تلاش سنا برای تمدید قانون تحریم‌های ایران/ هشدار رئیس‌جمهور سابق یمن به عربستان
تاریخ : 7 دی 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
تلاش سنا برای تمدید قانون تحریم‌های ایران/ هشدار رئیس‌جمهور سابق یمن به عربستانتلاش سناتورهای آمریکایی برای تمدید قانون تحریم های ایران، هدایت فروش اعضای بدن توسط داعش از ترکیه، ادامه موضع گیری های اردوغان علیه روسیه، تصمیم ناتو برای تقویت حریم هوایی ترکیه، تأیید عمدی بودن آتش گرفتن مسجدی در آمریکا و تهدید رئیس جمهور پیشین یمن علیه عربستان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، تلاش سناتورهای آمریکایی برای تمدید تحریم های ایران، از جمله مهمترین اخبار مربوط به ایران در مطبوعات بین المللی است. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، سناتورهاي آمريکايي در حال بررسي تمديد بسته تحريم ها علیه ايران هستند که قرار است سال آينده منقضي شود. اين قانون تحريم ها که به «قانون تحريم هاي ايران» معروف است، شامل مفادي است که برنامه هسته اي ايران و همچنين موشک هاي بالستيک و بخش انرژي ايران را هدف قرار مي دهد. زمان مطرح شدن چنين درخواستي ممکن است با روز اجرای توافق هسته اي ايران همزمان و باعث شود دولت آمریکا در تلاش براي لغو تحريم های ايران که قانونگذاران آمريکايي به دنبال تمديد آن هستند، با شرايطي سخت روبرو شود.حامیان طرح تمدید قانون تحریم‌ها می‌گویند که لازم است در صورت تخلف ایران تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا بازگردد.
*****
اما بخش عمده ای از مطالب مهم امروز مطبوعات جهان نیز به مسائل مربوط به ترکیه اختصاص دارد. به نوشته روزنامه «ساندی اکسپرس»، گزارش هايي منتشر شده که نشان مي دهد داعش قاچاق انسان را از دفاتري در ترکيه هدايت مي کند. اين در حالي است که دولت ترکيه در مورد عملکرد ضعيف خود در مبارزه با تروريست هاي داعش، مورد بازخواست نمايندگان مجلس اين کشور قرار گرفته است. با توجه به اين که حملات هوايي ائتلاف ضد داعش، فعاليت ميادين نفتي تحت کنترل داعش را - که يکي از منابع درآمد اين گروه محسوب مي شود - تا حدي مختل کرده است، سرکردگان داعش مجبور به تنوع بخشيدن به منابع درآمدي خود شده اند. آن ها اکنون تلاش خود را بر ربودن غيرنظاميان بيگناه در سوريه و شمال عراق معطوف کرده اند.
*****
این در حالی است که موضع گیری های مقامات دولت آنکارا علیه مسکو در موضوع سوریه همچنان ادامه دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در گفت و گو با شبکه خبری «العربیه» با ادعای اینکه فقط 14 درصد از اراضی سوریه در اختیار دولت این کشور قرار دارد، گفته: «به نظر من، روسیه تلاش می‌کند تا بشار اسد را به تشکیل یک دولت کوچک در لاذقیه وادار کند». وی درباره واقعه سرنگونی جنگنده روسی توسط نیروی هوایی ترکیه نیز اظهار داشته: «ما نمی‌خواستیم هواپیمای روس را هدف قرار دهیم و اینکه روسیه فکر کند که به اعتبار اینکه دولتی قوی است می تواند حریم هوایی دیگر کشورها را نقض کند، اشتباه است». اردوغان درباره روابط ترکیه با ایران نیز گفته مایل نیست اختلافات موجود، به روابط دو کشور لطمه بزند.
*****
در همین حال، «دویچه وله» از تصمیم ناتو برای تقویت حریم هوایی ترکیه خبر داده است. در این راستا،  وزارت دفاع آلمان اعلام کرده است که هواپیماهای آواکس ناتو مستقر در پایگاه نظامی «گایلِن کیرشِن» واقع در غرب آلمان، به زودی به شهر قونیه در ترکیه انتقال خواهند یافت. وزارت دفاع آلمان در نامه ای به کمیسیون های تخصصی پارلمان آلمان، تاکید کرده: «تصمیم انتقال هواپیماهای آواکس، پیرو مصوبه 18 دسامبر این سازمان مبنی بر تقویت حفاظت از حریم هوایی ترکیه و نیز تشدید حضور نیروهای دریایی کشورهای غربی در دریای مدیترانه اتخاذ شده است». در این نامه تاکید شده مأموریت جدید هواپیماهای آواکس در ارتباط با مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه نیست.
*****
در میان دیگر موضوعات، تأیید عمدی بودن واقعه به آتش کشیده شدن مسجدی در هیوستن آمریکا، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته سایت شبکه خبری «فاکس نیوز»، اداره آتش نشاني شهر هيوستون در ايالت تگزاس آمريکا روز شنبه اعلام کرد مسئولان تحقيق درباره آتش سوزي در مسجدي در اين شهر مي گويند اين مسجد عمداً به آتش کشيده شده است. مسئولان تحقيق درباره اين آتش سوزي در حال بررسي دوربين هاي نظارتي هستند که در محل وجود داشته است.ميزان خسارات وارد شده به اين مسجد هنوز مشخص نيست؛ اما مقامات مي گويند برخي مغازه ها در محل آتش سوزي آسيب ديده اند. 
*****
در نهایت، در مطلبی درباره یمن، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات رئیس جمهور پیشین این کشور را بازتاب داده که نسبت به ادامه تجاوز عربستان به یمن هشدار داده است. به نوشته این خبرگزاری، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن اعلام کرد جنگ با عربستان هنوز شروع نشده است. وی این سخنان را در دیدار جمعی از رهبران ارشد حزب کنگره مردمی مطرح کرده است. صالح که ریاست حزب کنگره مردمی را برعهده دارد و حزبش در کنار انصار الله، هیأت میهنی یمن در مذاکرات صلح این کشور را تشکیل می‌دهد، تأکید کرده جنگ با عربستان هنوز شروع نشده و حزب کنگره مردمی هنوز وارد میدان نشده است. وی تأکید کرده اگر عربستان به گفت‌وگو مذاکره تن ندهد، وارد میدان نبرد خواهیم شد و در خط مقدم نیز قرار می‌گیریم.
منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :