سرکوب تظاهرات ضد سیسی در مصر و بازداشت ده‌ها تن
تاریخ : 22 آبان 1395

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

نیروهای امنیتی مصر تظاهرات گسترده‌ای که در قاهره و چند استان دیگر به دنبال وخامت بی‌سابقه شرایط اقتصادی شکل گرفته بود،‌ سرکوب و در این میان ده‌ها تظاهرکننده را بازداشت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، به دنبال وخامت بی‌سابقه شرایط اقتصادی در مصر از زمان ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی از بیش از دو سال گذشته تظاهرات شدیدی در استان قاهره و سایر استان‌های مصر شکل گرفت که در آن معترضان خواستار برکناری سیسی شدند اما دستگاه امنیتی مصر این تظاهرات را سرکوب کرد. در این میان در برخی مناطق شاهد درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان و بازداشت تعدادی از محالفان "کودتا" بودیم.

شریف اسماعیل، نخست وزیر مصر در این میان تاکید کرد که مردم مصر ثبات توسعه و اجرای اصلاحات را انتخاب کرده و هرگونه فراخوانی خلاف این موارد را رد می‌کنند.

نیروهای امنیتی قاهره روز جمعه کنترل مرکز شهر قاهره و دیگر شهرها را به  دست گرفته و چند ایستگاه قطار و راه‌های منتهی به میادین اصلی را جهت ممانعت از گسترش تظاهرات موسوم به "انقلاب الغلابه" که در اعتراض به وخامت شرایط اقتصادی و معیشتی مردم و برای برکناری سیسی به راه افتاد، بستند.

استقرار نیروهای امنیتی در قاهره زندگی عادی در این شهر را دچار مشکل ساخته و مسئولان امنیتی ایستگاه انور السادات را جهت ممانعت از رسیدن تظاهرکنندگان به میدان التحریر مسدود کردند.

دستگاه امنیتی مصر تدابیر امنیتی در میدان طلعت حرب را تشدید کرده و خودروهای پلیس در محله شبرا مستقر شدند. یک منبع امنیتی نیز از آماده‌باش نیروهای امنیتی در فرودگاه قاهره و میدان رابعه العدویه و استقرار استحکامات در اطراف کاخ الاتحادیه قاهره خبر داد.

این مسئول امنیتی اعلام کرد که پلیس در مجموع ۱۳۰ تظاهرکننده را در کشور بازداشت کرده که از این میان ۳۹ تن از آنها در قاهره بازداشت شده‌اند.

نیروهای امنیتی در شهر ساحلی اسکندریه مشغول گشت‌زنی شده و هزاران سرباز دیگر در شهرهای استان المنیا مستقر شدند.

در استان البحریه جوانان معترض خواستار ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای خود شدند اما نیروهای امنیتی با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور آنها را متفرق کردند.

نرخ بیکاری در مصر طبق آمارهای رسمی به ۱۳ درصد افزایش یافته است. در شهر الهرم در استان الجیزه نیز معترضان خواستار برکناری سیسی شده و شعارهایی علیه تصمیمات اقتصادی اخیر سر دادند.

استان الشرقیه نیز شاهد تظاهرات مشابهی بود.

در شهر السنبلاوین در استان الدقهلیه دستگاه امنیتی مصر سه زن را بازداشت کردند.

به گفته شاهدان عینی و برخی فعالان، نیروهای امنیتی تظاهرات در میدان الاربعین استان سوئز را برهم زدند.

یاسر العمده، هماهنگ کننده کل جنبش الغلابه با تاکید بر اینکه این جنبش در اعتراض به "گرسنگی و فشارها" به راه افتاده است، گفت: ۸۰ درصد مردم مصر از حامیان این جنبش هستند.

سیسی پیشتر در نشستی با حضور وزاری کشور، دفاع و مسئولان نظامی برجسته مصر، فرماندهان پلیس، ارتش و اطلاعات این کشور را به "هوشیاری و احتیاط" دعوت کرد.

منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :