنین امیدوارند با استفاده از یافته های موجود درباره میکروب ها و نتیجه بخشی تحقیقات بیشتر در این زمینه، بتوانند تعیین مکان مرگ و یا حتی ردیابی تحرکات و مسیرهای تردد مظنونان تروریستی را امکان پذیر کنند.

منبع: ایرنا

منبع : عصر‌ایران‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :