مخالفت عضو شورا با طرح الزام شهرداری به ارایه لایحه اولویت اجرای طرح بلوکی بافت فرسوده
تاریخ : 10 تیر 1397

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، زهرا صدراعظم نوری در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: لازم است ابتدا بازنگری در مصوبات صورت گیرد و بعد طرح پیشنهاد شود،یا اینکه در دفتر رییس شورای شهر تهران طرح‌هایی که می‌آید،مصوبات قبلی مرتبط با آن نیز بررسی شود چون این طرح‌ها وقت و انرژی شورا را می‌گیرد و بعد رد می‌شود.

رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تصریح کرد: شورای شهر چهار مصوبه داشته که می‌تواند این طرح را پوشش دهد،مثل مصوبه «ساماندهی مشارکت های اجتماعی در احیاء بافت های فرسوده در شهر تهران» ، «تشویق  مالی مالکین و سرمایه گذاران در تجمیع و نوسازی پلاک ها و واحدهای واقع در بافت های فرسوده  »، «الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه احیاء و نوسازی بافت های فرسوده» ،«مجوز به شهرداری تهران جهت استفاده از منابع و سرمایه های خارجی به منظور نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران» اگر مفاد این طرح را در نظر بگیریم محتوا هرآنچه که مدنظر طراحان است،محقق خواهد شد.
رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: همچنین  با توجه به نوسازی 40 درصدی محلات دارای بافت فرسوده (به طور میانگین)، امکان تعیین محدوده های مداخله گسترده و متمرکز در مقیاس محله (جز در موارد خاص، نظیر محله باغ آذری در منطقه 16) وجود ندارد و نوسازی بلوکی می تواند در بلوک هایی که تاکنون به دلایل مختلفی (از جمله مشکلات مالکیت و ثبتی و سندی، قرارگیری در حرایم و گودها و ...) در آن ها نوسازی صورت نگرفته، پیش بینی شود. تعداد این بلوک ها که در سطح بافت های فرسوده و عمدتاً در مناططق 9، 10، 12، 15، 16 و 20 پراکنده هستند، 101 و مساحت آن ها حدود 21 هکتار است.
به گفته این عضو شورای شهر تهران، اجرای بلوکی و متمرکز پروژه های نوسازی در قیاس با روش تدریجی، مشارکتی و خرد مقیاس دارای تبعات اجتماعی بوده و در تجاربی نظیر نواب سبب مهاجرت ساکنان و از بین رفتن هویت های محله ای شده است.
وی یادآور شد: با توجه به سطح 62 درصدی کاربری مسکونی در محلات بافت فرسوده و برخورداری مالکان از 1.5 متر مربع زیربنا در مقابل 1 متر عرصه، در نوسازی مردمی، در 500،000 متر مربع محدوده طرح پیشنهادی، با فرض برابری قدرالسهم سرمایه گذار و مالکین و احتساب 30 درصد مشاعات، بایستی 1.209.000 متر مربع زیربنای مسکونی احداث شود که با فرض 11 طبقه بودن ساختمان ها و هزینه احداث هر متر مربع 1 میلیون و 600 هزار تومان (بر مبنای تعرفه نظام مهندسی)، مبلغ 1.934 میلیارد تومان مورد نیاز خواهد بود. در این روش، تراز مالی پروژه پس از فروش قدرالسهم سرمایه گذار (با زیربنای خالص 465.000 متر مربع و هر متر مربع 3 میلیون تومان)، به 539 ـ میلیارد تومان خواهد رسید که نشانگر غیراقتصادی بودن این نحوه ساخت و ساز می باشد. از طرفی در صورت اجرای طرح مورد بحث در پنج سال ، لازم است برای شروع حدود 2400 واحد مسکونی معوض تأمین شود.
وی بیان کرد:با توجه به تراکم جمعیتی بافت فرسوده (350 نفر در هکتار)جمعیت محدوده پیشنهادی 17.500 نفر خواهد بود که در فرآیند نوسازی با احتساب افزایش 25 درصدی جمعیت، به 21.875 نفر خواهد رسید. سطح مورد نیاز برای تأمین خدمات و شبکه معابر جمعیت مذکور، طبق سرانه های طرح تفصیلی 256.313 متر مربع است و هزینه ایجاد آن ها (بدون هزینه تملک)، همراه با اجرای محوطه بلوک های مسکونی، حدود 159 میلیارد و 600 میلیارد تومان ارزیابی می شود که با احتساب تراز مالی محاسبه شده در بخش مسکن، تراز اقتصادی کل طرح در حدود 700 ـ میلیارد خواهد بود.
رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: متوسط مساحت بلوک های فرسوده شهر تهران 4859 متر مربع و تعداد پلاک های واقع در آن ها 408 است. لذا در محدوده 500.000 متر مربعی (با فرض 23 درصد شبکه معابر، طبق وضع موجود) با 79 بلوک و حدود 3.233 پلاک مواجه خواهیم بود که لازم است موافقت آن ها برای مشارکت در پروژه جلب شود.
نوری گفت: مکانیزم اجرای پروژه نمونه ارائه شده، یکپارچه و متمرکز بوده و لازمه تحقق آن مشارکت همه مالکان است که با توجه به تعداد پلاک ها و شرایط ثبتی و سندی حاکم در این بافت ها امکان جلب مشارکت همه مالکان کار بسیار پیچیده و زمان بر خواهد بود.
رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: :پیشنهاد می شود به جای تأکید بر یک روش خاص در نوسازی بافت های فرسوده ، بسته به شرایط بافت، اقتضائات ساکنان محلی و الزامات مشارکت و تحقق پذیری، روش های متنوع و منعطفی مدنظر قرار گیرد موضوعی که در تدوین برنامه سال 1397سازمان نوسازی شهر تهران به آن توجه شده و در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/
 
http://fna.ir/bn7bgd همراه اول نظرات دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :