حداث تونل از پارک ملی سرخه‌حصار غیرقانونی است
تاریخ : 11 خرداد 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با انتقاد از صدور مجوز برای احداث تونل شوشتری در بخشی از پارک ملی سرخه حصار، گفت: منابع طبیعی و شهرداری حق ورود به پارک سرخه حصار را ندارند.

کمال‌الدین پیرموذن در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، درخصوص واگذاری بخشی از پارک جنگلی سرخه حصار برای احداث تونل شهید شوشتری، گفت: درختان در پالایش هوای مشکل دار تهران تاثیر بسزایی دارند و در سال‌های اخیر نیز تذکرات زیادی از زبان رهبر معظم انقلاب و ملت در خصوص ضرورت حفظ عرصه‌های زیست محیطی و درختان تنومند به مسئولان گوشزد شده است.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی، افزود: رهبر معظم انقلاب بارها در خصوص حفظ محیط زیست و به ویژه درختان و باغ ها فرمودند که باید به درختان بها داد شود، حتی ایشان تاکید داشتند که حفظ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی تبدیل شود و به دهها دلیل موجه دیگر ضرورت حفظ درختان تنومند که سرمایه شهر هستند را از مسئولان خواستار شدند.

وی تاکید کرد: در خصوص احداث تونل شوشتری بهتر است مسئولان برای رفع گره ترافیکی، محلی دیگر که آسیبی به درختان نرسد را برگزینند و همچنین با بهره‌گیری از علم روز شهرسازی از تخریب درختان تنومند جلوگیری کنند، متاسفانه عدم توجه به معماری اسلامی و مدیریت شهری آسیب فراوانی را به شهرهای کشور رسانده به طوریکه امروزه پایتخت به شهر بی هویت بدون درخت تبدیل شده است.

پیرموذن با اشاره به شعار سال شهرداری تهران مبنی بر داشتن آسمان آبی و هوای پاک، گفت: برای داشتن آسمان آبی، وجود درختان و جنگل‌ها ضروری است و از بین بردن بخش از پارک جنگلی سرخه حصار مخالف شعار سال شهرداری است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: از منابع طبیعی و شهرداری تقاضا دارم در تصمیمات خود تجدید نظر کنند و محل احداث تونل شوشتری را به شکل دیگر یا به مکانی دیگر تغییر دهند، گشودن راه و خیابان کشی برای مرم آثار مطلوب دارد اما حفظ درختان برای داشتن هوای پاک اهمیت بیشتری داشته و در اولویت است.

وی با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی استان تهران به لحاظ قانونی مجاز به صدور مجوز برای شهرداری برای احداث تونل شهید شوشتری نیست، گفت: نه تنها در قانون منابع طبیعی ایجاد تغییر در پارک‌های جنگلی که منجر به نابودی درختان می شود وجود ندارد، بلکه طبق قوانینی که در راستای حفاظت از محیط زیست وجود داشته و قوانینی که شورای شهر برای شهرداری تعریف کرده، هیچ نهادی حق قطع درختان را ندارد.

پیرموذن با تاکید بر اینکه مجلس در قبال بی مهری مسئولان به درختان تنومند تهران ساکت نخواهد نشست، گفت: سازمان جنگل‌ها و شهرداری باید به خاطر این تصمیم اشتباه به مجلس، مراکز نظارتی و قضاوتی پاسخگو باشند.

وی با ابراز امیدواری درخصوص تجدید نظر اداره کل منابع طبیعی و شهرداری تهران، گفت: با وجود تعهد از سوی سازمان جنگل‌ها یا شهرداری نباید اجازه احداث تونل شوشتری داده شود چرا که تردیدی نیست که جابه‌جایی درختان صورت نمی گیرد و نهایتا درختان آسیب بسیار می بینند.

عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: به دلیل اینکه تخریب درختان پارک سرخه حصار موضوع مهم و حیاتی است و با حقوق شهروندی در ارتباط است، فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس اعلام موضع کرده و جلساتی را مقرر می‌کند تا مسئولان مربوطه هم در آن حاضر شوند.

گفتنی است طبق اسناد منتشر شده در رسانه‌ها، در تاریخ 24 اسفند ماه سال 93، صورت جلسه تحویل زمین پارک سرخه حصار به پروژه تونل شهید شوشتری با امضای مدیر کل وقت منابع طبیعی استان تهران، شهرداری منطقه13 تهران و نماینده کارفرما و نماینده پیمانکار به ثبت رسیده است.
منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :