بررسی ابعاد اقتصادی، حقوقی و سیاسی پرونده هسته ای ایران
تاریخ : 25 فروردین 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

 مذاکرات سخت و فشرده ایران با قدرت های غربی در لوزان سوییس به بیانیه ای ختم شد که درباره آن چه درخارج از کشور و چه در محافل داخلی مباحث مختلفی بیان شد و این مباحث و گاهی جدل ها هنوز هم ادامه دارد، از مقایسه دکتر جواد ظریف با مصدق گرفته تا تهدید به استیضاح مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران توسط برخی از نمایندگان مجلس، نمونه ای کوچک از مباحث مطرح شده در جامعه ایرانی است.


به منظور تنویر افکار عمومی و آگاهی از ابعاد مختلف پرونده هسته ای ایران فرهنگسرای جوان ارومیه، پذیرای کارشناسان و مردمی بود که دغدغه توسعه کشور خود را فارغ از تمام سلایق و جناح بندی ها داشتند.

در این نشست که با عنوان « نقد وبررسی نتایج مذاکرات هسته ای سوییس» برگزار شد دکتر جعفر صادق فیضی استاد مدیریت بازرگانی، جعفر محمدی مدیر مسئول سایت خبری تحلیل عصر ایران و دکتر سجاد قاضی پور استاد حقوق بین الملل به بررسی ابعاد گوناگون این بیانیه هسته ای سوییس و فعالیت های هسته ای ایران پرداختند.


ابعاد حقوقی پرونده هسته ای ایران

قاضی پور که به عنوان اولین سخنران به پشت تریبون دعوت شد درسخنان خود ابعاد حقوقی پرونده هسته ای ایران را بررسی کرد.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه با اشاره به اینکه پرونده هسته ای ایران بیش از یک دهه جامعه ایرانی را به طور کامل در ابعاد گوناگون در گیر خود کرده است، گفت: اگر بخواهیم دقیق تر به موضوع نگاه کنیم پرونده هسته ای ایران از 3 لایه ی فنی، حقوقی و سیاسی تشکیل شده است.

قاضی پور افزود: لایه حقوقی پرونده هسته ای به یک شاخه از شاخه های حقوق بین الملل به نام «حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی» مربوط می شود، حل مسالمت آمیز عموماً روش هایی دارد که در 2 دسته ارزیابی می شود. در وهله اول روش ها حقوقی هستند که به دو نوع داوری و دادگستری تقسیم می شود اما روش های سیاسی بر 6 نوع است.

وی با اعلام ماده 1منشور ملل متحد اظهار کرد: مقاصد ملل متحد به قرار زیر است:«حل و فصل اختلافات بین المللی یا وضعیت هایی که ممکن است منجر به نقض صلح گردد با شیوه های مسالمت آمیز و بر طبق عدالت و حقوق بین المللی» که در همین عبارت کوتاه دنیایی از تجربه قرن های گذشته نهفته است.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید در امور بین الملل روابط بر دو نوع است: خصمانه یا دوستانه. در دوران ما قبل از جنگ جهانی دوم که به دوران حقوق بین الملل کلاسیک معروف است اصل بر روابط خصمانه بود و روابط دوستانه استثنا فرض می شد، در دوران بعد از جنگ جهانی دوم که به آن دوران حقوق بین الملل نوین یا مدرن گفته می شود، براساس تجربیات بشر در طول قرن های گذشته داشته است تا به امروز اصل بر روابط دوستانه است و روابط خصمانه استثنا قرار می گیرد.

قاضی پور ادامه داد: تجربه دوران 70 ساله که از تدوین، تصویب و انتشار منشور ملل متحد وجود دارد به ما نشان می دهد که به جز دوران استثنایی و موارد نادر عموماً دولت ها برای حل و فصل اختلاف به جنگ مراجعه نمی کنند و به صورت مسالمت آمیز و صلح آمیز این امور را ساماندهی می کنند.

وی تصریح کرد: همانطور که در پرونده هسته ای ایران در حدود 12 تا 13 سال گذشته شاهد بودیم از اولین روزهای بروز این اختلاف سعی بر این شده است که موضع از طریق مذاکره حل و فصل شود و بعد از 12 تا 13 سال خروجی مذاکرات در قالب آنچه که به عنوان بیانیه سوییس می شناسیم منشر شد.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه با بیان اینکه در مذاکرات بین المللی تصمیم گیری انجام شده چند نمود مشخص دارد، افزود: یعنی هر مذاکره موفق یا نسبتاٌ موفق قطعاً به صدور یک سند بین المللی منجر می شود. این سند می تواند قطع نامه ،تصمیم، اعلامیه بیانیه، سند و یا جمع بندی رئیس باشد. آنچه که ما در سوییس شاهد بودیم یک بیانیه مطبوعاتی است، هرکدام از اسنادی که از مذاکرات خارج می شود بار حقوقی خاص خود و هر سند آثار متفاوت خود را دارد. قطعنامه ای صادر می شود، آثار حقوقی که دارد از لحاظ الزام آوری و قابلیت تعقیب و تعهداتی که بر طرفین قطعنامه صادر می شود متفاوت است و در سایر موارد نیز آثار حقوقی و تاثیری که بر افکار عمومی می گذارد متفاوت است.

قاضی پور اظهار کرد: بیانیه زمانی صادر می شود یا به عبارت بهتر در زمانی که مذاکرات به صدور قطعنامه یا معاهده ختم نمی شود ( عموماً انتظار می رود که مذاکرات منتج به معاهده شود) بیانیه صادر می شود. همانطور که در مذاکرات ژنو و لوزان مشاهده کردیم، طرفین مذاکرات به خصوص فرانسه ایجاد مشکل می کرد و این کمی دارای خطر بود چون برای صدور بیانیه توافق، عدم مخافت تمامی طرفین ضرورت دارد.

وی با ذکر این نکته که یک بیانیه نشانگر گرایش های و نگرانی ها و علاقه ها و یک مواضع اجماعی طرفین مذاکره است، گفت: بیانیه مقدمه ای برای اقدامات بعدی محسوب می شود. اگر پرونده هسته ای ایران را در نظر بگیریم ، برای به نتیجه رسیدن این پرونده در گام اول نتیجه نهایی اقدام مشترک بود که در ژنو تصویب شد، گام دوم که در لوزان مشاهده شد و به عنوان بیانیه سوییس مشهور است، گام آخر مذاکرات نیز بر اساس برنامه اعلام شده در اواخر ژوئن سال 2015 یا 11 تیرماه امسال برداشته خواهد شد.

کارشناس حقوق بین الملل با طرح سوالی مبنی بر اینکه سند حقوقی سوییس الزام آور است یا نه؟ اظهار کرد: اسناد حقوق بین الملل را به عنوان اصلی ترین درجه و به صورت معاهده می شناسیم، تفاوت یک معاهده حقوقی و یک بیانیه در چیست؟ بر سر این موضوع درمیان کارشناسان امر و سیاسیون بحث های بسیاری شد، به خصوص درباره توافق ژنو که بحث ها سنگین تر بود اما در بیایه لوزان همصدایی بیشتری را شاهد بودیم. آنچیزی که اهمیت دارد قصد طرفین، واژگان و عبارتهایی است که طرفین مذاکره انتخاب کرده اند و درمتن گنجانده شده است، رفتار بعدی که طرفین مذاکره از خودشان نشان بروز می دهند و یا اظهاراتی که مقامات رسمی کشورها انجام می دهند،است. دوستانی که با علم به حقوق آشنا هستند می دانند که در سیستم مثل سیستم ایران که مبتنی بر حقوق نوشتاری است عموما به دنبال متن کتبی و نوشته شده هر قانونی می گردیم اما در حقوق بین الملل به هیچ وجه ماجرا به این شکل پیگیری نمی شود و قوانین نانوشته نقش پررنگی دارند. به مین جهت وقتی گفته می شود رفتارهای مقامات رسمی، شاید برای برخی تعجب برانگیز باشد.

قاضی پور در ادامه با طرح یک سوال دیگر که رفتار مقامات رسمی چگونه می تواند در تعیین نوع این سند مهم باشد؟ گفت: این از اصول بنیادین حقوق بین الملل است، ما در کل تاریخ ایران با مواردی در حقوق بین الملل مواجه هستیم که با نظرهای مقامات رسمی کشور ورق برگشته است و عموماً نیز به ضرر ما تمام شده است. از آنجایی که عموم مقامات ما با حقوق بین الملل آشنا نیستند اظهار نظرهای سیاسی مرتکب شده اند و این اظهار نظرها به عنوان سند در محاکم بین المللی بر علیه منافع کشورمان از آن ها استفاده می شود. نکته دیگری که که در تشخیص نو سند مورد توجه قرار می گیرد شرایط و اوضاع و احوال انتشار سند است.

وی افزود: در مجال باقیمانده به بررسی این موضوع خواهم پرداخت که آیا توافق لوزان یک توافق حقوقی است یا یک توافق سیاسی؟ بر اساس آنچه که مرور کردیم یک توافق نامه سیاسی است، آنچیز که به آن توافق نام های اخلاقی یا نزاکتی می گوییم. این نوع موافقتنامه ها عناوین دیگری دارند که شاید به گوش شما حورده باشد مانن یادداشت تفاهم، اعلامیه و بیانیه مشترک و... . اینها از دیدگاه حقوقی دارای ماهیت نزاکتی و اخلاقی هستند، می دانید که حقوق هرچیزی که الزام آور بوده و ضمانت اجرایی داشته باشد است و هرچیزی که الزام آور و ضمانت اجرایی نداشته باشد، حقوق نیست و وقتی حقوق نیست به آن عنوان اخلاقی اطلاق می شود.

استاد دانشگاه حقوق بین الملل خاطر نشان کرد: حقوق بین الملل از یک انعطاف پذیری خاصی برخوردار است، همانطوری که برای این دور از مذاکرات ضرب العجل تعیین شده بود اما 2 روز هم بیشتر از آن طول کشید، امری که در مذاکراتی در این سطح از دوران پس از جنگ جهانی دوم کاملا بی سابقه بوده است. البته باید این آمادگی این را داشته باشیم که ادامه مذاکرات ممکن است با مشکل رو به رو شود و یا یک معاهده کامل منتشر شود که بر اساس طراحی های صورت گرفته متن تهیه شده به صورت قطعنامه شورای امنیت مصوب شود. اگر نتیجه مذاکرات در تیرماه به صورت معاهده حقوقی باشد بر اساس نص صریح قانون اساسی این متن باید به تایید و تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، به این معنی که سند آماده شده توسط نمایندگان دولت به مامضا می رسد اما لازم الجرا شدن آن منوط به تصویب قوه مقننه کشور مربوطه است.

قاضی پور در خاتمه اظهار کرد: این نوع اسناد، یعنی بیانیه های بین المللی که دراین سطح و ویژگی قرار دارند به علت اینکه فاقد ویژگی های حقوقی هستند، پس حقوق بین الملل بر آنها حاکم نیست اما این نوع بیانیه ها نباید مخالف حقوق بین الملل عام باشند که اگر این اتفاق بیفتد اعتبار سیاسی این بیانیه ها از بین می رود.

اثرات اقتصادی و تجاری لغو تحریم ها

دکتر فیضی استاد مدیریت بازرگانی محور سخنرانی خود را « اثرات اقتصادی و تجاری لغو تحریم ها» عنوان کرد و بیان صحبت های خود پرداخت
کارشناس اقتصادی نشست نقد و بررسی نتایج مذاکرات هسته ای سوییس گفت: کار مربوط به مذاکرات هسته ای کار تخصصی و پیچیده ای است و هرکس نمی تواند درباره تمام ابعاد آن اظهار نظر کند. بنده در بحثی که خدمت شما ارائه خواهم داد، عمدتاً بر روی آثاری که در صورت توافق هسته ای و حذف تحریم های ناجوانمردانه ای که بر کشورمان تحمیل شده است تمرکز خواهم کرد.

فیضی افزود: استراتژِی توسعه هسته ای ایران، نه متعلق به این چند سال گذشته بلکه دارای تاریخ بزرگتری است. بحث بر سر این است که چقدر در مناسبات امروز کشورهای زورمند به سایر کشورها فرصت می دهند تا کشورها بر اساس منافع ملی خود حرکت کنند. آیا یک استراتژی در توسعه یک مسیر، مثل مسیر هسته ای همیشه می تواند جهشی و دارای شیب مثبت باشد یا نه؟ از دیدگاه مدیریتی وقتی موانع محیطی وجود دارد مدیران معمولا تصمیم می گیرند استراتژی های توسعه را با استراحت های بین برنامه های توسعه دنبال کنند و چاره ای هم نیست. تا اینجای کار من با افتخار به موضوع نگاه می کنم که چه چیزهایی در چند دهه گذشته به دست آورده ایم را با این تفاهم نامه تثبیت کردیم و این یک افتخار است. وقتی رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود گفت: نمی توانیم ایران را با زور به زانو درآوریم این بزرگترین افتخار ماست.


وی با بیان اینکه، در دنیای امروز هیچ کشوری خودبسنده (self-sucktion) نیستف عنوان کرد: در جهان امروز بر اساس خلقت خداوند متعال اینگونه نیست که همه منابع در یکجا توزیع شده باشد و این حکایت از این موضوع دارد که کشورهای مختلف به یکدیگر احتیاج دارند، اینکه ما دور خود یک حصار بکشیم امکان پذیر نیست.

کارشناس اقتصادی نشست نقد و بررسی نتایج مذاکرات هسته ای سوییس افزود: وقتی سند ارزشمند اقتصاد مقاومتی را بررسی می کنیم، درمی یابیم که این سند بر اساس تجربه های داخلی و با نگاه به جامعه جهانی توسط رهبرمعظم طراحی شده است. کافی است به مسیری که در طی 3 سال گذشته در عرصه اقتصاد کشور اتفاق افتاده است توجه کنیم، ارزش پول ملی کشور در طول 3 ماه به 4/1 و سپس با تعدیل به 3/1 کاهش پیدا کرد، این اتفاق خود به خود نیفتاده است و تحریم ها تاثیرگذار بوده است. در کشوری که عمده ثروت آن از نفت تامین می شود، وقتی نفت نفروشیم، پول و ارز وارد کشور نمی شود، وقتی ارز وارد نشود و از سوی دیگر تقاضا کنترل نشود، به تورم قیمت ارز به شدت افزایش پیدا می کند، قدرت و انتخاب تولید کنندگان ما نیز به شدت کاهش پیدا کرد و به هند و چین محدود شد. متاسفانه در طی این 3 سال نرخ اشتغال به شدت کاهش پیدا کرده است، نرخ اشتغال یک بحث است و مشارکت و نرخ اقتصادی که به 40 درصد رسید و حد یک فاجعه بود، یک بحث دیگر است.


فیضی خاطر نشان کرد: اگر تیم هسته ای حق و حقوق مردم را در نظر بگیرند و توافق برد-برد حاصل شود، انتظار می رود تا 3 ماه طول بکشد که صادرات نفت ما به دوران اوج خود برگردد و اگر این اتفاق مثبت بیفتد تبعات خوبی را در پی خواهد داشت که می توان به موارد زیر اشاره کرد: منابع لازم برای زیر ساخت ها تامین می شود، ارز وارد می شود و قدرت خرید پول ملی افزایش می یابد و حق انتخاب بیشتری نیز خواهیم داشت. البته لازم به ذکر است که ما انتظار نداریم که بعد از توافق، کالای آمریکایی وارد کشور می شود اما دیگر با کشورهایی مانند کره، ژاپن و مالزی مشکلی نخواهیم داشت.

استاد مدیریت بازرگانی دانشگاه افزود: یکی دیگر از آفت های تحریم ها تولید بابک زنجانی و ضراب ها بود که میلیاردها دلار از پول مملکت را به اسم دور زدن تحریم ها تصاحب کردند. شما نگاهی به شهرک های صنعتی داشته باشید، صنعتگران اعتمادی به آینده ندارند، ما امیدواریم با حفظ عزت و اقتدار ملی بتوانیم از حقوقمان دفاع کنیم و به آن دست یابیم.
عبور از پرونده هسته ای برای نیل به اهداف ایران 1404

جعفر محمدی مدیر مسؤول سایت تحلیلی- خبری عصر ایران سومین سخنران این نشست بود.

مدیر مسؤول سایت تحلیلی- خبری عصر ایران، گفت: به موضوع هسته ای که بحث امروز ما است از 2 زاویه و دید مختلف می شود نگاه کرد. یکی همان دیدی که در طول 12 سال گذشته، به ویژه در طول 18 ماه گذشته و علی الخصوص در طول این چند روزی که از بیانیه سوییس می گذرد در حال انجام ست و آن "نگاه چارچوبی" به بیانیه لوزان یا پرونده هسته ای است؛ نگاه مجرد و نگاهی که در قالب چارچوبی است که ابتدا، انتها و ابعاد آن مشخص است.


در این نگاه شما پرونده هسته ای را مجرد از آنکه در بیرون آن می گذرد نگاه می کنید و با ارتباطات بیرونی آن کار ندارید که منشا بسیاری از اختلافات همین است. در این نگاه آنچه مورد توجه قرار می گیرد "داده و ستانده" هایی است که در مذاکرات انجام می شود. به طور مثال گفته می شود که ما 10 امتیاز گرفتیم و 9 امتیاز دادیم، پس مذاکرات را بردیم یا بالعکس. اگر بخواهیم فعالیت های هسته ای را خارج از نگاه سیستمی بررسی کنیم ره به خطا می رویم، نگاه درست نگاه سیستمی به موضوع است.

محمدی افزود: بنابراین در یک نگرش سیستمی، باید بررسی کنیم که فعالیت های هسته ای که ایران انجام می دهد در کجای حیات جمعی ما ایرانیان قرار می گیرد؟ بنابراین می خواهم بحثم را با این سوال راهبردی آغاز کنم که فعالیت های هسته ای "هدف" است یا "وسیله"؟

متاسفانه در سالهای گذشته جریان های سیاسی با هرنیتی چنان به پرونده هسته ای پرداختند که انگار این پرونده و یا فعالیت هسته ای برای ما هدف است، در حالی که هر عقل سلیمی با کوچکترین تفکری در می یابد که از صدر تا ذیل این مساله، "وسیله" است؟


وسیله توسعه و رشد کشور و وسیله نیل به یک هدف دیگر. کدام هدف؟ هدفی که در سند چشم انداز ایران در سال 1404 به آن پرداخته شده است و بعد از قانون اساسی مهمترین سند قانونی کشور است که به تایید و امضای مقام معظم رهبر انقلاب رسیده است.

مفهوم کلی این سند در یک سطر به این شرح است که « ایران در سال 1404 خورشیدی قویترین، پیش رفته ترین و روزآمد ترین کشور در حوزه های علمی، فناوری، اقتصادی، اجتماعی و... جنوب غرب آسیا تبدیل شود». مجموعه فعالیتهایی که در طول این سالها انجام می شود برای نیل به آن هدف است، از جمله انرژی هسته ای.

مدیر مسئول سایت تحلیلی- خبری عصر ایران، تصریح کرد: حال باید دید که انرژی هسته ای که روی آن این همه هزینه می دهیم چقدر می تواند کشور را به افق ایران 1404 برساند؟ طبیعتا اگر ما در یک نظام عادلانه بین المللی زندگی می کردیم جواب این سوال بسیار واضح بود و ما هم مثل سایر کشورها انرژی هسته ای داشتیم و برای مصارف صلح آمیز غنی سازی می کردیم و اینها می توانست ما را به هدفمان برساند اما موضوع به این سادگی نیست و حداقل درباره ایران با توجه به مسائل متعدد بین المللی نمی توانیم به این سادگی بگوییم که انرژی هسته ای با این روشی که به پیش می رویم، کشور را به اهداف سند «ایران 1404» می رساند.

محمدی با ذکر این نکته که اینجاست که مشاهده می کنیم اتفاقات مهمی رخ داده است، خاطر نشان کرد: نظام سلطه نه تنها می خواهد ما را از انرژی هسته ای دور کند بلکه نمی خواهد ما به اهداف خود در 1404 نیز دست یابیم. در اینجا است که تدبیر نظام وارد عمل می شود یا آنچه که مقام معظم رهبری از آن به عنوان «نرمش قهرمانانه» یاد کردند. جمع بندی نظام این بوده است که روش کنونی که با تحریم های ظالمانه همسو و همگام است نه تنها ما را به آن سمت سوق نخواهد داد بلکه ممکن است ما را به عقب نیز براند و در این اوضاع بحث تدبیر برای لغو تحریم پیش می آید.

وی ادامه داد: بهتر است قبل از آنکه بحث را ادامه دهیم تحریم های ایران را بررسی کوتاهی کنیم. ایران پرونده زیادی در شورای امنیت نداشته است؛ موضوع آذربایجان در مقابل شوروی بود که رای به نفع ایران صادر شد، موضوع بحرین که به انفکاک بحرین از خاک ایران منجر شد، جنگ اول ایران عراق قبل از انقلاب، دو قطعنامه برای گروگانگیری سفارت آمریکا و بعد از آن چند قطعنامه در خصوص جنگ تحمیلی در شورای امنیت وجود دارد که آخرین آن قطعنامه 598 در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل است و بعد از آن 6 قطعنامه پشت سرهم که بسیار کمرشکن هستند بر جمهوری اسلامی تحمیل می شود. 


مدیر مسئول سایت تحلیلی- خبری عصر ایران با بیان اینکه ما دراین قطعنامه ها تا ماده 41 رفته ایم، گفت: قطعنامه های صادره بر اساس این ماده، تحریم اقتصادی و ... است که تازه از تمام ظرفیت آن علیه ایران استفاده نشده است، اگر ماده 42 علیه کشورمان تصویب شود به معنای جنگ است و ماده 43 به معنای ترتیبات جنگ است که نیروهای چند ملیتی برای جنگ فراخوانده می شوند.

محمدی تصریح کرد: حتما نظام جمهوری اسلامی ایران تدبیر دارد که کار به جنگ کشیده نشود و در کنار آن تحریم ها نیز رفع شود. نظام سلطه با نظام ما دوست نیست پس اگر امروز رهبری نظام، دولت محترم، بخش اعظم نمایندگان مجلس و خاصه افکار عمومی به دنبال حل و فصل مساله هسته ای هستند، به دنبال جلوگیری از زیاده خواهی کشورهای بیگانه ای که قطعنامه های 6 گانه را تصویب کرده اند و امکان دارد بیشتر از آن را نیز تصویب کنند و علاوه بر آن شکستن سد تحریم ها برای رسیدن به افق ایران 1404 هستند.

توجه داشته باشیم که ایران 1404، بیش از ده سال پیش تصویب شد و ده سال فرصت باقی مانده است که متاسفانه همین امروز از برنامه عقب هستیم و اگر تحریم ها را لغو نکینم باز هم از برنامه عقب خواهیم افتاد.

وی با تاکید بر این که تحریم ها، فقط آثار مالی ندارند و منشأ بسیاری از مفاسد هستند، با ذکر نقل قولی از زنگنه وزیر نفت دولت تدبیر و امید، گفت: اخیراً آقای زنگنه اعلام کردند که فقط درعرصه وزارت نفت 10 بابک زنجانی دیگر نیز کشف شده است. در حالی که سابق بر تحریم های هسته ای، ایران نفت را فقط به کشورهایی که پالایشگاه داشتند، می فروخت اما در حال حاضر کار به جایی رسیده است که افرادی مانند زنجانی ها به وزارت نفت می روند و ادعا می کنند که حاضرند نفت را قاچاقی بفروشند و ارز آن را با چمدان وارد کشور کنند.

وی نقل قولی دیگری از سید محمد علی حسینی سفیر سابق ایران در ایتالیا و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه را مطرح و اظهار کرد: در دیداری که با آقای حسینی داشتم، وی گفت: برای کاری به بندر ژنوای ایتالیا رفته بودیم که مدیر بندر به من گفت که اطلاع ندارید که هر هفته یا خود دیپلماتهای آمریکایی به اینجا می آیند یا تماس می گیرند که از ایران چه کسی آمد؟ چه کشتی پهلو گرفت؟ با چه پرچمی آمد؟ چرا آمد و دهها سوال دیگر؟


محمدی افزود: اینها تنها آثار تحریم ها نیستند، در کنار آن تحریم ها سبب تقویت رقبای منطقه ای ما نیز شده اند، بی علت نیست وقتی دور جدید تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان آغاز شده بود، عربستان به کشورهای غربی می گفت که اشکال ندارد هرچه قدر نفت ایران را تحریم کنید من جبران خواهم کرد. همچنین عدم رغبت شرکت ها و سرمایه گذران برای حضور در ایران از آثار دیگر تحریمها است.

مدیر مسئول سایت تحلیلی- خبری عصر ایران، تاکید کرد: ما با مجموعه ای از دلواپسان داخلی و خارجی مواجه هستیم که دست به دست هم داده اند تا نگذارند این توافق شکل بگیرد که انشالله با تدبیر رهبری معظم، دولت و حتما با پشتوانه مردم در تابستان آینده توافق هسته ای خواهیم داشت که به گفته رئیس جمهور  گام اول در مسیر تعامل سازنده با جهان است.


محمدی گفت: بحثم را با این سوال به پایان می رسانم که شاید بسیاری از شما نیز با این سوال برخورد داشته اید. چگونه می شود ایران را درست کرد؟ دکتر سریع القلم در این مورد نظریه ای ارائه می دهند که من بسیار می پسندم: یک راه دراز مدت وجود دارد که بر مبنای آن باید فرهنگ سازی کنیم و زیرساخت ها را درست کنیم و... که این راه بسیار طولانی است اما ایشان راه میانبر را توصیه می کنند و می گویند سریع ترین راه توسعه کشور، اتصال ایران به مدار تعاملات جهانی است، تجربیات متعددی هم این فرضیه را اثبات می کند. کشوری مانند ترکیه که وقتی خود را به جامعه جهانی وصل کرد در راه پیشرفت قرار گرفت یا همین امارات که عمر آن کمتر از عمر برخی حضار حاضر در جلسه کمتر است. گام اول این وصل شدن ، عبور از پرونده هسته ای است که انشالله از این مرحله گذر خواهیم کرد.

گزارش از: هادی پناهی/با سپاس از خانه جوان ارومیه






منبع : عصر‌ایران‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :