به نظر شما مسئولین می توانند با حقوق کارگری زندگی‌شان را اداره کنند؟
تاریخ : 12 اردیبهشت 1395

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
امروز، دوازدهم اردیبهشت ماه و اول ماه می‌ میلادی است که در سرتاسر جهان روز جهانی کارگر شناخته می‌شود؛ هرچند در ایران یک روز قبلش، یعنی یازدهم اردیبهشت ماه را روز کارگر می‌شناسند، با این حال رسیدن نخستین روز ماه می، ‌فرصتی است تا مسئولان اندکی از کارگران سخن بگویند؛ کارگرانی که امسال هم به سیاق سال‌های قبل تعیین حداقل دستمزدشان با نارضایتی‌هایی همراه بود.

به گزارش «تابناک»، هر ساله و نزدیک به دو ماه قبل از روز جهانی کارگر در ایران حداقل دستمزد کارگران تعیین می‌شود؛ سناریویی که البته هر سال از یک متد پیروی می‌کند و نتیجه‌اش نارضایتی کارگران است. امسال هم در دهه سوم اسفندماه، سرانجام اعضای شورای عالی کار با افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارگران موافقت کردند تا در سال ۹۵ کارگران به‌ جای ۷۱۲ هزار تومان سال ۹۴، ۸۱۲ هزار تومان دریافتی داشته باشند. با نگاهی به نرخ تورم و فشارهای اقتصادی موجود در جامعه می‌بینیم که راهی جز تبریک گفتن به کارگران در روز کارگر نداریم. اگر افرادی در ایران پیدا می‌شوند که با این وضعیت اقتصادی موجود می‌تواند با حداقل دستمزد ۸۱۲ هزار تومان زندگی شان را بچرخانند، باید هم ازشان تقدیر شود. پس روز کارگر با ۸۱۲۰۰۰ تومان دستمزد مبارک.
اما پرسش مهم اینجاست، آیا مسئولانی که در جلسات مختلف اسفندماه سال گذشته حداقل دستمزده ۸۱۲۰۰۰ تومانی را برای کارگران تعیین کرده‌اند، می‌توانند خودشان یک ماه با این مبلغ زندگی شان را بچرخانند؟

آیا مسئولان به هنگام تعیین این میزان دستمزد برای کارگران، نیم‌نگاهی به آماری که حتی نهادهای دولتی از وضعیت اقتصادی کشور منتشر می‌کردند هم داشتند؟ از میزان تورم و افزایش رسمی و غیر رسمی هزینه‌ها خبر داشته‌اند؟

آیا می‌توانند به ‌عنوان یک سرپرست خانوار با ۸۱۲۰۰۰ تومان هزینه تحصیل فرزاندانشان، جهیزیه و عروسی شان را فراهم کنند؟ با این میزان می‌توانند جوری هزینه‌ها را مدیریت کنند که سالی یک بار سفر تفریحی بروند؟
نظرهای شما تا ساعت 20:00 اینجا منتشر می‌شود.

منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :