مجازات سنگین برای نیمی از مصرف کنندگان مشروب تقلبی در سیرجان!
تاریخ : 16 شهریور 1396

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
جز 5 جان باخته، تقریبا نیمی از مجرمان پرونده به مجازاتی گرفتار آمده‌اند که تا آخر عمر گریبانشان را رها نخواهد کرد. مجازاتی بسیار سنگین که شاید در مخیله‌شان هم نمی‌گنجید در انتظارشان باشد.
به گزارش «تابناک»، به فاصله یک ماه و نیم از وقوع رویدادی شوک برانگیز در سیرجان و بازتاب وسیعی که در افکار عمومی کشورمان داشت، خبری به گوش می‌رسد که دست کمی از خبر نخست ندارد؛ دیالیزی شدن نیمی از جمع بزرگ مسموم شدگان سیرجانی در نخستین روز مرداد ماه 96.
ماجرا از نخستین روز مرداد آغاز شد؛ یکشنبه شبی که در آن جمع کثیری با عوارضی شبیه مسمومیت روانه مراکز درمانی سیرجان شدند و هنوز یکشنبه تمام نشده، سه تن از ایشان جان باختند. فاجعه ای که ابتدا کمتر از 50 قربانی داشت و تا صبح روز بعد ابعادش بسیار گسترش یافته و به 5 جان باخته و 114 مسموم رسید.
خبری که به نقل از سیدمحمد صابری، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان منتشر و در آن به صراحت دلیل بروز فاجعه «مصرف مشروبات الکلی تقلبی» عنوان شده و در ادامه این درخواست مطرح شده بود: «افرادی که مشروبات الکلی مصرف کرده اند حتما به منظور معاینه به بیمارستان مراجعه کنند.»
با این توضیح که  صابری در ادامه در خصوص چرایی بروز این حادثه گفته بود: «مشروب تقلبی آغشته به متانول بوده است. متانول یا الکل چوب به عنوان حلال در محلول‌های بخش چاپ و تکثیر، چسبها، رنگ، جلادهنده ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مسمومیت ناشی از آن معمولا در عرض 30 دقیقه تا چهار ساعت ایجاد می‌شود که به صورت گیجی، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد و تضعیف دستگاه اعصاب مرکزی است و معمولا بیماران در این مرحله به پزشک مراجعه نمی‌کنند. پس از آن یک دوره نهفته وجود دارد که تقریبا 6 تا 24 ساعت و بسته به میزان متانول مصرف شده به طول می‌انجامد که در این مرحله اختلال بینایی افزایش می‌یابد و علائمی همچون تاری دید، تغییرات میدان بینایی، ترس از نور، دو بینی تا کوری کامل رخ می‌دهد.»
توضیحاتی که هدف از ارائه آن، ترغیب مصرف کنندگان مشروب تقلبی به مراجعه به مراکز درمانی بود بلکه در نتیجه سرعت بخشیدن به فرایند درمان، از عوارض غیرقابل برگشت مسمومیت با متانول همچون کوری، نارسایی دائمی کلیه ها، کما و نهایتا مرگ پیشگیری به عمل آید و ابعاد فاجعه رخ داده، وسیع تر و دردناک تر نشود، اما ظاهرا آنچنان که باید افاقه نکرد.
این را خبری اثبات می‌کند که روز گذشته منتشر شد و حکایت از دیالیزی شدن 54 تن از مسموم شدگان آن روز دارد. خبری کوتاه که حمید ذکاء اسدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در کمیته استانی مبارزه با سوء مصرف مشروبات الکلی بیان کرد تا ابعاد غمبار آن پرونده را برای همگان ترسیم نماید.
پرونده‌ای که جز اخبار ذکر شده، جزئیات چندان دیگری از آن در دست نیست. شاید به این دلیل که آسیب دیدگان پرونده، شهروندانی بودند که بی توجه به شرع و قانون، مشروبات الکلی مصرف کرده و با محرز شدن جرمشان، می‌بایست محاکمه شده و حد بخورند. مجرمانی که به نوعی به عقوبت قانون شکنی‌شان گرفتار آمده‌اند.
نارسایی کلیه و الزام ایشان به دیالیز که پیش از صدور حکم قضایی پرونده گریبان نیمی از مجرمانِ مسموم شده در سیرجان بر اثر مصرف مشروبات تقلبی را گرفته است، بی آنکه اطلاعاتی در خصوص پرونده انتظامی و قضایی شکل گرفته برای ماجرا منتشر شود. بماند که مصیبت شرب خمر کنندگان این پرونده فراتر از آسیب های جسمی وارد آمده به ایشان است!


منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :