طرح برجام نصیحت‌نامه نیست، الزام قانونی دارد
تاریخ : 19 مهر 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح برجام را در راستای حفظ منافع ملی دانست و تاکید کرد طرح برجام نصیحت‌نامه نیست، بلکه الزام قانونی دارد.

به گزارش خانه ملت، علاء الدین بروجردی در نشست علنی امروز یکشنبه (19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات طرح یک‌فوریتی اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، گفت: موضوع هسته‌ای یک موضوع امنیت ملی است؛ لذا وفاق اولین لازمه آن در تصمیم گیری در این عرصه است و به همین منظور ساختار شورای عالی امنیت ملی برای تدوین، مذاکره و هدایت همیشه مبنا بوده است و ساختار و روند آن هم از 2 سال و حتی 10 سال گذشته حاکم بوده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح برجام در مجلس نیز پس از اظهارات مقام معظم رهبری به طور خاص و پس از بررسی گزارش برجام در کمیسیون برجام مطرح شده است، گفت: طرح برجام مجزا از گزارش برجام بررسی شده است، از همین رو طرح براساس تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر عدم دو دستگی در مجلس ارائه شد و بدین منظور 4 عضو فراکسیون اصولگرایان و 3 عضو از فراکسیون رهروان ولایت در این خصوص بررسی لازم را انجام دادند.

وی افزود: در تمام بندهای 9 گانه‌ طرح، برخلاف تعابیری که گفته می‌شود نصیحت است، دولت را مکلف و ملزم ساخته تا طرح قانونی را اجرا کند از این رو نصیحت‌نامه نیست بلکه الزام قانونی است.

بروجردی با اشاره به بازدیدش از راکتور آب سنگین اراک گفت: سازنده راکتور در این بازدید توضیح دادند میزان تولید رادیو دارو 2 برابر و میزان مصرف اورانیوم غنی شده نسبت به خام بسیار کمتر است، در واقع مسئولان راکتور آب سنگین اراک معتقدند  کشور ما پیروز است چراکه اگر طرف مقابل به تعهد خود عمل نکند می‌توانیم آنچه را که در برجام آورده‌ایم با تغییراتی برای 6 ماه به کار گرفته و یا برای 2 سال نوع آن را بسازیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: آمریکایی‌ها به خوبی مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران را آزموده‌اند، لذا با ملت ایران نمی‌توانند شوخی کنند؛ از این جهت آنچه اتفاق می‌افتد نظر کسانی است که متخصص این امر هستند بنابراین در راستای حفظ منافع ملی کشور است.

بروجردی ضمن اشاره به بند یک، دو و سه طرح برجام گفت: اگر تعهدات طرف مقابل در صحنه عمل صورت نگیرد، دولت مکلف است همکاری داوطلبانه را متوقف کند و علاوه بر آن، توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را به گونه‌ای سامان دهد که در حداقل زمان ممکن یعنی 2 سال به 190 هزار سود برسیم.

وی با تاکید بر اینکه «نمی‌توانیم» در فرهنگ جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، گفت: ما بسیاری از نمی‌توانیم‌ها را به توانستن تبدیل کردیم، در آغاز پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی که آمریکایی‌ها قطعنامه تصویب کرده و ما را تحریم کردند، ما توانستیم غنی سازی را به دست آوریم و از استخراج اورانیوم، ساخت کیک زرد و سانتریفیوژ تمام روند غنی سازی را به دست آوریم،  به همین دلیل امروز در مذاکرات از موضع قدرت سخن گفته‌ایم لذا پشتوانه ملت بزرگ و در رأس آن مقام معظم رهبری را داشته‌ایم.

بروجردی با اشاره به اینکه داشتن راکتور با قدرت 1000 مگاواتی به تصویب رسیده است، گفت: اروپایی‌ها و به ویژه آلمانی‌هایی که کار بوشهر را نیمه کاره رها کردند به سوی کشورها باز خواهند گشت و مذاکره خواهند کرد تا ما بتوانیم مصوبه مجلس شورای اسلامی را مبنی بر تولید 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای که 10 سال است معطل مانده محقق کنیم. در واقع اگر این فضا وجود نداشته باشد نمی توانیم به آن دست یابیم. ما براساس واقع گرایی و خرد جمعی به مصاف 6 کشور رفته‌ایم و توانسته‌ایم شاکله ایجاد کنیم که از درون آن منافع ملی به دست بیاید.

این نماینده مردم در مجلس نهم معتقد است: علیرغم همه محدودیت‌ها که بر مبنای راهبرد نرمش قهرمانه توصیه‌شده توسط مقام معظم رهبری انجام گرفته است، اگر رفع تحریم‌ها که شرط لازم است را انجام ندهند ما نیز به تعهدات خود انجام نخواهیم داد، در حقیقت این بار اگر بخواهند عمل نکند نه سرعت و نه محدودیت ما، مانند حال حاضر نخواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در صورت بی توجهی امریکا به تعهداتش، ما گام‌های بلندی را در عرصه صلح آمیز برخواهیم داشت که حتما آمریکا و هم پیمانانشان را پشیمان خواهیم کرد بنابراین معتقد به طرحی هستم که مجموع نمایندگان تائید کردند، در واقع این طرح منافع ملی ما را حفظ خواهد کرد.
منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :