بدون سخت‌کوشی‌های قوه قضائیه دستاوردهای امروز در زمینه اطفال ممکن نبود
تاریخ : 21 مهر 1397

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، ویل پارکس نماینده یونیسف در ایران در کارگاه آموزش ارائه خدمات مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان با بیان اینکه حضور در این جمع باعث افتخار بنده است، گفت:‌ این کارگاه که با همکاری معاونت حقوقی قوه قضائیه و معاونت پیشگیری از وقوع جرم در دفتر یونیسف در ایران برگزار می‌شود بخشی از تلاش‌های ملی برای ارتقاء ظرفیت مشاوران و قضات دادگاه‌های ویژه، اطفال و نوجوانان در ایران است.

وی افزود: با توجه به برگزاری روز جهانی کودک که 16 مهر در ایران مانند سایر کشورها جشن گرفته شد، تشکر می‌کنم.

نماینده یونیسف در ایران با اشاره به اینکه روز کودک معمولا با برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های شاد با مشارکت و برای کودکان برگزار می شود، گفت: ولی این روز صرفا روز شادی برای کودکان نیست؛ در حقیقت این روز تجدید تعهدمان برای ارتقاء رفاه و آسایش کودکان را به ما یادآوری می‌کند.

ویل پارکس گفت:‌ این روز فرصتی برای همه ماست که پیرامون مسئولیت‌هایمان برای اطمینان از بهره‌مندی کودکان از حقوق خود در محیط‌های حامی کودک تأمل و فکر کنیم.خوشحالم می‌بینم پس از تصویب و اجرای قانون آئین دادرسی دادگاه‌ها از سال 94 با حضور یک قاض ، مشاور و مددکار تشکیل و مشاوران اطفال از بین کارشناسان روانشناسی، جرم‌شناسی ومددکاری انتخاب می‌شوند.

نماینده یونیسف در ایران اظهار داشت:‌اگرچه طبق قانون آئین دادرسی کیفری رای و نظر مشاور مشورتی است، ولی باید گفت این رای هنگام تصمیم‌گیری و صدور حکم پیرامون اطفال در دادگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در سطح جهانی اسناد بین‌المللی متعددی پیرامون کودکان در رسیدگی‌های قضایی به تصویب رسیده است که به چند مورد آن اشاره می‌کنم. نخست حداقل مقررات  استاندارد سازمان بین‌الملل پیرامون دادسی ویژه کودکان و نوجوانان مصوب سا ل1985 است.

ویل پارکس ادامه داد: رهنمودهای پیشگیری از بزهکاری نوجوانان مصوب 1390 به همراه مقررات سازمان ملل برای حمایت از کودکان محروم از آزادی مصوب 1990 از دیگر حداقل مقررات استاندارد سازمان ملل به حساب می‌آید.

وی افزود: سند دیگری که بسیار حائز اهمیت است پیمان نامه حقوق کودک مصوب 1989 است که در سریع‌ترین زمان ممکن توسط اکثر کشورهای جهان به تصویب رسیده است، اگرچه اسناد بین‌المللی مذکور استانداردهای حداقلی را تعیین کردند ولی اجرای این اسناد به موازات قوانین ملی حمایت از کودکان در رسیدگی‌های قضایی را هر چه بیشتری تقویت خواهد کرد.

نماینده یونیسف در ایران با بیان اینکه اجازه می‌خواهم از حامی و شریک اجرایی‌مان یعنی قوه قضائیه سپاسگذاری کنم،‌گفت: باید اذعان کرد دستاوردهایی که امروز جشن می‌گیریم بدون سخت‌کوشی‌های کارشناسان و مقامات قوه قضائیه امکان پذیر نبود. مایلم از این فرصت استفاده کنم و بر تعهد یونیسف برای تداوم حمایت از ابتکارعمل‌ها و برنامه‌های قوه قضائیه و دیگر سازمان‌های دولتی برای حمایت از کودکان در رسیدگی‌های قضایی تاکید کنم.

وی در پایان گفت: امیدوارم کارگاهی مفید در پیش باشد و به ارتقا مسائل عالی کودکان در رسیدگی‌های قضایی کمک کنم همانطور که آقایان الفت و خدائیان به موضوع رسیدگی  موضوعات قضایی کودکان متناسب با مسائل عالی آنها و همینطور رفاه کودکان اشاره داشتند شعری از مولانا قرائت کنم.


منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :