قانون پرکردن چاههای غیرمجاز اجرایی شود
تاریخ : 29 اردیبهشت 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
پدر هیدرولوژی آبهای زیرزمینی در ایران گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از چاه‌های کشاورزی در کشور و استان بوشهرغیرمجاز و تشدید کننده بحران آب است قانون پرکردن چاههای غیرمجاز اجرایی شود.

به گزارش تسنیم، عزت‌الله رئیسی اردکانی بعدازظهر امروز در نشست شورای حفاظت منابع آب استان بوشهر با اشاره به اینکه بحران کم‌آبی را با درایت می‌توان کنترل کرد اظهار داشت: اکنون بیشتر دشت‌های استان بوشهر به سبب برداشت بی‌رویه و غیرمجاز در وضعیت نامطلوبی قرار دارند که با کنترل برداشت آب این دشت‌ها می‌توان بحران کم‌آبی را کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه منابع آب دشت‌ها تجدیدپذیر است گفت: با کنترل برداشت آب و جلوگیری از ساخت سدهای تغذیه مصنوعی و پیشگیری از اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری می‌توان از بحران اخیر جلوگیری کرد.

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه بحران کم‌آبی در کشور از سال 47 به صورت پنهان وجود داشت گفت: در این سال با مطالعات فراوان در حوزه‌های مختلف کشور از جمله منطقه جهرم فارس هشدارهای لازم ارائه شد که توجهی به این مهم نشد و اکنون روز به روز بر بحران افزوده‌تر می‌شود.

رئیسی با تاکید بر این نکته که از حفر چاه و پرکردن چاه‌های غیر مجاز پیشگیری شود تاکید کرد: در استان بوشهر 13 هزار و 300 حلقه چاه آب کشاورزی وجود دارد که 5 هزار و 500 حلقه چاه آن غیر مجاز است.

وی با تاکید بر این نکته که در سال خشکسالی باید سطح زیرکشت کاهش یابد گفت: با توجه به بحران کم‌آبی نباید سطح زیرکشت محصولات مختلف همانند سال‌های ترسالی باشد بلکه باید سطح زیرکشت کاهش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بر اجرایی شدن قانون پرکردن چاههای غیر مجاز تاکید کرد و افزود:با توجه به اینکه بخش زیادی از چاههای کشاورزی در کشورو استان بوشهرغیرمجاز وتشدید کننده بحران آب است قانون پرکردن چاههای غیرمجاز اجرایی شود.

رئیسی با بیان اینکه حل بحران آب نیازمند عزم ملی است تاکید کرد: تمامی دست‌اندرکاران شامل رسانه‌ها و مطبوعات در این راستا تدبیر کنند و به رسالت خود در زمینه اطلاع رسانی وضعیت بحرانی و تبیین وظایف همه افراد و دستگاه‌ها عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه حل بحران آب نیازمند حمایت مردمی و هماهنگی دستگاه‌هاست گفت: بحران آب تحت تاثیر عامل نیروی انسانی ایجاد شده و حل آن نیز نیازمند حمایت و پشتوانه مردمی، عزم ملی و هماهنگی بین دستگاهها  است.
منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :