اعتراض به نحوه اجرای قانون بازنشستگی کارگران مشاغل سخت/ پیشنهاد شورای اسلامی کار به دولت
تاریخ : 9 اسفند 1393

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21


رحمت الله پورموسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه در نشست اخیر شوراهای اسلامی کار کشور، موضوع نحوه اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: براساس قانون، کارگر می‌تواند با 25 سال سابقه مشاغل سخت و زیان‌آور خود را بازنشسته کنند و درصدی از حق بیمه 5 سال پایانی را پرداخته و بازنشست شوند.

وی افزود: در جریان اجرای این قانون، با پرداخت حق بیمه توسط کارگر، کارفرما و سازمان تأمین اجتماعی، حق بیمه را برای بازنشست شدن کارگران برای 5 سال پایانی پرداخت نمی‌کند.

دبیرکانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی در باره جزئیات این موضوع تأکید کرد: طبق قانون، کارفرما در صورتی می‌تواند کارگری را بازنشست کند که در 5 سال پایانی، کارگر دیگری را به کار گیرد، اما در برخی موارد کارفرمایان با بازنشست کردن کارگر قبلی، کارگر قراردادی یک یا دو ماهه استخدام کرده و پس از دو ماه، قطع همکاری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه طبق گفته مدیران سازمان تأمین اجتماعی، عدم تخصیص بودجه، بازنشستگی کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور را با تأخیر مواجه کرده است، گفت: برخی کارگران از طریق شکایت دیوان عدالت اداری، سازمان تأمین اجتماعی را مجبور به اجرای قانون کردند.

دبیرکانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی، هدف از بازنشستگی زودتر از موعد کارگران را کاهش نرخ بیکاری در جامعه عنوان کرد و گفت: این قانون توسط مجلس برای کمک به کاهش نرخ بیکاری تصویب شد، اما نه تنها نرخ بیکاری کاهش پیدا نکرد، بلکه روند افزایش دارد.

پورموسی افزود: در این باره به دولت پیشنهاد دادیم که در صورت بازنشست کردن کارگران قبلی، کارگران جدید با قراردادهای پنج ساله استخدام شوند، یا اینکه نیروی کاری از سازمان‌ها کاسته نشود.

انتهای پیام/


منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :