قابلیت بومی سازی تجربیات قضایی بین المللی در حوزه عدالت ترمیمی
تاریخ : 15 شهریور 1397

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

 به گزارش خبرگزاری فارس، رضامسعودی‌فر درحاشیه اختتامیه جلاس سیاست‌های پیشگیری از جرم در جمع خبرنگاران افزود: این نشست دو روزه در راستای اجرای برنامه های کشوری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در سه محور سیاست‌های پیشگیری از جرم، مجازات‌های جایگزین حبس و تاثیرگذاری عدالت ترمیمی با هدف تبادل تجربیات درحوزه پیشگیری از جرم برگزار شده است.
وی ادامه داد: نمایندگانی از 20 کشور دنیا و همچنین نمایندگانی از نیروی انتظامی، سازمان زندانها، اساتید دانشگاه و روسای کل ومعاونان اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم استان ها در این اجلاس حضور داشتند و دو پژوهشگر برجسته از سوئیس و هلند سخنرانی کردند.
به گفته وی، دو کار نمونه ملی درحوزه استفاده از مجازات های جایگزین حبس توسط دو قاضی از شیراز و ایوانکی ارائه و همچنین جلسه پرسش و پاسخ قضات جمهوری اسلامی ایران با دفتر مقابل با مواد مخدر سازمان ملل و اساتیدخارجی حاضر در اجلاس برگزار شد.
مدیر کل پیشگیری های امنیتی انتظامی معاون اجتماعی قوه قضاییه اظهارکرد: در این اجلاس برای مهمانان خارجی ، نحوه تعیین مجازات های جایگزین حبس در ایران و نقش دادستان درموضوع مجازات¬های جایگزین حبس تشریح شد و باتوجه به سخنرانی قضات خارجی، بسیاری از مواردی که در بحث پیشگیری از جرم و عدالت ترمیمی در اروپا مطرح می شود و تبلیغ می کنند در کشور ما هم اتفاق خوبی افتاده است.
وی با ذکر مثالی به موضوع صلح و سازش اشاره کرد و ادامه داد: صلح و سازش در اروپا صد سال است که شروع شد اما اسلام بیش از 1400 سال قبل این موضوع را مدنظر قرار داده و بر آن تاکید کرده است.
مسعودی‌فر درباره تاثیر اجلاس بر روند افزایش دانش قضات ایران و اینکه آیا تجربیات کشورهای اروپایی قابلیت بومی سازی دارد یا نه، گفت: با توجه به موضوعات مطرح شده در این دو روز، بین کارکرد کشورهای اروپایی درباره پیشگیری از وقوع جرم با جمهوری اسلامی ایران، اختلاف ملموسی وجود ندارد؛ آنان بیشتر به فرهنگ‌سازی بین مردم، جامعه، قضات و مسئولان اهمیت داده اند و از همین رو هم توانسته اند طوری موفق عمل کنند که به قول ون دایک پروفسور حقوقدان هلندی، میزان زندانیان را در10سال به نصف برسانند.
وی ادامه داد: چون این تجربیات پشتوانه علمی دارند پس می توان آنها را با تغییر شیوه ها و دقت بیشتر در صدور رای، بومی سازی کرد.
این مقام قضایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره همکاری شهرداری¬ها درپیشگیری از وقوع جرم و اینکه مقام هلندی عنوان کرد: در این کشور، شهرداری موظف به انجام این کار شده است. در کشورهای اروپایی مدیریت واحد اجرایی با شهردار است یعنی همه نهادهای شهر مانند پلیس،آب و فاضلاب و غیره زیرمجموعه شهرداری کار می‌کنند اما درکشور ما چنین نیست. پس اگرچه حضور شهرداری درپیشگیری از وقوع جرم می تواند مثمرثمر باشد اما دخالت شهرداری نتیجه مطلوب را نخواهد داشت. پیشگیری موضوعی فراقوه‌ای است و همه به ویژه مردم باید برای انجام آن همکاری کنند.
مسعودی‌فر با بیان اینکه همکاری با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ادامه خواهد داشت، گفت: چند برنامه با همکاری دفتر یو ان اُ دی سی امسال قرار است اجرا شود که دو برنامه با محوریت کودکان و زنان است.
مدیرکل پیشگیری امنیتی- انتظامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، همچنین از نشست اختصاصی سفرای چند کشور اروپایی با محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خبر داد و گفت: سفرا در این نشست نسبت به همکاری در حوزه پیشگیری از جرم و مجازات های جایگزین ابراز تمایل و اعلام کردند پیگیری¬های لازم را برای تبادل دانش و انتقال تجربیات انجام خواهند داد.
اجلاس دو روزه تهران درخصوص سیاست¬های پیشگیری ازجرم، گستره مجازات‌های جایگزین حبس وتاثیرگذاری عدالت ترمیمی که صبح روز گذشته – چهارشنبه – با حضور الکساندر فدولوف نماینده دفتری مقابله با مواد مخدر و جرم، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، ذبیح الله خدائیان معاون حقوقی قوه قضاییه، نمایندگانی از 20 کشور و معاونان اجتماعی دادگستری های کل استان ها در هتل هما، آغازبه کارکرد، بعد ازظهر امروز به کار خود پایان می‌دهد.
سازمان ملل و نمایندگان کشورهای هلند، فرانسه، سوئیس، سوئد، آلمان تجربیات خود را در کاهش جمعیت کیفری ارائه و موارد مربوط به گستره مجازات‌های جایگزین حبس واهمیت و صرفه اقتصادی کاهش زندانیان را به همراه نمایندگان قضایی جمهوری اسلامی ایران، بحث و تبادل نظر کردند.


منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :