قوانین آژانس مخالف هرگونه تحدید غنی‌سازی است
تاریخ : 17 خرداد 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد اما در عین حال مجلس می تواند این حق را هم داشته باشد که بخش هایی از پروتکل الحاقی که شامل بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای می شود را قبول نکند.

وحید احمدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خانه ملت، با اشاره به اختلاف نظرهایی که درمورد تایید و یا عدم تایید اجازه برای بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای طبق توافق ژنو وجود دارد گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که توافق به مفهوم واقعی زمانی است که امضایی صورت گرفته و مورد تایید مراجع بین المللی باشد یعنی ضمانت اجرا داشته باشد.

وی ادامه داد: طبق نظر منتقدان که بازرسی از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای در توافق ژنو مطرح شده است باید گفت در ریز مذاکرات ممکن است طیف وسیعی از موضوعات رد و بدل شود اما این به مفهوم پذیرش از سوی طرفین نیست و به این معنی نیست که یک طرف هر چه گفته طرف مقابل هم قبول کرده است.

به گفته نماینده مردم کنگاور،صحنه و هریس در مجلستیم مذاکره کننده کشورمان اعلام کرده است که در توافق ژنو اجازه ای برای بازرسی از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای را نداده است بنابراین باید اصل را بر صحبت طرف مذاکره خودمان بگذاریم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران رسما موضع خود را در این موارد اعلام کرده و همه موظف به عملی شدن این موضع هستند.تحت هیچ شرایطی نمی پذیریم از مراکز نظامی بازدید و با دانشمندان ما گفتگو شود،  اجرا شدن این موضوعات را مصداق مخدوش شدن امنیت ملی میدانیم و هیچ کشوری هم اجازه به خطر افتادن امنیت ملی اش را نمی دهد.

وی خاطر نشان کرد: زیر بار اقداماتی که موجب خدشه بر امنیت ملی مان می شود نمی رویم و این یک اصل برای همه کشورها محسوب می شود.

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه در پروتکل الحاقی به صورت کلی دو موضوع بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای آمده است افزود: در عین حال یک اصل در حقوق بین الملل داریم که در مورد پروتکل های بین المللی ممکن است کشوری پروتکلی را امضا کند اما شرط هایی نیز در مورد بندهایی از آن داشته باشد و بخش هایی از آن را قبول نکند واین یک مسئله معمول است و بسیاری  از کشورها این موارد استثنایی را برای خود دارند.

وی ادامه داد: پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد اما در عین حال مجلس می تواند این حق را هم داشته باشد که بخش هایی از پروتکل را قبول نکند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تعداد مشخص شده برای سانتریفیوژها در فردو گفت:‌متاسفانه در این زمینه برای کشورمان محدودیت هایی را تعیین کردند که نباید این اتفاق رخ می داد اما در جایی مصالح کلی نظام ایجاب می کند که امتیازی داده وامتیازی بگیریم  ودر صورت تناسب میان امتیازات توجیه پذیر خواهند بود.

احمدی ادامه داد: اساسا طبق مقررات آژانس هیچ محدودیتی در زمینه توسعه، تحقیقات، سطح غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها نباید وجود داشته باشد و متاسفانه محدودیت های ایجاد شده ظلمی است که نسبت به ایران سال های متمادی بوده و استمرار دارد.ما عضو آژانس بوده و مقررات  ان پی تی را پذیرفته ایم بنابراین نباید چنین محدودیت هایی داشته باشیم.

نماینده مردم کنگاور،صحنه و هریس در مجلس درباره عملکرد مدیریت آژانس گفت: مدیریت فعلی آژانس یکی از ضعیف ترین  و بی اراده ترین مسوولان آژانس است. آمانو دقیقا هیچ اختیارو اراده ای نداشته و تسلیم محض آمریکایی هاست.

وی گفت: نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورها نیز به دلیل اینکه بازرسان آژانس جاسوس سیا هستند نسبت به آژانس اعتمادی ندارند هر چند که بسیاری از این کشورها چیزی برای بازدید ندارند.
منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :