فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد نیازمند توجه مسئولان /نظارت بر اجرای حقوق شهروندی بر عهده سازمان‌های مردم‌نهاد
تاریخ : 17 مرداد 1397

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس؛ کمال اکبری معاون مشارکت های مردمی وزارت کشور در مراسمی که به مناسبت هفته سازمان های مردم نهاد برگزار شد، گفت: در نشست خبری سازمان‌های مردم‌نهاد را به چشمان بیدار و پاک جامعه تعبیر کرد. 

وی افزود: خبرنگاران پویاترین بخش جامعه هستند که می‌توانند به جامعه کمک کنند. مشارکت اجتماعی یکی از محوری‌ترین نیازهای جامعه است و سازمان های مردم نهاد بهترین قالب برای توسعه و گسترش مشارکت اجتماعی هستند و در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کنند و این سازمان ها حضور داوطلبانه‌ای برای خدمت در جامعه دارند.

اکبری بیان داشت: سازمان‌های مردم‌نهاد با رویکردهای مختلفی در حوزه های اجتماعی، محیط زیست، امور فرهنگی، امور ورزشی، امور بهداشتی، سلامت و انجمن های حمایتی از بیماران مختلف که نیازمند مشارکت اجتماعی هستند، فعالیت دارد.

معاون مشارکت های مردمی وزارت کشور افزود: نزدیک به چهار هزار سازمان مردم نهاد در سراسر کشور داریم که فعالیت می کنند. ۸۶ درصد از سازمان های مردم نهاد فعال هستند و ۱۴ درصد فعالیت کمی دارند.

وی بیان داشت: وزارت کشور به دلیل مسئولیت خود در ساماندهی سازمان های مردم نهاد کارگروه مشارکت‌های اجتماعی را تشکیل داد و پیش‌نویس لایحه قانون سازمان های مردم نهاد با کمک نمایندگان این سازمان‌ها تنظیم شده و به هیئت دولت این لایحه را ارسال کردیم و امیدوارم با دغدغه نمایندگان این قانون به زودی تصویب شود.

معاون مشارکت های مردمی وزارت کشور گفت: فعالیت سازمان های مردم نهاد در توسعه حقوق شهروندی وجود دارد. بر اساس یک شیوه نامه، نظارت بر اجرای حقوق شهروندی بر عهده سازمان های مردم نهاد است؛ در استانها چهار سازمان مردم نهاد بر قوانین نظارت دارند.

وی به مداخلات اجتماعی سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: در سال گذشته از ۶۰۰طرح و پروژه در قالب کنترل آسیب های اجتماعی حمایت کردیم و این مداخلات موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود و ما هیچ حمایت مالی از این سازمان ها نخواهیم داشت و در قالب پروژه های مشترک با سایر سازمان ها این فعالیت آنها شکل می گیرد.

اکبری به آموزش فعالان سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: امیدواریم سازمان های مردم نهاد با آموزش کار خود را تعمیق بخشند و خودشان محور آموزش را در دستور کار خود جای دهند.

وی با تأکید بر فعالیت بین المللی سازمان های مردم نهاد بیان کرد: با همکاری انجمن های دوستی و بین المللی این بستر فراهم است و حضور دموکراتیک ایران از منظر سازمان های مردم نهاد خود سازمان ها می توانند پذیرای انجمن های دوستی باشند و وزارت امور خارجه همکاری خوبی داشته و حوزه دیپلماسی عمومی شکل گرفته است.

معاون مشارکت های مردمی وزارت کشور بیان داشت: ما در بیش از ۶۰ کشور انجمن دوستی تشکیل دادیم که این انجمن‌ها ارتباط را برقرار می‌کنند. در داخل کشور انجمن‌های مردم نهاد می توانند در داخل کشور میزبان انجمن های دوستی را بر اساس نوع فعالیت خود پذیرا باشند.

وی از وجود ۶۰ سازمان فعال مردم نهاد کشور که مقام مشورتی بین المللی دارند، خبر داد و افزود: این سازمان ها می توانند کمک کنند فعالیت های بین المللی سازمان های مردم نهاد توسعه یابد.

اکبری گفت: بیش از یک میلیون نفر در کشور عضو سازمان های مردم نهاد هستند و لازم است در حل مشکلات اجتماعی هم افزایی کنند و به سیستم اجرایی سازمان ها مردم نهاد کمک کنند و به زودی سامانه ای برای ارزیابی و رتبه بندی سازمان های مردم نهاد ایجاد می کنیم و از مردم درخواست دارم با سازمان های مردم نهاد عضو شوند و مشارکت کنند و هر کسی حق دارد که این سازمان ها عضو شده و فعالیت کند.

وی برگزاری انتخابات سازمان های مردم نهاد را توضیح داد و گفت: در سطح ملی، استانی، فرا استانی و بین‌المللی برای آن پروانه فعالیت صادر می شود و در هیئت ملی نظارت یکی از اعضاء از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد و بر اساس انتخابات ملی و فرا استانی نماینده ها انتخاب می شوند.


منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :