سنای آمریکا قانون تحریم های 10 ساله ایران را با دو سوم آراء تصویب کرد +ویدیو
تاریخ : 12 آذر 1395

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا با 419 رای موافق در مقابل یک رای مخالف به تمدید10 ساله قانون تحریم های ایران رای داد، سنای آمریکا نیز با 99 رای از 100 رای این قانون را تصویب کرد و بدین ترتیب رئیس جمهور آمریکا امکان وتوی این مصوبه را نخواهد داشت.
 به گزارش «تابناک»؛ مجلس سنا تمدید قانون تحریم های 10 ساله ایران را با موافقت بیش از دو سوم آراء تصویب کرد و با توجه با اینکه این قانون پیش از این در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود، قانونی با یکی از کم سابقه ترین اجماع درباره ایران از ساختمان کنگره به ساختمان کاخ سفید خواهد رفت و توافق هسته ای با ایران را به چالش خواهد کشید.
 پیش از این منابعی در داخل سفید گفته بود احتمال وتوی این مصوبه توسط باراک اوباما را رد نکرده بود اما با توجه به آنکه شمار رای دهندگان بیش از دو سوم سنای آمریکا را تشکیل می دهد، وتوی رئیس جمهور نافذ نخواهد بود و این مصوبه رسماً اجرایی خواهد شد. در همین راستا در ساعات گذشته نیز خبرهایی به نقل از منابعی در کاخ سفید منتشر شد که اوباما اعتقاد دارد این مصوبه ضدایرانی کنگره به منزله نقض برجام نیست و بنابراین تلاشی برای وتوی این مصوبه نخواهد کرد و این قانون را امضاء میکند. سنای آمریکا قانون تحریم های 10 ساله ایران را با دو سوم آراء تصویب کرد به نظر میرسد موضع گیری جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در روز چهارشنبه پس از اطمینان از تصویب این قانون با بیش از دو سوم آرای سناتورها بود و در همین راستا جاش ارنست گفته بود: «ما از اختیارات لازم برای وضع تحریم‌های اضافی علیه ایران در صورت لزوم برخوردار هستیم. در صورتی که اوباما این طرح را امضا کند، این اولین بار نیست که ایشان مصوباتی از کنگره را امضا می‌کنند که ما مطمئن نیستیم چندان ضرورتی هم داشته باشند.»   قانون تحریم‌های ایران پایان سال جاری میلادی، یعنی یک ماه دیگر، منقضی می‌شد، اولین بار در سال 1996 و در زمان دولت بیل کلینتون با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و از آن زمان یک بار در سال 2006 تمدید شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشتر تأکید کرده‌اند در صورتی که قانون تحریم‌های ایران اجرایی شود، «قطعاً» نقض برجام صورت گرفته است. ایشان چهارشنبه هفته گذشته در دیدار جمعی ازفرماندهان بسیج و بسیجیان سراسر ایران  با اشاره به تمدید قانون تحریم های ده ساله در کنگره امریکا اظهار داشتند: «دولت کنونی آمریکا در قضیه‌ی توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی تا الان انجام داده که تازه‌ ترینش تمدید تحریم 10ساله است. اگراین تحریم اعمال شود قطعاً نقض برجام است و بدانند حتماً جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.»  
منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :