قوه قضاییه بررسی فهرست را در دستورکار قرار دهد
تاریخ : 18 فروردین 1395

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
 افشای میلیون ها سند یک شرکت پانامایی «موساک فونسکا» موسوم به «فهرست پاناما» که با عنوان (Panama Papers) خوانده می شود موجب زلزله ای مهیب شده است که پس لرزه های آن قطعا تامدت ها ادامه خواهد یافت. ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که حدود یک سال پیش، یکی از کارمندان شرکت پانامایی «موساک فونسکا» با روزنامه آلمانی «زوددویچه» تماس می‌گیرد و پیشنهاد تسلیم کردن این اسناد و اوراق را می‌دهد.

شرکت «موساک فونسکا» ظرف 40 سال خدماتی برای پولشویی و فرار مالیاتی از طریق ۲۱۴ هزار نهاد مختلف در سراسر دنیا کمک می‌کرده است. زمینه فعالیت‌های اصلی این شرکت حقوق تجارت، مشاوره سرمایه گذاری، مدیریت دارایی‌ها و ثبت بین المللی نهاد‌ها و شرکت‌ها است. نکته حائز اهمیت اینجاست که شرکت «موساک فونسکا» اغلب فعالیت‌های خود را در ویرجین آیلند واقع در بریتانیا صورت می‌دهد. به غیر از ویرجین آیلند، سوییس و قبرس نیز حوزه‌های تمرکز این شرکت بوده‌اند.

ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسی های سایبری دولت امریکا این افشاگری را بزرگترین در نوع خود در طول تاریخ روزنامه نگاری دانسته و موضوع اصلی آن را فساد دانسته است.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، فهرست پاناما براساس 11.5 میلیون سند با حجم 2.6ترابایت بوده است . «معمرقذافی» دیکتاتور سابق لیبی ، «حسنی مبارک» دیکتاتور مخلوع مصر ، «ملک سلمان» پادشاه سعودی ، امیر ابوظبی و رییس کشور امارات عربی متحده ، امیر سابق قطر ، نخست وزیر سابق قطر ، نخست وزیر سابق اردن ، رییس جمهور سابق سودان ، نخست وزیر سابق اوکراین ، رییس جهور اوکراین ، رییس جمهوری آرژانتین ، نخست وزیر سابق گرجستان ، نخست وزیر ایسلند که صبح امروز ناچار به استعفا شد ، نخست وزیر سابق عراق ، نخست وزیر و رئیس جمهوری چین از جمله نام های رهبران جهان است که نام آنها در فهرست پاناما بیان شده است.

فهرست پاناما در مورد اقوام و خویشاوندان رهبران جهان نام های بیشتری را در خود جای داده است که می توان به  پدر نخست وزیر بریتانیا ، تعدادی از نمایندگان مجلس اعیان بریتانیا ، پسر نخست وزیر پاکستان ، منشی شخصی شاه مراکش ، پسر رییس جمهور سابق غنا ، پسر نخست وزیر مالزی ، دستیار دو رییس جمهور سابق آرژانتین ، پیمانکار محبوب رییس جمهور مکزیک ، خواهر پادشاه سابق اسپانیا ،  اعضای درجه اول خانواده رییس جمهور آذربایجان ،  دختر نخست وزیر سابق چین ، تعداد از دوستان صمیمی رئیس جمهوری روسیه ،  برخی اقوام رییس جمهور سوریه ،  برخی اقوام رییس جمهور آفریقای جنوبی ،  بیوه دیکتاتور سابق غنا به همراه نام هایی از کشورهای الجزایر ، بلژیک ، هندوراس ، مجارستان ، هند ، ایتالیا ، اردن ، قزاقستان ، کنیا ، لوگزامبورگ ، سوییس ، ونزوئلا ، زامبیا ، گینه ، بوتسوانا ، برزیل ، کامبوج ،مالت ،فنلاند، شیلی و کلمبیا  می توان اشاره کرد.

در میان اسامی فهرست پاناما نام لیونل مسی ، ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال به همراه ده ها بازیکن دیگر و حتی برخی مقامات ارشد فیفا و باشگاه های فوتبال نظیر آث میلان ، بوکا جونیورز نیز دیده می شود. علاوه بر فوتبالیست‌هایی از اروپا و آمریکای جنوبی، بیش‌از 10 ستاره‌هاکی روی یخ و چند ستاره گلف هم پول‌شویی کرده‌اند.

نکته جالب اینجاست که در میان فهرست پاناما  ستاره‌های سینمایی نیز حضوری پررنگ داشته اند. «آمیتا باچان» ، ستاره سینمای بالیوود و «جکی چان»، ستاره هنگ‌کنگی نیز در میان افراد مشهور دنیای سرگرمی ‌از جمله چهره‌هایی هستند که اسنادی از فرار مالیاتی آنها منتشر شده‌است.

لزوم بررسی دقیق فهرست پاناما

پس از انتشار فهرست پاناما ، برخی دولت های جهان حسابرسی از افرادی که نام آنها بیان شده است را آغاز کردند که در نتیجه آن نخست وزیر ایسلند به عنوان نخستین قربانی ناچار به استعفا شد. با این‌همه بخشی از کشورهای جهان نیز واکنش منفی به گزارش‌های منتشر شده نشان داده‌اند.

منصور حقیقت پور ، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با وسیع خواندن میزان فساد در میان رهبران جهان گفت: نخستین نگاه به فهرست پاناما نام دیکتاتورهای متحد آمریکا بیش از همه برجسته می کند. آنهایی که در چارچوب ائتلاف غرب جنگ های نیابتی را دنبال می کنند بیش از همه دست به پولشویی جهت دسترسی به دلار کثیف دست زده اند.

وی در ادامه گفت: دیکتاتورهای متحد  غرب در کشورهای عربی و برخی کشورهای درگیر جنگ های نیابتی براساس نقشه واشنگتن  دست به پولشویی زده اند. پولشویی اقدامی است که افراد و گروه های فاسد از طریق آن سعی می کنند در جهت اقدامات غیرقانونی خود تامین پول و سرمایه کنند.

حقیقت پور تصریح کرد: اگرچه حجم انبوه پولشویی و فساد رخ داده جای تعجب دارد اما سوال اساسی اینجاست که نهادهای نظارتی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده ظرف 40 سال چگونه متوجه این حجم بزرگ از فساد مالی نشده اند؟ آنها که با ذره بین به دنبال مسدود کردن کوچک ترین تعاملات اقتصادی ایران هستند فسادمالی بزرگی که با جابه جایی تریلیون های دلار رخ داده را ندیده اند.قطعا آمریکا که با سیستم های پیچیده شنود از شخصی ترین مسائل مردم کشورهای مختلف اطلاع دارد و به زندگی آنها سرک می کشد از فهرست پاناما اطلاع داشته است و امروز باید پاسخگو باشد.

این نماینده مجلس نهم گفت: برخی رسانه های غربی برای انحراف افکار عمومی از آنچه که فاش شده است تلاش می کنند برخی نام ها نظیر ولادیمیرپوتین را که درگیری جنگ سوریه با تروریست های تکفیری است برجسته کنند. این موضوع درحالی است که حجم غیرقابل محاصبه ای از پولشویی توسط دیکتاتورهای عرب و 600 شرکت صهیونیستی رخ داده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در میان خبرهای منتشر شده نام هایی از چند شرکت ایرانی و چند مقام مسئول در دولت دهم بیان شده است که باید با هوشیاری و دقت توسط قوه قضائیه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی سیستم مالی شفافی داشته است و خط قرمزی در برخورد با مفاسد قائل نیست. برخورد  و محاکمه مفاسد دانه درشت که تلاش کرده اند با پولشویی و به جیب زدن بیت المال  به ثروت دست پیدا کنند این موضوع را اثبات می نماید.

حقیقت پور در انتها تاکید کرد: سلامت سیستم مالی ایران همیشه توسط قوه قضائیه به طور جدی مورد پیگیری بوده است  که بدون هیچ خط قرمزی در مورد نام های ادعایی در فهرست پاناما نیز همین رویه ادامه خواهد یافت.
منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :