سازمان ملل بازداشت بنیانگذار ویکی لیکس را غیرقانونی دانست
تاریخ : 16 بهمن 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

 یک کارگروه سازمان ملل حکم داد که حبس «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس در سفارت اکوادور در لندن به مثابه بازداشت غیرقانونی است .

به گزارش ایرنا به قنل از خبرگزاری فرانسه ، یک سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد یک روز پیش از انتشار گزارش سازمان ملل گفت: تنها می توانیم بگوییم که کارگروه ذیربط سازمان ملل به نتیجه گیری متفاوتی از مقام های قضایی سوئد رسیده است.

پیش از این کشور اکوادر اواخر آذر ماه اعلام کرده بود که این کشور و سوئد توافقنامه ای را امضا کردند که براساس آن مجوز بازجویی از آسانژ موسس «ویکی لیکس» در سفارت اکوادور در لندن جایی که وی برای بیش از سه سال در آن جا مستقر بوده، صادر شد.

دولت اکوادور اعلام کرد که این توافقنامه در پایتخت اکوادور و پس از حدود شش ماه مذاکره حاصل شد.

آسانژ 44 ساله که از ژوئن سال 2012 میلادی به عنوان پناهنده در سفارت اکوادور در لندن به سر می برد، به چهار فقره تجاوز و اذیت و آزار جنسی متهم شده اما بنیانگذار سایت ویکی لیکس این اتهامات را سیاسی دانسته و آنها را رد کرده است.

بنیانگذار سایت ویکی لیکس در اوت سال 2010 میلادی متهم به آزار و اذیت جنسی شد و پس ازآن به انگلیس فرار کرد اما دادگاه عالی انگلیس در ماه مه سال 2012 میلادی رأی به استرداد آسانژ به سوئد داد و به دنبال آن، در ماه ژوئن همان سال، بنیانگذار سایت ویکی لیکس وارد سفارت اکوادور در لندن شد.

ویکی لیکس در سال های 2009 و 2010 میلادی اقدام به انتشار اسناد جنگ عراق و افغانستان و نیز اسنادی درباره نقش آمریکا در این جنگها کرد که به گفته مقام های آمریکایی برخی از آنها اسناد محرمانه بوده است.
منبع : عصر‌ایران‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :