لایحه برنامه‌ششم به دنبال تمرکز تولیت نظام‌سلامت است
تاریخ : 19 آبان 1395

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص آخرین وضعیت تصمیم‌گیری درباره تجمیع بیمه‌ها، گفت: به لحاظ حقوقی تجمیع بیمه‌ها دارای مسئله نیست چراکه در قانون برنامه پنجم توسعه بدان پرداخته شد و در لایحه برنامه ششم توسعه تنها به دنبال تکمیل این قانون و تمرکز تولیت نظام سلامت در وزارت بهداشت و درمان هستیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه حتی صندوق های تحت نظر ولی فقیه هم مورد نظر قرار گرفته است، کما اینکه زمینه تجمیع منابع صندوق‌های بیمه‌ای نیروهای مسلح هم وجود دارد و قرار نیست در اجرای تجمیع منابع بیمه درمان استثنایی وجود داشته باشد.

وی با یادآوری سیاست‌های کلی سلامت که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبری ابلاغ شد، افزود: در این سیاست‌ها مسئله تجمیع بیمه‌ها حل شده، به گونه‌ای که در این سیاست‌ها تاکید شد مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت و درمان باشد.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای چهار سال در خصوص مصوبه مذکور اقدامات کارشناسی صورت گرفت، بنابراین پس از تصویب و ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت انتقادات مطرح شده از سوی برخی مسئولان نزد افکار عمومی درست نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تمام کشورها به تجمیع منابع بیمه درمان پرداخته‌اند، گفت: در کشور امریکا هم که بزرگترین کشور سرمایه‌داری دنیاست، بیمه‌های خصوصی، دولتی شده‌اند و منابع آنها یکی شده است، در حقیقت برای جلوگیری از آسیب بنگاه‌های اقتصادی و کاهش بروکراسی، انتخابی جز تجمیع منابع بیمه‌ها وجود ندارد. هم‌اکنون در کشور ما 22 صندوق بیمه‌ای برای یک خدمت وجود دارد در حالی که این صندوق‌ها باید دارای یک ساختار اداری باشند.

وی ضمن اشاره به اصطلاک 35 درصدی منابع در22 صندوق‌ بیمه‌ای کشور، تصریح کرد: یکی شدن منابع به معنی حذف رئیس 22 صندوق بیمه‌ای است، از این رو عدم تمایل بیمه‌ها به دلیل از دست ندادن جایگاهشان است، در هر حال در قانون پیش‌بینی و تاکید شده که منابع درمان همه صندوق‌های بیمه‌ای یکی شود و تنها بیمه درمان سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان منظور نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اظهارات معاون درمان سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اینکه امکان تجمیع منابع بیمه درمان تامین اجتماعی با سایر صندوق‌های بیمه‌ای وجود ندارد چراکه منابع این سازمان حق الناس محسوب می‌شود، گفت: این دلیل درستی نیست، منابع بیمه‌ای در سازمان تامین اجتماعی بین نسلی نیست، در واقع در سازمان تامین اجتماعی صندوق منابع یک ساله است و در طی سال منابع جمع و طی همان سال هم هزینه میشود، لذا در پایان هر سال تراز منابع صندوق صفر می‌شود. بنابراین اینکه گفته شود از قبل سرمایه گذاری شده و منابع باقی مانده درست نیست.
منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :