حقوق و تکالیف لازم و ملزوم یکدیگر هستند/ شعار انقلاب حفظ حقوق شهروندی بود
تاریخ : 6 اسفند 1393

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21


به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، سردار زارعی معاون حقوقی و امور مجلس ناجا در میزگرد تشریح اهداف و محورهای همایش ملی نظم و امنیت، حقوق و تکالیف شهروندی که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: این همایش فرصت مغتنمی است تا با همکاری مردم، نخبگان و دست ­اندرکاران در این بخش پیرامون حقوق شهروندی به یک نقطه نظر واحد برسیم.

وی افزود: تلاش ما این است تا با استفاده از همه ظرفیت­‌ها همایش مناسبی را برگزار کنیم که از آن به راهکارهای مناسبی برای برخورد با چالش­‌ها و مواردی که می‌تواند به بحث حقوق شهروندی لطمه بزند برسیم.

سردار زارعی در ادامه با اشاره به اینکه پلیس به عنوان یکی از ارگان­‌های مسئول در جامعه وظیفه تأمین نظم و امنیت را برعهده دارد، تصریح کرد: ما شاهد آن هستیم که بحث حقوق شهروندی امروز به یکی از مباحث مطرح تبدیل و تیتر بسیاری از مطالب و اخبار است.

معاون حقوقی و امور مجلس ناجا ادامه داد: حقوقدانان به این موضوع معتقد هستند که احقاق حقوق افراد در جامعه امکان­پذیر نیست مگر اینکه در کنار آن تکالیفی هم مشخص شود به عبارت دیگر حقوق و تکالیف لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

شعار انقلاب حفظ حقوق شهروندی بود

وی با اشاره به اینکه اصلی­‌ترین وظیفه پلیس تأمین امنیت شهروندان به عنوان یکی از حقوق مردم است، گفت: ما در معاونت حقوقی و امور مجلس ناجا بر آن شدیم تا با برگزاری همایش ملی نظم و امنیت حقوق و تکالیف شهروندی در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال 94 با بهره‌مندی از ظرفیت علمی و فرهیختگان جامعه بتوانیم موضوع شهروندی و امنیت را در مباحث نظری تبیین کنیم.

سردار زارعی تصریح کرد: ما در واقع زمانی را انتخاب کردیم که دانشگاه­‌ها فعال باشند. همکاران ما هم در این همایش مراکز علمی و دانشگاهی هستند و علاوه بر مسئولین ناجا، چهره‌های علمی، اساتید دانشگاهی و مسئولین عالی ­رتبه قضایی نیز میهمان این همایش خواهند بود.

معاون حقوقی و امور مجلس ناجا در ادامه با اشاره به تعریف حقوق در معنی اصطلاحی گفت: ما از حقوق در معنای اصطلاحی یک تعریف داریم و آن مجموعه قواعد و مقررات و نظاماتی است که برای تنظیم روابط افراد در جامعه تهیه و تدوین می­‌شود و در عین حال لازم‌­الاجرا است.

وی تأکید کرد: پیش از وضع قواعد حقوقی انسان از یک آزادی بی­ حد و حصر برخوردار بود اما انسان خود به این نتیجه رسید که این آزادی بی حد و حصر چندان هم به نفع‌اش نیست و بعضاً با منافع خود و دیگران تعارض جدی دارد، به همین جهت بایدها و نبایدهایی را برای خود در قالب قواعد حقوقی تعریف و تعیین کرد که اساس فلسفه قانون هم همین بایدها و نبایدها است.

سردار زارعی با بیان نظریه­‌های مختلف در تدوین قوانین و مقررات اذعان داشت: گروهی معتقد بودند که قوانین و مقررات باید به نحوی باشد که منافع فرد را در برگیرد و گروهی دیگر در مقابل  می‌گفتند که اگر قرار باشد تمام منافع افراد تأمین شود به حقوق جامعه لطمه می­‌خورد و نفع جامعه را مقدم می‌دانستند، به همین جهت نظریه بینابینی مطرح شد که هم دربرگیرنده منافع فرد بود و هم جامعه که از آن به عنوان |«حقوق اجتماعی» یاد شد.

وی تأکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران توجه و اهتمام به کرامت انسانی مسئله بسیار مهمی است و شعار انقلاب هم حفظ حقوق شهروندی بود اما در حال حاضر بعضاً دیده می‌شود که حقوق شهروندی را واژه نو و جدیدی می‌پندارند.



رعایت حقوق شهروندی از مقوله نظم و امنیت جدا نیست

معاون حقوقی و امور مجلس ناجا گفت: رویکرد تمام قوانین و مقررات به ویژه قانون اساسی رعایت و حفظ حقوق شهروندی است.

وی ادامه داد: ما از یک طرف وظیفه داریم حقوق شهروندان را به خصوص در جاهایی که امکان دارد حقوق افراد در معرض تضییع باشد تأمین کنیم و از سوی دیگر به عنوان پلیس باید در انجام مأموریت‌ها نیز این حقوق را رعایت کنیم.

سردار زارعی با اشاره به اینکه رعایت حقوق شهروندی از مقوله نظم و امنیت جدا نیست، گفت: در تمام دنیا زمانی که بحث مصالح و نظم عمومی مطرح است محدودیت‌­هایی بر حقوق شهروندان مترتب می­‌شود.

وی ادامه داد: برای مثال وقتی پلیس یک خیابان را می‌­بندد ممکن است برای شهروندان مزاحمت ایجاد شود اما یک مصلحت و ضرورت کلی مطرح است که این اتفاق می‌­افتد یا در بحث زوج و فرد خودروها، شخصی که عوارض خودرو خود را پرداخت می ‌کند حق مسلم‌اش این است که از خودرو استفاده کند اما در این بحث ایجاب می‌کند محدودیت­‌هایی در رفت و آمد افراد اعمال شود و این امر را نمی­‌توان از مصادیق نقض حقوق شهروندی مردم عنوان کرد، چرا که سلامتی شهروندان و نظم در رفت و آمد در زمره مصالح و منافع عمومی جامعه محسوب می­‌شود و مقدم بر حق فردی شهروندان است.

معاون حقوقی و امور مجلس ناجا با تأکید بر اینکه دو مقوله حقوق و تکالیف نمی­‌تواند از هم جدا باشد، گفت: مباحث زیادی در بحث حقوق شهروندی مطرح می‌شود ولی کمتر در آن‌ها اسمی از تکالیف برده می‌شود. جدا کردن بحث حق از تکلیف برای هر شخص حقوقی و حقیقی که در جامعه زندگی می‌­کند تفکیک درستی نیست.

وی ادامه داد: کسانی که توقع حفظ حقوق شهروندی­ خود را دارند باید به تکالیف خودشان هم عمل کنند. کسی که مطالبه حقوقی را در اجتماع دارد باید برای ایجاد یا استمرار آن حقوق، همکاری و به تکالیف خود عمل کند.

نمره ناجا در بحث اهتمام به حفظ و رعایت حقوق شهروندی 20 است

معاون حقوقی و امور مجلس ناجا با اشاره به اینکه یکی از برنامه­‌های ما در همایش یاد شده این است که مردم را در ارتباط با حقوق‌شان به خصوص بحث امنیت آشنا کنیم، گفت: در مقابل تکالیف و انتظارات از ایشان نیز تبیین می­‌شود.

سردار زارعی تصریح کرد: کسانی که متولی حفظ حقوق شهروندی هستند و کسانی که متقاضی آن هستند تکالیفی را بر عهده دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که شما به حفظ و رعایت حقوق شهروندی توسط ناجا در بحث حفظ حقوق شهروندی چه نمره‌ای می­ دهید، گفت: من از نظر اهتمام نمره 20 را می‌­دهم. امروز شعار ناجا و فرماندهان نیروی انتظامی رعایت حقوق شهروندی به صورت کامل است و ناجا در این زمینه اهتمام جدی دارد و اگر جایی تخطی شود به شدت برخورد می‌شود.



بازداشتگاه‌ها باید شناسنامه‌دار باشند

وی در خصوص کار اجرایی و مباحث سخت ­افزاری گفت: برای مثال ما در بازداشتگاه ‌ها و تحت نظرگاه­‌های خود باید الگو و استانداردی داشته باشیم که آن را از سازمان زندان‌ها گرفته‌­ایم و تا جایی که امکانات اجازه دهد در عمل آن را پیاده می­‌کنیم.

سردار زارعی با تأکید بر اینکه بازداشتگاه‌­ها باید شناسنامه­‌دار باشند گفت: رئیس و جانشین این بازداشتگاه‌ها باید دارای حکم انتصاب از سازمان زندان­‌ها باشند و این سازمان زمانی حکم انتصاب می­‌دهد که موارد استانداردی که مدنظرشان بوده و مطابق با حقوق متهم است رعایت شده باشد.

وی تأکید کرد: امروز بازداشتگاه‌ها و تحت­ نظرگاه‌ها مجهز به دوربین است و از لحظه­‌ای که متهم وارد کلانتری می­‌شود تمام حقوق‌اش رعایت خواهد شد، ضمن اینکه نیروهایی هم که امروز در ناجا هستند با شعور و تربیت دینی کار می‌کنند و حتی مسائل قانونی برایشان آمیخته با مسائل دینی است و این خیلی سخیف است که بگوییم مأموری به دلیل ناراحتی­‌های شخصی و به عمد برخورد بدی با متهم داشته است، حداقل در یکی دو سال اخیر چنین موردی نداشته‌ایم.

وی در ادامه اظهار داشت: برای مثال در بحث رعایت حقوق شهروندی امروز می‌توان به تفکیک بازداشتگاه­‌ها و تحت­ نظرگاه‌های افراد خشن با افرادی که برای موارد خاص میهمان پلیس می‌شوند و افراد بالای 18 سال با زیر 18 سال اشاره کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس ناجا گفت: ناجا کارکردهایی به منظور رعایت هرچه بهتر حقوق شهروندان داشته که به طور مثال می‌توان به سامانه 197( نظارت همگانی)که به منظور دریافت شکایات، انتقادات و پیشنهادات مردم از عملکرد ناجا طراحی شده اشاره کرد، همچنین با پیاده‌سازی طرح مدیریت کیفیت در کلانتری‌ها و پاسگاه‌های سراسر کشور امروز ناجا به دنبال ارائه خدمات بهتر به شهروندان عزیز است. 

تقریباً بخش عمده‌­ای از افراد جامعه به حقوق و تکالیف خود آشنا هستند

سردار زارعی با اشاره به اینکه امروز سطح آگاهی افراد جامعه بالا رفته، گفت: هم اینکه افراد مطالبه حقوق‌شان را می‌­کنند یعنی اشراف کاملی به حقوق دارند و در مقابل با وظایف و تکالیف‌شان آشنا هستند.

وی افزود: تقریباً بخش عمده‌­ای از افراد جامعه به حقوق و تکالیف خود آشنا هستند و معدود افرادی هستند که باز هم نمی‌­توانیم بگوییم به علت عدم آگاهی از وظایف‌شان ناقض حقوق دیگران بودند.

معاون حقوقی و امور مجلس ناجا با اشاره به اینکه آموزش­‌های همگانی و افزایش سطح دانش و آگاهی مردم یکی از راه­‌های حفظ حقوق شهروندی است، گفت: البته در بخشی ما مجبور به برخورد هستیم چرا که برخی افراد به وظایف خود عمل نمی­‌کنند اما به طور کلی نقش آموزش اصلی­‌ترین عامل در رعایت حقوق شهروندی است.

سردار زارعی در پایان گفت: نقشی که آموزش دارد بسیار برجسته است و تنها منحصر به یک بخش خاص نیست چرا که آموزش‌ها می‌تواند از کودکی در مدارس و مراکز آموزشی شروع و تا بالاترین سطوح از طریق رسانه‌ها در سطح گسترده ارائه شود.

انتهای پیام/


منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :