تصرف های غیرقانونی عامل مهم فرسایش بی رویه خاک
تاریخ : 12 اردیبهشت 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه تصرف های غیرقانونی و حفر معادن سنگ در مناطق کوهستانی موجب فرسایش خاک شده است، گفت: بی توجهی به زمین های کشاورزی و فرسایش بی رویه خاک مشکلات بسیاری را برای کشاورزان به وجوذ آورده است.

سید شکرخدا موسوی درگفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، درخصوص تصویب لایحه خاک در دولت، گفت: طرح جلوگیری از فرسایش  خاک و زمین در کمیسیون کشاورزی مجلس چندی پیش  به تصویب رسید و برای بررسی بیشتر به هیات دولت ارسال شد که دولت طرح مصوب نمایندگان را تبدیل به لایحه ای تحت عنوان حفاظت و صیانت از خاک کرد.

نماینده مردم اهواز درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه از خاک کشور تا کنون در جهت تصرفات غیرقانونی  و کاربردهای غیرضروری در بخش کشاورزی و ساخت و ساز ویلا استفاده شده است، بنابراین امیدوار هستیم که این لایحه در مدت زمان کوتاهی به صحن علنی مجلس ارسال شود، زیرا از این طریق می توان  از سوء استفاده های مختلف از خاک و زمین های کشاورزی جلوگیری کرد.

وی درخصوص مهم ترین موضوعات مورد توجه در لایحه خاک ، تاکید کرد: مهم ترین بخش در لایحه خاک بحث فرسایش است، متاسفانه درحال حاضر بسیاری از زمین های حاصل خیز با سیل و باران های شدید ازبین می روند و سرمایه گذاری درجهت جلوگیری از فرسایش خاک و آبخیزداری انجام نمی شود.

موسوی تاکید کرد: همچنین باید به این نکته اشاره کرد که در اکثر نقاط کشور به ویژه در مسیرهای کوهستانی معادن سنگ به وجود آمده که این موضوع هم موجب فرسایش خاک شده است، بنابراین یکی از موارد مورد توجه درلایحه خاک بحث چگونگی جلوگیری از حفر معادن سنگ در مناطق کوهستانی و جنگلی است.

این نماینده مردم درمجلس نهم با اشاره به تصرفات غیرقانونی درمناطق حاصل خیز و کوهستانی در شمال کشور، تصریح کرد: درحال حاضر افراد سودجو با بی توجهی به قانون و همکاری با برخی مراکز قدرت اقدام به تصرفات غیرقانونی و ساخت و سازهای غیرمجاز درزمین های حواشی رودخانه ها و دریا کردند که این موضوع هم به نوعی در فرسایش خاک نقش دارد، بنابراین لایحه خاک به طور قطع نقش بسزایی در جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی و تصرفات غیرقانونی دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: اما ذکر یک نکته از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و آن اینکه نمایندگان مجلس درطرح جلوگیری از فرسایش خاک، برخورد با تصرفات غیرقانونی درزمین های کشاورزی و حاصل خیز را در اولویت قرار دارند که باید مسئولان به این موضوع بیشتر توجه کرده و مجازات های بازدارنده برای افراد سودجو وفرصت طلب درنظربگیرند.
منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :