حقوق کارگران 60 درصد کمتر از میزان واقعی آن است/ کارفرمایان پیشنهاد 7 درصد افزایش حقوق را دارند! +ویدیو
تاریخ : 16 اسفند 1395

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
سال هاست، بسیاری از کارگران تنها برای گذران زندگی، دو شغله و چند شیفتی کار می‌کنند، با اینکه همیشه و در این موقع از سال بحث ها بر سر افزایش حقوق ها داغ می شود، در روزهای پایانی سال و زمانی که هیچ وقتی برای اصلاح آن نیست، رقم ناچیزی برای افزایش حقوق ها اعلام می شود و کارگران یک سال دیگر نیز باید با این میزان سر کنند.

به گزارش «تابناک»، در سال جاری، میزان خط فقر رقم دو میلیون و پانصد هزار تومان اعلام شده است، حال آنکه رقم واقعی سبد هزینه معیشت کارگران سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؛ با اینکه قرار بود این رقم به عنوان مبنای حقوق کارگران در نظر گرفته شود. تفاوت دیدگاه ها بین گروه کارگری و کارفرمایی باعث شده است تا حد پیشنهاد جامعه کارگری، از میزان رقم خط فقر نیز کمتر باشد.

هم اکنون حقوق یک کارگر حدود 800 هزار تومان است. بنا به روال هر ساله، شورای عالی کار باید در چند روز آینده، رقم دقیق افزایش حقوق و دستمزد سال آینده را تعیین کند. نمایندگان مجلس امیدوارند بتوانند با رایزنی های خود با سه گروه، جامعه کارگر، کارفرمایی و دولت بتوانند ارقام افزایش حقوق ها را واقعی تر کنند، ولی این کار با مخالفت های شدید نمایندگان کارفرمایی مواجه شده است.

عیلرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع اظهار داشت: تا کنون دو دیدار در خصوص میزان حقوق و دستمزد کارگران انجام شده است، جلسه اول مربوط به فعالان کارگری و جلسه دوم نشست با کارفرمایان بود.

وی گفت: قرار بود جلسه دیگری نیز با دولت برگزار شود که به دلایلی هنوز انجام نشده است، اما در کل تلاش می کنیم، افزایش حقوق کارگران را تا حد معقولی افزایش دهیم تا کمی جبران خسارات گذشته نیز شود. دستمزد کارگران در گذشته و به ویژه در زمان دولت های نهم و دهم با افزایش تورم رشد نکرده و اکنون میزان دریافتی این افراد، بسیار پایین تر از چیزی است که باید بگیرند.

این نماینده مجلس در خصوص برایند دو جلسه ای که با نمایندگان کارگران و کارفرمایان داشتند نیز افزود: اختلاف نظر بین این دو گروه بسیار است و نمی توان درباره این موضوع اظهارنظر کرد. باید نظر دولت را در هفته آتی نیز بدانیم و بعد از آن تصمیم گیری کرد..

وی همچنین ادامه داد: اختلاف نظرها بین این دو گروه بسیار است و تقریبا می شود گفت که نظرات بین صفر تا صد است. یک گروه افزایش 8 درصدی می خواهند و گروه دیگر روی 80 درصد ایستاده اند، که به نظر، هیچ یک از اینها واقعی نیست و با ارقام واقعی فاصله زیادی دارد.

وی گفت: چیزی که هم اکنون محاسبه شده، این است که 60 درصد پایین تر از آن چیزی است که به کارگر پرداخت می شود؛ بنابراین، دسترسی به این 60 درصد تنها کلید حل معضلات اقتصادی کارگران است، ولی کارفرمایان این را قبول ندارند و حتی حاضر به مذاکره در این باره هم نیستند. اکنون کارفرمایان اعدادی را اعلام می کنند که حتی به عدد تورم هم نمی رسد و ادعا دارند، باید کمتر از میزان تورم هم افزایش حقوق داشته باشند. متأسفانه نظر کارفرمایان، اعدادی حدود 7 یا 8 درصد است؛ البته این میزان به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

محجوب خاطرنشان کرد، همه به نفع کارگران روضه می خوانند اما در عمل چیزی دست آنها را نمی گیرد. عملی کردن این کار هم این است که عدد بدهند، ولی اعدادی که می گویند خیلی کم است. 10 با 16 خیلی تفاوت ندارد. اختلاف بسیار معنادار است. اختلاف واقعی 60 درصد است، که اگر تورم امسال را هم حساب کنیم، از 70 درصد هم بالا می زند.

وی گفت: ما درباره نحوه تأثیر تورم هم حتی اختلاف داریم، مسأله این است اعدادی که برای تورم اعلام می شود، کالاهایی است که کارگران اساسا مصرفی ندارند و کالاهایی استفاده می شود که پر کشش تر و متورم تر از چیزی است که اعلام می شود. اقلامی مانند غذا و پوشاک تورم بیشتری نسبت به سبد کالاها دارد اما این میزان هرگز در نرخ تورم به شمار نمی آیند.

وی یادآور شد: اکنون باید نظر دولت را نیز در این باره جویا شویم. متأسفانه دولت همیشه طرف کارفرماها را می گیرد، ولی باید مذاکره صورت گیرد تا کمی در این باره بیشتر وقت بگذاریم تا مشخص شود.

این نماینده در پایان گفت: گمان می کنم همه چیز درباره افزایش حقوق و مزایای کارگران به روزهای پایانی سال موکول شود و شاید اواسط هفته آینده مشخص شود که میزان افزایش حقوق کارگران چه میزان خواهد بود.  تعداد بازدید : 66 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 284

منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :