توجه به فرزندان اعتياد را از خانه دور مي‌كند
تاریخ : 31 مرداد 1395

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
تمامي دستگاه‌هاي بهداشتي، درماني، فرهنگي و آموزشي در پيشگيري از اعتياد نقش دارند، اما خانواده‌ها در اين امر نقش با اهميت و پر رنگ‌‌تري را ايفا مي‌كنند. متأسفانه گرايش به مصرف مواد مخدر صنعتي به علت كنترل نداشتن خانواده‌ها در حال گسترش است.  دسترسي آسان به مواد مخدر نيز در سال‌هاي اخير روند افزايشي به خود گرفته است و خانواده مي‌تواند به عنوان مهم‌ترين اهرم نظارتي بر اعتياد، اين روند رو به رشد را در حد قابل قبولي تعديل كند. خانواده و تربيت صحيح فرزندان عاملي مهم در پيشگيري از اعتياد به شمار مي‌رود البته بايد توجه داشت كه اعتياد آسيب اجتماعي بسيار پيچيده‌اي است كه علل و عوامل گوناگوني در شكل‌گيري و ايجاد آن نقش دارند لذا براي رفع يا كاهش اعتياد بايد به همه اين عوامل توجه داشت و تنها به يك يا چند عامل خاص توجه نكرد.
تحقيقات متعدد نشان داده كه كمبود محبت يا افراط در محبت، تبعيض بين فرزندان، محدود كردن فرزندان، اعتياد اعضاي خانواده، رفاه اقتصادي خانواده، بي‌سوادي يا كم‌سوادي والدين، فقر اقتصادي، اختلافات خانوادگي والدين و كم توجهي به نيازهاي جوانان و نوجوانان از جمله عللي هستند كه در گرايش به اعتياد مواد مخدر افراد جامعه نقش دارند.   در اين بين هويت‌يابي فرزندان كه با برخورد صحيح رفتار پدر و مادر حاصل مي‌شود مي‌تواند در پيشگيري از ابتلا به مواد مخدر نقش مهمي ايفا كند. نوجوان و جوان نيازمند بالندگي بوده و اين بالندگي تابع روش‌هاي صحيح تربيتي است كه براي كاهش اعتياد با ارائه آموزش‌هاي درست به خانواده‌ها مي‌توان در اين زمينه گام برداشت، متأسفانه در حال حاضر دانش خانواده‌ها به روز نبوده و ارتقای آن بسيار حائز اهميت است.
ايجاد ارتباط كلامي با فرزندان و گسترش فضاي همدلي توسط والدين براي اينكه به دل‌هاي‌ ‌يكديگر راه يابند جهت پيشگيري از آسيب‌هايي همچون اعتياد قابل توجه است تا چنانچه جوان در معرض آسيب قرار گرفت، راهي براي ارتباط با والدينش وجود داشته باشد.  همچنين اگر به نيازهاي عاطفي فرد در محيط خانواده توجه شود، فرزند نسبت به بسياري از اظهار محبت‌هاي ساختگي توجه نمی‌کند و از فريب آنها مصون می‌ماند و براساس عقل و خرد ابعاد مثبت و منفي عمل خود را مي‌سنجد. بايد دانست كه شخصيت دروني افراد از نهاد خانواده شكل مي‌گيرد. بايد براي مقابله با اعتياد، اين نهاد را مسئولان با برنامه‌هاي وسيع‌ آموزشي و اطلاع‌رساني تقويت و احساس مسئوليت بيشتري را براي تربيت فرزندان و نسل‌هاي آينده جامعه در آنها ايجاد كنند. در حال حاضر با توجه به مشكلات اقتصادي مردم و حضور مفيد نداشتن پدر و مادر در محيط خانه، بسياري از رفتارها‌ و حركات فرزندان كنترل و نظارت نمي‌شود، بايد دولت با فراهم كردن بسترها و تسهيلات  حمايتي براي خانواده‌ها، حضور والدين را در محيط خانواده پررنگ‌تر جلوه دهد.

منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :