برخی سخن‌ها در مورد قضات ظلم است
تاریخ : 5 اسفند 1393

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
رئیس قوه قضاییه با انتقاد از برخی سخن‌پراکنی‌ها، گفت: برخی سخن‌ها در مورد قضات ظلم است و من از تمام قضات عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش مهر، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی صبح سه‌شنبه در مراسم تحلیف ۳۱۵ قاضی جدید، گفت: امروز مسرورم که در جمع چهره‌های جدید دستگاه قضا حضور دارم. همه شما به اهمیت امر قضا واقف هستید و شاید همین بس باشد که در روایات و احادیث در مورد خطیر بودن امر قضاوت تاکید شده است. در قانون اساسی هم علاوه بر متون، کتاب و سنت، وظایف سنگینی بر دستگاه قضا قرار داده شده است که بخشی بر عهده قاضی و بخشی غیر قضات است.

وی افزود: در اصل ۱۵۶ تا ۱۷۲ قانون اساسی، موضوع نظارت‌ها از وظایف دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور عنوان شده که نشان از اقتدار قوه قضاییه است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در دورانی جذب قاضی با مشکلاتی روبرو بود، گفت: در برنامه پنجم این مشکل برطرف شد و امیدواریم در برنامه ششم توسعه جذب قضات را در تمام سال‌ها دائمی کنیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در نظام‌های غرب، نقطه آخر مشروعیت، منافع است گفت: اینکه نظامی به مردم اتکا کند و ارزش‌های دینی و اخلاقی را دنبال کند، بحث نو و مهمی است و دستگاه قضا یکی از ارکان نظام است که امروز هجمه‌های زیادی بر علیه آن گسیل شده، به عنوان مثال موضوع قصاص که یک حق است و در قرآن آمده، مورد هجمه مدعیان حقوق بشر قرار گرفته است و نمی‌توانند مستقیم به آن اشاره کنند، چون با میلیاردها مسلمان روبرو می‌شوند اما کمپین ضد اعدام و ... راه انداخته‌اند. با این حال قوه قضاییه به دور از هیاهوی رسانه‌ای به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: بنده خودم با کار تبلیغاتی مخالف بودم. البته اطلاع‌رسانی را درست می‌دانم.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به شغل قضاوت،‌ گفت: یک قاضی یا چند قاضی در مفاسد اقتصادی اگر پای کار بایستند و با تمام خطرها، کار را به آخر برسانند، مهم است. به عنوان مثال در فساد سه هزار میلیاردی، قوه قضاییه خیلی ایستادگی کرد و در همان ابتدای کار، از داخل و خارج از کشور فشار می‌آوردند و می‌گفتند که خود دستگاه قضا هم آلوده است یا اینکه در مصاحبه‌هایی که رسانه‌های بیگانه تحلیل می‌کردند، عنوان می‌شد که قوه قضاییه نمی‌تواند به این پرونده رسیدگی کند. در حالی که از سر صبوری و دقت، کار انجام شد و هنوز هم مفتوح است.

رئیس دستگاه قضا افزود: بنده شخصا از قضات شریف دستگاه قضایی که با قناعت کار می‌کنند، تشکر می‌کنم. ۱۵ میلیون پرونده در بخش‌های مختلف قضایی داریم و این وظیفه سنگین قضاوت را نشان می‌دهد که با کمترین وسع مالی، کار سالم انجام می‌دهند.

وی با انتقاد از برخی سخن‌پراکنی‌ها، گفت: برخی سخن‌ها در مورد قضاوت و قضات، ظلم است. مثلا در گوشه‌ای از دستگاه قضا یا دادگاهی، یک قاضی خطا می‌کند یا یک دفتردار اشتباهی انجام می‌دهد و آن را به همه دستگاه قضایی مرتبط می‌کند و آنهایی که به رسانه‌ها دسترسی دارند، آن را رسانه‌ای می‌کنند و من از این بابت از جامعه قضایی عذرخواهی می‌کنم که از این حرف‌ها نرنجید.

آیت‌الله آملی لاریجانی در پایان سه توصیه به قضات جوان کرد و گفت: اول به دانش قضایی خود متکی نباشید و باید در هر مرحله به کمال برسیم و دانش خود را نو کنیم. حتی ما در معاونت منابع انسانی، بحث نقد آرا را آغاز کرده‌ایم که نتیجه خوبی داشته است. با این صورتجلسه‌هایی که نیروی انتظامی تنظیم می‌کند و شما باید به آن رسیدگی کنید، کار قضاوت دشوار است. دوم اینکه به موضوع عدالت توجه داشته باشید و وقتی قدرت دارید، دچار وسوسه و بی‌توجهی نشوید. دادیار یک دادسرا قدرتی دارد که می‌تواند از حقوق مردم دفاع کند . نکته سوم اینکه در موضوع بحث اخلاقی سعی کنید شخصیت خود را بسازید و خود را درگیر زندگی دنیوی اعم از غذا، خانه و ماشین نکنید. آن پنج قاضی که سلب صلاحیت شدند، شاید آنها به دنبال شیطان رفته‌اند و نظارت‌ها همچنان ادامه دارد.


منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :