تمام دنیا مخاطب حقوق بشر اسلامی است
تاریخ : 14 مرداد 1397

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در همایش گرامی‌داشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اظهار کرد: آیت الله آملی لاریجانی از ابتدای مسئولیت خود مسئله حقوق بشر را به نحو ویژه‌ای مورد توجه قرار داد، هم پشتیبانی ایشان دلگرمی همه ما در ستاد بوده و هم راهنمای کار‌های ما بوده است.

وی افزود: بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی به عنوان یک روز مهم جهانی یکی از دستاورد‌های اجلاس قاهره و پیشنهاد ایران بود که از آن موقع تاکنون به عنوان یک روز تاریخی در برنامه کشور‌های اسلامی قرار بگیرد.

لاریجانی بیان کرد: در ستاد حقوق بشر تقریبا از ۹ سال پیش تاکنون این موضوع را به صورت ویژه‌ای در دستور قرار داده‌ایم و سپس جایزه خاصی را به عنوان حقوق بشر اسلامی اختصاص دادیم که درفعالیت‌های انجام شده در دو زمینه متمرکز شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر کشور ادامه داد: اولین زمینه فعالیت‌های کاری در حوزه دفاع از حقوق افراد و همه مسلمان‌هاست و زمینه دیگر فعالیت‌های نظری در حوزه حقوق بشر اسلامی بوده است.
 
وی با بیان اینکه هدف عمده از این برنامه‌ها سه مطلب مهم است، گفت: مطلب اول اینکه امروز جهان اسلام و مسلمانان و اسلام به عنوان یک مبنای فکری مورد تهاجم بسیار قرار گرفته است. مسلمانان قربانی تجاوزاتی مثل تحقیر و تبعیض هستند نه تنها در سرزمین خودشان بلکه در بلاد دیگر هم که ساکن هستند این اتفاق رخ می‌دهد.

لاریجانی اظهار کرد: ابعاد این تهاجمات و ظلم‌ها وسیع است و عمده این‌ها توسط کشور‌های غربی و با موتور صهیونیسم در دنیا اتفاق می‌افتد پس وظیفه ما است که ازحقوق مسلمانان و از اسلام به عنوان یک مکتب انسان ساز دفاع کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر کشور گفت: همچنین سکولاریسم  لیبرال به عنوان یک کج راهه برای زندگی بشر دارد خودش را به دنیا تحمیل می‌کند و برای تحمیل این تفکر از همه امکانات خود استفاده می‌کند که خیلی شبیه وضع تحمیل تفکر مارکسیستی در دوران امپراطوری کمونیستی است.

لاریجانی بیان کرد: مهم است که ما این کج راهه را با نقد‌های علمی و دقیق در جوامع بین المللی پیش ببریم.

وی گفت: محور سوم معرفی راه و رسم زندگی بر اساس عقلانیت اسلامی است و این تکلیف کاری است که مخاطبان آن مسلمانان و همه مردم جهان هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشور بیان کرد: مردم جهان باید با این راه و رسم زندگی آشنا شوند و بدانند که اسلام در عصر مدرن حرف‌های اساسی درباره نحوه زندگی دارد. کافی است که ما بحث کرامت انسانی را بیشتر توجه کنیم.

لاریجانی افزود: عمده اسناد سازمان ملل حول کرامت انسانی است، یعنی یا گفته اند و ادعا کرده اند که هدف پاسداری از کرامت انسانی است یا هدف ارتقا آن است، اما در تفکر اسلامی ما کرامت انسانی را به عنوان یک کرامت تکوینی و یک کرامت اکتسابی داریم پس پاسداری از کرامت باید پاسداری از هر دو جهت باشد.

وی اظهار کرد: جهت اکتسابی یعنی ایجاد فضایی برای زندگی بشر که بتواند به درجات بالای کرامت انسانی دست یابد.

دبیر ستاد حقوق بشر کشور تصریح کرد: در اسناد بین الملل که بر اساس تفکر لیبرال و سکولاریسم بنا شده است به هر دو موضوع توجه شده، اما با مبانی خاص خودشان. مثلا درباره کرامت اکتسابی به این بسنده کردند که ما باید حقوق اساسی و آزادی‌های اساسی را تضمین کنیم. این موضوع در نهایت یک ضعف است و گاهی برای پیشبرد ارتقا کرامت انسانی یک معکوس است.

لاریجانی بیان کرد: پس مخاطب فعالیت‌های حقوق بشری اسلامی کل بشریت است. همانطور که مخاطب اسناد سازمان ملل کل انسان‌ها است، کل دنیا هم مخاطب حقوق بشر اسلامی است و اختصاص به اسلام ندارد.

وی با اشاره به نامه امام راحل به گورباچف اظهار کرد: امام(ره) در آن نامه علت فروپاشی این امپراطوری را صرفا موضوعات اقتصادی ندانستند بلکه معتقد بودند علت فروپاشی جنگ بی‌امانی است که با خدا و راه خدا راه انداخته اند و لذا هر مکتبی که این کار را کند با این نابودی مواجه خواهد شد در نامه خود دعوت کردند که در باغ سبز غربی شما را گول نزند و بیایید به یک مکتب دیگری هم توجه کنید و آن هم مکتب تفکرات اسلامی است پس معنای حقوق بشر اسلامی یک فعالیت عام دارد و برای کل دنیا است.

دبیر ستاد حقوق بشر کشور در پایان گفت: امیدواریم این تلاش‌ها سبب شود که گامی در این جهت برداشته گردد یعنی هم دفاع کنیم از حیثیت مسلمانان و اسلام و هم نقد کارسازی برای نسل‌های معاصر و آینده داشته باشیم و در مقابل هژمونی بی امان تفکر سکولاریستی و هم برای بشریت این ندای حق را برسانیم.
 

منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :