زندان‌های کشور متناسب با جمعیت کیفری گسترش نیافته است
تاریخ : 16 مرداد 1397

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزایری فارس، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی که به استان لرستان سفر کرده است در جمع شورای قضایی این استان گفت: زندان‌ها برای انجام ماموریت اصلاحی و تربیتی نیازمند تامین اعتبار و بودجه لازم هستند.

وی افزود: متاسفانه علی‌رغم رشد جمعیت که یکی از دلایل رشد جمعیت کیفری است، زندان‌های کشور متناسب با این رشد جمعیت کیفری توسعه متناسب نیافته است و معمولا توجه جدی از سوی دولت ها و مراجع قانونی برای تامین اعتبار مورد نیاز زندان ها صورت نمی‌گیرد.

جهانگیر ادامه داد: طی سال های اخیر مقام معظم رهبری تاکید جدی برای کاهش جمعیت کیفری داشتند که خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: استفاده از مجازات های جایگزین و بهره گیری از حداکثر ظرفیت تاسیسات قانونی برای استفاده کنند از مجازات حبس و کاهش آسیب های زندان از جمله اقداماتی است که قضات محترم باید در نظر داشته باشند.

این مقام ارشد قضایی بیان داشت: فرهنگ سازی در جامعه و توسعه فرهنگ بخشش و توجیه عدم ضرورت استفاده از مجازات حبس برای بسیاری از جرائم نیز از جمله راه هایی است که باید در حوزه کاهش جمعیت کیفری انجام دهیم.

جهانگیر خاطر نشان کرد: مهم‌ترین برنامه سازمان زندان‌ها اجرای مناسب برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندان ها با هدف بازگشت توانمند زندانیان به زندگی شرافتمندانه است که پیش شرط آنان وجود زیرساخت های مناسب از جمله فضای فیزیکی استاندارد است.

رئیس سازمان زندان‌ها تصریح کرد: ساخت زندان‌های جدید با دو هدف عمده صورت می‌گیرد؛ اول انتقال زندان های فرسوده به خارج شهرها و جمع آوری آنها و دوم ایجاد فضاهای استاندارد و متناسب با حقوق شهروندی زندانیان.

جهانگیر ضمن ارائه آماری از وضعیت قضایی زندانیان استان لرستان گفت: آمارهای این استان در مقایسه با میانگین کشوری نشان دهنده تلاش خوب سیستم قضایی استان برای رسیدگی به امور زندانیان است.

در ابتدای این نشست بدری رئیس کل دادگستری استان و تعدادی از روسای کل دادگستری های شهرستان های لرستان ضمن ایراد سخنانی به تشریح وضعیت قضایی حوزه های قضایی خود پرداختند.


منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :