لاریجانی: عربستان حقوق بشر اسلامی را رعایت نمی کند
تاریخ : 14 مرداد 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که موضوع حقوق بشر در عرصه‌ی سیاسی رعایت نمی‌شود اظهار کرد: در صحنه سیاست قدرت حرف اول را می‌زند لذا حقوق طبیعی و حقوق انسان نتوانسته در این بخش معنا پیدا کند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر و کرامت اسلامی که صبح امروز در مرکز مطالعات وزارت خارجه برگزار شد اظهار کرد: در همین موضوع هسته‌ای آیا ایران حق نداشت از حقوق خود در زمینه‌ی فناوری صلح آمیز هسته‌ای استفاده کند؟ واقعیت این است که همه حقوقی که امروز در مذاکرات هسته‌ای تایید شده از اول هم وجود داشته است، اعم از تحقیق و توسعه، فعالیت صلح آمیز هسته‌ای و غنی سازی، اما 12 سال کشمکش وجود داشت زیرا آنها می‌گفتند از ایران نگرانیم و چون این نگرانی وجود دارد ایران نباید از حق خود استفاده کند. کجای این رفتار با سند حقوق بشر سازگار است؟

وی افزود: بیش از 70 سال از اعلامیه حقوق بشر می‌گذرد؛ در واقع بعد از جنگ جهانی این ضرورت ایجاد شد که اصولی برای جلوگیری از جنگ و خشونت تدوین شود. همان زمان مساله بردگی در جوامع غربی وجود داشت؛ لذا این ضرورت احساس شد و حقوق بشر به عنوان یک سندی که همه کشورها به آن ملتزم هستند مصوب شد. البته از نظر مبانی نظری نقایصی در آن وجود دارد، اما نه به اندازه مقداری که نقاط قوت در این سند است؛ البته بعد از آن در قاهره لایحه حقوق بشر اسلامی مصوب شد که آن هم نقایصی داشت و مهمترین آن نوع مشارکت مردم بود. در واقع اگر مردم سالاری را مهمترین موضوع بدانیم در این سند این مساله به روشنی دیده نمی‌شود. اما در کل نکات مثبت زیادی دارد که می‌تواند یک حرکت رو به جلو تلقی شود.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد:‌ با توجه به همه‌ی پیشرفت‌هایی که در جوامع مختلف وجود داشته بعد از 60 – 70 سال فرصت ارزیابی در زمینه حقوق بشر و فهم نقاط ضعف و قدرت آن باید وجود داشته باشد. متاسفانه نمی‌شود گفت که اکنون خشونت و جنگ کمتر از گذشته شده است. در سالهای اخیر جنگ‌های زیادی در منطقه رخ داده از جمله عراق و افغانستان، سوریه، لیبی و مصر و خشونت‌ها و لشگرکشی‌های زیادی رخ داده است. اما اصولی که در نظام حقوق بشر مورد توجه است در خیلی از این جنگ‌ها رعایت نشده است. آیا در یمن که یک کشور اسلامی به آن حمله کرده این اصول رعایت می‌شود؟ در کشتارها زنان و کودکان از تیغ ستم جنگ جدا هستند. من شنیده‌ام که هواپیماهای سعودی 400 بار یمن را بمب‌باران کردند. بازار و مسجد و خانه‌های مردم را نابود کردند؛ این در حالی است که فرمانده حقوق بشر اسلامی در مکه مکرمه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حالا همان ها که در نگارش آنها نقش داشتند جنگی به راه می‌اندازند و این ضوابط را رعایت نمی‌کنند.

لاریجانی با اشاره به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی تصریح کرد:‌ آیا رژیم صهیونیستی نظامات حقوق بشر را رعایت کرده است؟ مسلم است که بنای این رژیم ضدیت با حقوق بشر است، اما آمریکایی‌ها به حمایت از این رژیم افتخار می‌کنند. ما با چنین مصیبت‌هایی مواجهیم و بدتر از آن برخی شنودهایی است که در اروپا شاهد هستیم. طبیعتا وقتی صدر اعظم یک کشور مورد شنود قرار می‌گیرد به مردم عادی هم رحم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جدال و جنگ افزایش یافته و خشونت به شکل گسترده‌ای درآمد و سازمان یافته شده تصریح کرد:‌ وحشی‌گری عجیب و غریبی در دنیای جدید رخ می‌دهد؛ شاید این برگردد به این که ساختار حقوق بشر به بخش‌های دیگر تسری پیدا نکرده و در ساحت اجتماع، اقتصاد و سیاست، برداشت و سایه‌ای از موضوع حقوق بشر دیده نمی‌شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در دهه‌های 50 و تا 70 بحث عدالت در غرب به عنوان دروغ و تحریف بزرگ تعریف می‌شد ادامه داد:‌ حتی برخی فیلسوفان می‌گفتند عدالت حرف هجوی است که حکومت‌های توتالیتر برای تثبیت خود آن را مطرح می‌کنند. البته در دو سه دهه اخیر بحث عدالت در غرب مطرح شده است.

وی خاطر نشان کرد‌: در حوزه‌ی سیاست آنچه رعایت نمی‌شود حقوق انسان است. در آنجا اصل بر قدرت است و در صحنه سیاست این قدرت است که حرف اول را می‌زند، پس حقوق طبیعی و حقوق انسان بر موضوع سیاست معنا پیدا نکرده است.

لاریجانی با اشاره به بهانه‌ی آمریکایی‌ها برای حمله به عراق اظهار کرد:‌ می‌گفتند عراق سلاح هسته‌ای تولید می‌کند و به همین بهانه به عراق حمله کردند. جمهوری اسلامی نیز تنها کشوری بود که از عراق دفاع کرد در حالی که نه شرقی‌ها و نه غربی‌ها به ایران در این زمینه کمک نکردند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تاثیری از حقوق بشر در ساحت سیاسی مشاهده نمی‌شود اظهارکرد:‌ متاسفانه سند حقوق بشر در ساحت‌های دیگر زندگی امروز سایه‌ای نیفکنده و در اکثر موارد ناموفق بوده است. مشخصا من در صحنه سیاسی نمی‌بینیم که این اسناد مهم مورد توجه قرار گرفته باشد. لذا لازم است که وفاق بین ملل اسلامی در این زمینه به وجود بیاید.

رئیس مجلس ادامه داد:‌ دولت‌ها باید بپذیرند که در زمینه حقوق بشر گامهای اساسی بردارند؛ ضمن این که شرایط امروز دنیا شرایط امیدوارکننده‌ای به حقوق بشر نیست. اما با توجه به بیداری که در ملل اسلامی به وجود می‌آید اگر روی حقوق بشر اسلامی کار کنیم و این به خواسته‌ی ملل اسلامی تبدیل شود شرایط امیدوار کننده‌ای را می‌توانیم شاهد باشیم، اما باید قبول کنیم یکی از ارکان آن این است که مردم احساس کنند در سرنوشت خود مشارکت دارند. اگر مردم چنین احساسی داشته باشند انگیزه تغییر به وجود می‌آید؛ لذا در این سند باید این امیدواری را به ملت‌ها داد که در سرنوشتشان مشارکت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: مسیر بیداری اسلامی در بین جوان‌ها ، تحصیلکرده‌ها و کسانی که فهم و درک بهتری نسبت به دنیا پیدا کرده‌اند در عالم اسلام مکشوف است و این نقطه امیدواری است که حقوق بشر روزی بتواند جایگاهی در بین دولت‌ها پیدا کند.

وی در پایان گفت: امیدواریم تلاش‌های جمهوری اسلامی دراین زمینه که با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنند نیز با حرکت‌هایی در بین سایر ملل اسلامی همراه شود و در سالهای آینده پربارتر از امروز شاهد تحقق حقوق بشر اسلامی باشیم.

منبع : عصر‌ایران‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :