طرح پیشنهادی «اسکودا» در خصوص اصلاح قانون وکالت در حال تدوین نهایی است
تاریخ : 15 مرداد 1397

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، مرتضی شهبازی نیا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری کشور خطاب به وکلای معترض به طرح موسوم به پذیرش و آموزش وکالت اظهار کرد: یکی از کارهای ارزشمندی که شما می توانید در کنار فعالیت‌های خود داشته باشید این است که از امکاناتی که وجود دارد استفاده کنید تا بتوانید بسیاری از موارد بنیادین همچون بحث استقلال وکلا، بیمه وکالت، ضرورت الزامی شدن وکیل در برخی دعاوی و غیره را پیگیری و تبیین کنید و آن را در اختیار افراد تصمیم‌گیرنده قرار دهید.

وی افزود: اغلب اوقات وقتی توضیح می‌دهید استقلال وکلا یعنی چه برخی تازه متوجه می‌شوند که مثلاً اگر متهم به جرمی شوند و بخواهند وکیل بگیرند اگر به آنها دیکته کنند که باید یکی از این پنج نفر را انتخاب کنید و آنها هیچکدام را نشناسند نگران خواهند شد بنابراین پس از اینکه توضیحات برای آنها داده می شود تازه متوجه می شوند که استقلال وکیل به چه معناست.

شهبازی نیا در خصوص طرح پیشنهادی اسکودا گفت: طرح پیشنهادی ما در دست تدوین نهایی است و پس از حل شدن چند اختلاف نظر و همچنین واصل شدن نظر کانون‌ مرکز ان‌شاءالله با موافقت اکثریت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: دراین طرح اتفاقات خوبی خواهد افتاد به طور مثال ورود به نهاد وکالت که معضل بزرگی است واین روزها به یک دغدغه‌ تبدیل شده حل خواهد شد.همچنین یکی از مواردی که در این طرح مد نظر قرار گرفته است عدم ورود بازنشسته ها به حرفه وکالت است که امروزه یکی از سیاست های کشور ماست و من شک ندارم که در مجلس در خصوص این طرح همکاری زیادی با ما خواهد شد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری کشور گفت: در خصوص بازنشستگی اختیاری با توجه به موارد خوبی که در طرح وجود دارد ان‌شاءالله یک عده به صورت اختیاری از حرفه خارج خواهند شد اما در خصوص بازنشستگی اجباری اختلاف نظر وجود دارد چرا که در رشته هایی که تعیین صلاحیت در آنها مطرح است مثل وکالت و نظام مهندسی در همه جای دنیا معمولا بازنشستگی اجباری ندارند و به جای آن سلب صلاحیت دارد بنابراین ما تصمیم داریم در این خصوص اقدامی صورت گیرد که هم به صلاح نهاد وکالت و هم مطابق اصول و اقتضائات این حرفه باشد.

وی ادامه داد: همچنین در این طرح بحث الزامی شدن وکالت بیان شده و مکانیزمی طراحی شده که هم افراد در استفاده از وکلا الزام داشته باشند و هم این الزام باعث نشود در انتخاب وکیل مشکل پیدا کنند.

شهبازی‌نیا خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که تلاش شده برای گسترش بازار خدمات حقوقی ماده جدیدی تصویب شود که اگر مورد موافقت قرار گیرد بعضی از مشاغلی که در حال حاضر در اختیار وکلا نیست به نهاد وکالت بر خواهد گشت.

وی تصریح کرد: در خصوص انتخابات هیأت مدیره و هیأت نظارت بر صلاحیت ها در این طرح نکات دقیقی پیش‌بینی شده و در نظر است مقامات عمومی مثل دادستان نیز بتوانند اعتراض کنند و اگر اعتراض به صلاحیت شخص خاصی کردند تنها صلاحیت آن شخص در هیأت نظارت مطرح شود اما به طور کلی صلاحیت همه داوطلبان به هیئت نظارت نرود.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری کشور با بیان اینکه یکی دیگر از مواردی که در طرح و در نسخه نهایی آن پیش‌بینی کردیم تخصصی کردن وکالت است، گفت: به طوری که هروکیل هر سه سال یکبار باید برای تمدید پروانه خود دوره‌ هایی را که کانون مربوطه اعلام می‌کند بگذراند و کانون ها و اتحادیه ملزم هستند زمینه‌های تخصصی شدن را ظرف سه سال فراهم کنند و این تخصصی شدن بر عهده خود نهاد وکالت و بر اساس معیارها و استانداردهای حرفه ای خواهد بود من مطمئن هستم که اگر به سمت تخصصی شدن برویم خیلی از مشکلات و معضلات کاری حل خواهد شد.

وی ادامه داد: به نظر من پروانه وکالت برای وضعیت موجود یک وکیل است و یک وکیل باید از نظر دانش و در حوزه تخصصی خود کاملاً متخصص باشد و بر مواد و قوانین اشراف داشته باشد چرا که اگر اینگونه نباشد حقوق مردم پایمال می‌شود زیرا آنها به تخصص یک وکیل اعتماد می‌کنند.

شهبازی نیا اظهار کرد: یکی دیگر از مباحثی که به آن پرداخته ایم بحث بیمه وکالت است که شاید یکی از راه‌های کمک به معیشت همکاران جوان و تازه کار باشد کسانی که هنوز ارتباطات لازم را برای کار ندارند به تدریج بر پایه فعالیت های خود می‌توانند حوزه کاریشان را گسترش دهند و بیمه وکالت در این خصوص راهی برای مبارزه با این محدودیت هاست
به این شکل که افراد حق بیمه را به شرکت بیمه گذار می دهند که اگر برایشان پرونده‌ای پیش آمد و مشاوره ای خواستند بتوانند به وکیل مراجعه کنند و حق الوکاله آنها را شرکت بیمه می‌پردازد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر با یک شرکت بیمه در این خصوص به نتیجه رسیده ایم که این شرکت متقاضیان زیادی برای این مبحث دارد البته در این خصوص از همکاری شرکت های دیگر و پیشنهادات موثر استقبال می‌کنیم.


منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :