بیوگرافی و مواضع حسن‌قاضی‌زاده‌هاشمی
تاریخ : 4 دی 1395

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

بیوگرافی
سید حسن قاضی زاده هاشمی فروردین ماه 1338 در فریمان خراسان متولد شد. پدر او از چهره‌های مورد وثوق شهر بود و به کار عطاری اشتغال داشت. وی در کودکی قرآن را نزد مرحوم آقای شیخ حسین مطهری پدر شهید بزرگوار مرتضی مطهری فرا گرفت. پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد و در این دوران فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی خود را گسترش داد. در سال 1356 وارد دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد شد. ضمن تحصیل و همزمان با گسترش موج انقلاب اسلامی با مشارکتی فعال، در رخدادهای سیاسی - اجتماعی شهر مشهد تأثیر گذار بود.
بعد از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از مؤسسان جهاد سازندگی در عرصه‌های گوناگون نقشی مؤثر ایفا کرد و با شروع جنگ تحمیلی، 33 ماه به عنوان یکی از مسئولان مهندسی رزمی جهاد به صورت داوطلبانه در جبهه‌ها حضور داشت. وی در این مدت دوبار مجروح شد و برادر کوچک‌ترش به علت مصدومیت شیمیایی ناشی از دوران جنگ، در سال 1372 به خیل شهدا پیوست.
لیلی کوچک‌زاده همسر هاشمی، متخصص کودکان و فوق تخصص خون و سرطان کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. فرزندان هاشمی با تأسی به پدر و مادر، رشته پزشکی را انتخاب کرده‌اند که یکی متخصص روانپزشکی، دیگری دستیار همین رشته و فرزند سوم هم دانشجو است.
تحصیلات:
 هاشمی در سال ۵۶ وارد دانشکده پزشکی مشهد شد و  دوره پزشکی عمومی را در سال 1365 به پایان رساند و در سال 1368 موفق به گدراندن دکتری تخصصی چشم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد. وی فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ـ بیمارستان لبافی نژاد ـ طی کرد و هم اکنون استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
بیوگرافی و مواضع حسن‌قاضی‌زاده‌هاشمی
 فعالیت های سیاسی پیش از انقلاب:
او در فعالیت های انقلابی قبل انقلاب در مشهد مشارکت داشته است.
مسئولیت های اجرایی:
وزیر بهداشت، درمان و آموزش عالی از سال 92 تاکنون
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور (1380-1376)
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (1380-1376)
رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (1384)
مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (1387-1384)
رئیس هیئت مدیره و دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران (1390 تاکنون)
دبیر شورای سیاستگذاری رشته چشم پزشکی (1391-1390)
مؤسس مجموعه چشم پزشکی نور (1371)
 موضع گیری های مهم :
قاضی زاده هاشمی با ارائه طرح تحول نظام سلامت و حضور زیاد در رسانه ها به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری 96 مطرح شده است. اما موضع گیری های او بیشتر در حوزه فعالیت و تخصصش یعنی بهداشت و سلامت است اگر چه او به برخی مسائل روز از جمله حقوق های نجومی هم واکنش نشان داده است در ادامه برخی از نقل قول ها از جانب او را می خوانید:
 -         مهمترین ظلمی که در حق من کردند، برجسته کردن فعالیت من در بیمارستان خصوصی است در حالی که من بیشتر عمرم را در بخش دولتی کار کرده‌ام.
-         مدیر نظام سلامت به جای هزینه‌تراشی باید سرمایه‌گذاران را برای خدمت به مردم ترغیب کند.
-         مردم عادت کرده‌اند که با مدل آمریکایی، هر وقت اراده کردند، پیش بهترین متخصص بروند و با پرداخت مبلغی به عنوان ویزیت، خدمات بگیرند. اما حالا با اجرای این برنامه (پزشک خانواده) به هر حال محدودیتهایی برای مردم ایجاد می‌کنیم، به آنها می‌گوییم حتماً باید به پزشکی که ما می‌گوییم مراجعه کنند و او تشخیص می‌دهد که آیا به خدمات تخصصی نیاز دارد یا نه و اگر لازم بود او را ارجاع دهد. این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد.
-         امروز(۹۲/۰۵/۲۰) پزشک خانواده به این دلیل شکست خورده است که منابع مالی آن تأمین نشده است.
-         مدتهاست که قرار است جداسازی پزشکان بخش دولتی و خصوصی انجام شود، قدمهایی هم برداشته شده است. ایده‌آل من هم اجرای این قانون است اما امیدواریم منابع لازم را برای اجرای این قانون داشته باشیم. باید با اصلاح تعرفه‌ها کاری کنیم که پزشکان فقط در یکی از این بخشها فعالیت کنند. ضمن اینکه بر خلاف تصور عامه تقاضای خود جامعه پزشکی هم اجرای این قانون است زیرا هیچ‌کس راضی نیست که برای کسب درآمد مناسب در چند جا کار و ارائه خدمت کند.
-         من معتقدم یک مدیر خوب مدیر گران نیست، که دانم بنشیند تا از منابع عمومی به او پول بدهند و او هزینه کند.
حقوق های نجومی:
-         در ماجرای فیش‌های حقوقی مدیران دولتی ایران در اواخر خرداد و اوایل تیرماه ۱۳۹۵، وزیر بهداشت و آموزش و پزشکی دولت یازدهم در یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش، افشاگری در مورد فیش حقوق را «شمشیری دولبه» دانست که از یک طرف آن روحانی و دولت او زده می‌شود، ولی با طرف دیگر، روحانیت و نظام نشانه قرار گرفته‌است. قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به ماجرای افشای هزینه ۱۷ هزار تومانی سفر سه روزه حسن نزیه وزیر نفت دولت موقت بازرگان به مشهد و اقامتش در هتل هایت این شهر توسط «توده‌ای‌ها» از آن ماجرا به عنوان نخستین مورد افشاگری نام برد و آن را با عنوان «افشاگری توده‌وار» سنت حزب توده ایران نامید. قاضی‌زاده هاشمی فرد افشاگر را مستوجب قضایی دانست و سنت افشای دستمزدها را ضد ارزش‌های اخلاقی و اسلامی عنوان کرد.
 تعداد مناسب فرزند برای هر خانواده از نظر هاشمی
-         به نظر من بهتر است هر خانواده ایرانی ۳ فرزند داشته باشد، این را به عنوان یک پدر می‌گویم نه به عنوان وزیر بهداشت، یک مسوول و از این حرف‌ها؛ زیرا خود من هم در این مورد مصیبت دیده‌ام.روزگاری من هم دانشجو بودم و مانند خیلی از مردم فکر می‌کردم فرزند بیشتر برای خانواده مشکل ایجاد می‌کند، اما بعدها متوجه شدم اشتباه می‌کردم. حالا امروز من مشکل اقتصادی ندارم اما در خانواده مان هم افراد زیادی هستند که وضعیت مرا ندارند اما فرزندانشان بزرگ شدند و الان افراد موفقی هستند.در زندگی اتفاقات زیادی پیش می‌آید، من هرگز تصور نمی‌کردم که یک بچه ام را در سنین کودکی از دست بدهم، این برای من یک مصیب بزرگ بود، کسانی که تک فرزند هستند، حتی خانواده‌هایی که 2 فرزند دارند، خیلی ریسک می‌کنند، اگر بعد خدای نکرده در زندگی شان مصیبتی پیش بیاید، تمام زندگی شان را باخته‌اند و از دست داده‌اند، آنچه من در مورد جمعیت و تعداد فرزندان می‌فهمم این است.‌ بزرگترین سرمایه هر خانواده بچه اوست، این را از این جهت می‌گویم که بالاخره من در شرایطی نیستم که در بقیه زمینه‌ها محتاج باشم، ولی فکر می‌کنم که همه سرمایه یک انسان بچه اوست، که از آدم می‌ماند، حالا هر چقدر هم که از مال دنیا داشته باشیم مهم نیست.
ما به رشد جمعیتی احتیاج داریم که مولد باشد و اگر بخواهیم جمعیت افراد مولد جامعه بالا برود و تعدادشان زیاد شود، با افرادی که عمدتاً در طبقه تحصیلکرده هستند، طبیعی است که باید با زبان مدارا و منطق صحبت کنیم.
 آیت الله طالقانی و اعتدال:
 او در نوشتاری در وب سایت خود چنین نوشته است: آیت الله طالقانی یکی از سردمداران انقلاب اسلامی بود که همه را به اعتدال دعوت می‌کرد؛ از مسجد هدایت تا نماز جمعه تهران؛ تمامی هم‌نسل‌های من این عبارت را با طنین گرم صدای ایشان به یاد دارند که «الیمین و الیسار مضله و الطریق الوسطى هى الجاده» کلام مردی که خود نیز برمحور اعتدال زندگی کرد.
آلودگی هوا:
حسن قاضی زاده هاشمی در یادداشتی در سال 92 در مورد دغدغه اش درباره آلودگی هوا در خوزستان می نویسد:
به همکارانم اعلام کرده‌ام که اگر لازم باشد برای حفظ سلامتی شهروندان خوزستانی و شهر اهواز، ماسک‌های مخصوص تهیه و در اختیار مردم قرار دهند تا مشکل آنها کمتر شود. با همکاری مرکز درمانی و تحقیقاتی مسیح دانشوری و بقیه دوستان مسئول و مطلع نیز، گروهی را تشکیل داده‌ایم تا مطالعات بیشتر روی این پدیده را آغاز و نتیجه را اعلام کنیم. اگر چه مسئولیت اصلی این کار با سازمان حفاظت محیط زیست است و وزارت بهداشت وظیفه تشخیص و درمان را برعهده دارد. طبق گزارشی هم که مقامات محلی به من داده‌اند، خوشبختانه مردم از اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته در بخش بهداشت و درمان رضایت داشته‌اند. بی‌تردید موضوع آلودگی هوا در خوزستان باری است که به کارهای درمانی کشور اضافه شده است. بعضی‌ها گفته‌اند مواردی از فوت داشته‌‌ایم و یا این پدیده را به مسایلی مانند آلودگی میکروبیولوژیک نسبت می‌دهند؛ این قبیل اظهار نظرها صحت ندارد و تنها قصه پردازی برخی افراد است. 
  کودتای 28 مرداد و دکتر مصدق:
هاشمی در یادداشتی در سالروز کودتای 28 مرداد نیز موضع خود را چنین بیان کرده است: امروز ٢٨مرداد است. سـالروز کودتایی که مسـیر حرکت سـیاسی، اجتماعی و تاریخ ایران زمین را تغییر داد. حالا ٦٢سال از آن اتفاق تلخ می‌گـذرد؛ روزی که عـده‌ای ناآگـاه و جـاهل به خیابان‌هـا ریختنـد و با شعارهایی به ظاهر زیبا و فریبنده که مانند نقابی، نیات پلید طراحانشان را پوشانده بود؛ مردی چون دکتر مصدق را از صحنه سیاست ایران زمین بیرون راندند.
تاریخ پر فراز و نشیب این مرز و بوم و حوادث متعدد و بعضا تلخی که از سر گذرانده، باید یکایک ما را چنان هوشیار کند که با تحلیل و بررسی نکات جامعه شناختی این‌گونه رویدادها و بررسی علل و تبعاتی که برای ملت و کشور داشته است، راه بر تکرار آنها ببندیم. باید بیشتر دقت کنیم تا آنان که حرکت رو به جلوی ایران و ایرانی را در هیچ عرصه‌ای برنمی‌تابند، نتوانند در مقاطع و موضوعاتی دیگر، از این حربه‌ی ارزان برای مقاصد کلان‌شان بهره ببرند.
ملت ایران باید در تقویت حافظه‌ی تاریخی خود نیز بکوشد و از آن چه بر پیشینیان گذشته، چراغی فرا راه آینده بسازد. این مراقبت نه تنها با تأکید بر بیگانگان که باید در برابر هر اقدامی صورت گیرد که با هدف گسترش یأس و ناامیدی در جامعه انجام می‌پذیرد.
 انتقاد از سردار علم و قلم
سیدحسن هاشمی در سی و سومین کنگره انجمن علمی روانپزشکی ایران اظهار کرده بود: خودشیفتگی مسئولان کار دست مردم می‌دهد در کشور ما هر کسی اظهار نظری دارد مثلاً‌ یکی سردار علم بوده، نوحه می‌خواند و رئیس‌جمهور و مسئولان را زیر سؤال می‌برد دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد. 
افرادی هم نیز بدون اطلاع در مورد تراریخته‌ها صحبت می‌کنند و این مسئله آرامش مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد البته این مسائل شایعاتی بوده که عمدتاً به غرض آلوده است. 
وی خطاب به رونپزشکان در این جلسه می گوید: امیدوارم سیاست‌گذاران، دولت، مجلس، خطبا، ائمه جمعه و هر کسی که در کشور تریبونی دارد زحمات شما روانپزشکان را زیاد نکند و اعصاب مردم را تحت تأثیر قرار ندهد،‌ تهمت نزنند، اضطراب را تحمیل نکنند و اگر آبی برای شما  نمی آورند کوزه را هم نشکنند تا شاهد کاهش اختلالات روانپزشکی باشیم.
 برجام:
قاضی زاده هاشمی مقارن با انجام توافق برجام در وب سایت خود در این باره نوشته بود:
اجرایی شدن برجام مایه خرسندی و افتخار برای دولت و ملت شریف ایران است؛ گامی بلند در راه حضور با عزت و موثرتر در عرصه روابط بین‌الملل و لغو تحریم های ظالمانه، که ان شاءالله باعث آرامش و آسایش بیشترمردم عزیزمان خواهد شـد.امروز در حالی همه مردم از اجرایی شدن برجام خشنود و شادمان هستند که اینجانب در جریان مذاکرات بارها از نزدیک شاهد بودم، رئیس جمهور محترم و نیز دوست عزیزم جناب آقای دکتر ظریف ناملایمات بسیاری را به جان خریدند و از نظر جسـمی و روحی نیـز صدمات فراوانی را متحمل شـدند.به دفعات دیدم که در روزهای سخت و نفسگیر مذاکرات،  سنگینی مسئولیتی خطیر و تاریخی، همراه با فشارهای گوناگون داخلی و خارجی؛ خنثی کردن طرح‌های معاندین بین المللی، خواب و آرامش از چشمان رئیس جمهور ربوده بود و تلاش ما پزشکان هم، کم اثر می‌نمود.حقیقتا موضوع هسته‌ای، برجام و مشکلات مردم، مهمترین دغدغه رئیس جمهوری در عمر دولت یازدهم و بلکه بیش از یک دهه اخیر بود که آسیب‌های جسمی و روحی فراوانی به ایشان و همه همراهان وارد نمود.

منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :