بازداشت خبرنگار آلمانی عامل تشدید تنش‌های آنکارا-برلین
تاریخ : 11 اسفند 1395

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

  دستگیری یک خبرنگار آلمانی به اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی در ترکیه خشم بسیاری از سیاستمداران و شهروندان آلمانی را به دنبال داشته و به عاملی برای تشدید تنش‌ها بین آنکارا و برلین تبدیل شده است.


به گزارش تسنیم، "دنیز یوسل" خبرنگار روزنامه "دی ولت" آلمان چندی پیش در ترکیه و در اوج بازداشت های گسترده علیه این قشر دستگیر شده و به زندان افتاد. این مسئله تنش هایی را بین دو کشور آلمان و ترکیه ایجاد کرده است.

 "کمال آیدین"، سفیر ترکیه در آلمان به دلیل دستگیری این خبرنگار آلمانی به منظور انجام گفتگوهایی به وزارت امور خارجه فراخوانده شده است. وزارت خارجه آلمان روز گذشته این خبر را اعلام کرد.



"زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان نیز روز گذشته در برلین مناسبات بین دو کشور را در سایه دستگیری این خبرنگار آلمانی شدیدا متشنج ارزیابی کرده و گفت: مناسبات دو کشور در برابر بزرگترین آزمون زمان حال قرار دارد.

 یک قاضی در استانبول بعد از اینکه یوسل حدود 13 روز توسط پلیس ترکیه بازداشت شده بود دوشنبه شب دستور بازداشت موقت علیه وی را صادر کرد. این حکم می تواند حدود 5 سال به طول انجامد تا وی آزاد شده یا روندی شکل گیرد که اتهام علیه این خبرنگار روشن شود.

 دنیز یوسل از طرف دولت ترکیه متهم به تبلیغات برای یک سازمان تروریستی و تحریک مردم است.

دستگیری یوسل با اعتراضات شدیدی از طرف سیاستمداران آلمانی روبرو شده و بسیاری از سیاستمداران احزاب مختلف خواستار رسیدگی به این مسئله شده اند.

 "استفان مایر"، سخنگوی سیاست داخلی فراکسیون احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان در گفتگویی با نشریه بیلد خواستار ممنوعیت سفر رئیس جمهور ترکیه به آلمان در واکنش به چنین اقدامی شده است.

وی در این باره گفت: دستگیری "یوسل" نمونه روشنی از عدالت دلخواه اردوغان است. رئیس جمهوری که اجازه چنین چیزی را می دهد دیگر به عنوان مهمان در آلمان قابل خوش آمد گویی نیست.

"هانس پیتر اوهل"، از سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال مسیحی آلمان نیز خواستار در نظر گرفتن عواقب شدید برای این مسئله شده و گفت: مسئله مبارزات انتخاباتی اردوغان در آلمان از جمله بعد از بازداشت یوسل دیگر مطرح نیست. اردوغان با سیاست های استبدادی و ضد دموکراتیک و همه پرسی بحث برانگیز خود برای روی کار آوردن یک سیستم ریاست جمهوری استبدادی، ترکیه را به تباهی می کشاند.

وی دستگیری یوزل را اقدامی نامناسب دانسته و خواستار آزادی هر چه سریع تر وی شد.

"سویم داگدلان"، از سیاستمداران بلند پایه حزب چپ آلمان نیز تاکید کرد که باید یک ممنوعیت سفر برای اردوغان و دولت ترکیه در آلمان تصویب شود. نباید هیچ گونه مبارزات انتخاباتی برای دیکتاتوری و اجرای مجدد مجازات اعدام در ترکیه در کشور ما برگزار شود. همچنین باید مذاکرات درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و گسترش اتحادیه گمرکی با آنکارا سریعا متوقف شود.

رئیس حزب لیبرال دموکرت آلمان نیز خواستار ممنوعیت سفر اردوغان به آلمان در چنین شرایطی شده و تاکید کرد که آلمان و شرکای اروپایی آن باید مناسبات با ترکیه را از نو مورد ارزیابی قرار دهند.

"توماس اوپرمن"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان هم خواستار آزادی یوسل از بازداشت و یک محاکمه عادلانه از طرف دستگاه قضائی ترکیه برای او شد.

"مارتین شولتز"، نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات هم اظهارات مشابهی را ایراد کرد. رئیس دفتر صدر اعظم آلمان نیز خواستار شفاف سازی این پرونده از طرف دستگاه قضائی ترکیه شده است.

"یوآخیم گاوک"، رئیس جمهور آلمان نیز این اقدام دولت ترکیه را شدیدا محکوم کرده و گفت: ما نمی توانیم در آلمان ضرورت چنین حمله ای به آزادی مطبوعات را درک کنیم. آنچه که در حال حاضر در ترکیه اتفاق می افتد تردید زیادی را در این باره ایجاد می کند که آیا ترکیه می خواهد یک دولت مشروع باقی بماند.



صدها نفر از شهروندان آلمانی شب گذشته در اعتراضاتی خواستار آزادی خبرنگار آلمانی دستگیر شده در ترکیه شدند. همچنین اتومبیل ها و دوچرخه ها با یک رژه در سراسر شهر به دستگیری یوسل اعتراض کردند.

اعتراضات مشابهی در یازده شهر دیگر آلمان و همچنین وین اتریش برگزار شد. معترضان خواستار آزادی یوسل و دیگر خبرنگاران دستگیر شده در ترکیه بودند.

معترضان از دولت آلمان درخواست کردند که فشارها بر دولت ترکیه را در این راستا افزایش دهد.

حزب سبز آلمان نیز انتقاد شدیدی به این اقدام دولت ترکیه وارد کرد. مقامات این حزب خواستار موضع گیری آشکاری از طرف صدر اعظم آلمان علیه اردوغان شدند.

منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :