لزوم ایجاد دادگاه‌های تخصصی در کنار مشاوران برای رسیدگی به حقوق اطفال
تاریخ : 21 مهر 1397

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، زنگانه مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی قوه قضاییه در کارگاه آموزشی ارائه خدمات مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان گفت: برخی از کودکان و نوجوانان به دلایلی از مسیر زندگی خود جدا شده‌اند که از مهمترین آنها گرایش به رفتارهای ضد انسانی است. برخی از کشورها در کنار سیستم قضایی خود مشاوره ایجاد کردند زیرا کودکان و نوجوانان نیازمند خدمات دیگری جز موارد قضایی برای کنترل رفتار مجرمانه هستند. 

وی افزود: اعمال موارد قضایی به خودی خود بازدارنده اختلالات رفتاری اطفال و نوجوانان نیست و عوامل بسیاری در رشد اقدامات مجرمانه تأثیر دارند. از 120 کودک ارجاع داده شده به مراجع قضایی حدود 70 درصد آنان نیازمند خدمات روانشناختی و مشاوره‌ای بودند که در صورت رسیدگی نشدن به امورات آنان رفتار مجرمانه ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی قوه قضاییه افزود: مشاوره به قاضی کمک خواهد کرد تا رأی صادره متناسب با سن نوجوان صادر شود همچنین قانون‌گذار حضور یک مشاور در دادگاه اطفال را الزامی تلقی کردند. همچنین قانون کیفری حضور مشاور را ضروری دانسته است ولی شیوه‌های رفتاری مشخص نیست.

زنگانه افزود: طبق استناد به ماده 280 قانون تعیین شخصیت اطفال باید توسط مشاور دادگاه صورت گیرد؛ طبق ماده 410 و 315 آئین کیفری برای اجرایی کردن احکام حضور مشاور دادگاه را یکی از برنامه‌های مدنظر ستاد و قانون‌گذار باشد و نظام مشاوره با ویژگی‌های متناسب ایجاد شود. 

وی افزود: ما شاهد کندی در روند اجرای دادگاه‌های اطفال هستیم و بسیاری از دادگاه‌ها صرفا مکان رسیدگی هستند ولی تخصصی نیست که باید رویه اقدامات شفاف ایجاد شود. 

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی قوه قضاییه با بیان اینکه از هر 8 مشاور برای حضور در دادگاه اطفال 4 نفر انتخاب می‌شوند، گفت: ما باید دوره‌های آموزشی و ظرفیت‌شناسی ایجاد کنیم همچنین برنامه‌های مدونی برای مشاوران و قضات ایجاد و هزینه‌ای برای حق مشاوره در نظر گرفته شود. 

زنگانه بیان داشت: عدم ایجاد تشکیلات مددکاری یکی از مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم ما راهنمای فنی برای ارتباط مشاور با قضات طراحی کردیم و باید مدرسان ملی و استانی را از بین مشاوران محاکم اطفال و نوجوانان داشته باشیم و با توسعه و آموزش راهنمای فنی اقدامات را به خوبی انجام دهیم. 


منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :