مصر 165 زنداني را عفو کرد
تاریخ : 27 خرداد 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
ریاست جمهوری مصر روز چهارشنبه اعلام کرد 165 نفر که به جرم نقض قانون جنجال برانگیز محدودیت حق تظاهرات محکوم به زندان شده بودند مورد عفو ریاست جمهوری قرار گرفتند و آزاد خواهند شد.

اما فهرست عفو شدگان هیچ یک از شخصیت های قیام سال 2011 را- که به سقوط رژیم حسنی مبارک منجر شد- در بر نمی گیرد. این افراد براساس این قانون زندانی شدند و محکومیت آنها سبب اعتراض سازمان های بین المللی حقوق بشر شد.

در بین این شخصیت ها «علا عبدالفتاح» فعال چپگراست که به پنج سال زندان محکوم شد. سنا سیف خواهر وی نیز به دو سال زندان محکوم شد. احمد ماهر پایه گذار جنبش ششم آوریل و پیشتاز قیام سال 2011 به سه سال زندان محکوم شد.

از زمانی که ارتش، محمد مرسی رئیس جمهور این کشور را ژوئیه 2013 برکنار کرد،‌ مقامات مصری سرکوب بی رحمانه ای را علیه جناح های مخالف آغاز کردند.

آنها به ویژه نوامبر 2013 قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن تجمع هایی که پلیس از پیش اجازه آنها را ندهد غیر مجاز است.

پس از تصویب این قانون صدها تظاهر کننده حامی اخوان المسلمین و همچنین ده ها تظاهر کننده جنبش های لائیک و چپگرا زندانی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره،‌ براساس بیانیه ریاست جمهوری «165 زندانی که به جرم نقض قانون تجمع ها محکوم شده بودند عفو و از مجازات معاف می شوند.»

در این بیانیه آمده است «در فهرست افراد آزاد شده شمار بسیاری جوان و افراد زیر سن قانونی وجود دارد.»

این خبر یک روز پیش از آغاز ماه رمضان اعلام شد.

منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :