ارائه نقش تصمیم‌گیری کننده به مشاوران دادگاه
تاریخ : 21 مهر 1397

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، الفت معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه در کارگاه آموزشی ارائه خدمات مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان گفت: قانونگذار جمهوری اسلامی تلاش شایسته‌ای کرده که قوانین به صورت روزافزون به روز باشد و به تصویب برسند. در دو قانون آئین دادرسی کیفری و مجازات‌های اسلامی از طرف حقوقدانان و از طریق مقاله و کتب جهت تبیین موضوعات تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است

الفت افزود:‌در تشکیل دادگاه‌های اطفال باید به خصوصیات قضات توجه کرد. ما این جلسه را برای استفاده از نظر مشاورین اطفال در دادگاه‌ها برگزار کردیم و باید قضات را به این باور برسانیم که از مشاورین در دادگاه‌ها استفاده کنند.

وی بیان کرد: عدم بهره‌مندی حقیقی از مشاوران در دادگاه‌ها از مواردی است که ما را بر آن داشت تا از زمان تصویب این قانون مشاور به عنوان یک فرد رسمی در دادگاه حضور پیدا کند و اولویت با حضور مشاور است که نتوانستیم این موضوع را به خوبی حل کنیم که قانونگذار از مشاور استفاده کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه افزود:دادگاه‌ها می‌گویند نظر مشاور مشورتی است و نمی‌تواند در نظر دادگاه و قاضی تاثیرگذار باشد. ما تا زمانی که به استقلالی‌ بودن نظر قضات عقیده داریم نمی‌توانیم ادعا کنیم دادرسی به صورت صحیح انجام گرفته است.بلکه باید تلاش کنیم اعتقاد حضور مشاور در کنار قضات نهادینه شود زیرا حضور مشاور می‌تواند بسیار مؤثر باشد. همچنین قاضی دادگاه باید به علومی که در ماده 410 به آن اشاره شده است، احاطه کامل داشته باشد.

الفت گفت: سؤال اینجاست که قضات ما تا چه حد به قوانین آشنایی دارند، مشاور باید متخصص علوم روان‌شناختی و مددکاری بوده همچنین اطلاع کافی از نظام مراقبت دارا باشد.

وی ادامه داد: مشاور باید دارای ارتباط مناسبی با خانواده و طفل بزهکار برقرار و وی را از نظر روانی آنالیز کند که باید دید که آیا قضات به این علوم اشراف دارند یا خیر. اگر قرار است دادرسی همراه با علوم جناحی و مواردی که در ماده 410 به آن اشاره شده را انجام دهیم لازم است مشاور در دادگاه حضور یابد و به وی نقش تصمیم‌گیری بدهیم. مشاور باید بداند که کودک بزهکار چطور زندگی کرده است تا رسیدگی سریع به پرونده‌ها صورت گیرد و همراه با تخصصی بودن حکم باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه بیان کرد: بعضی از مدیران قضایی فکر می‌کنند که قضات باید دلسوز باشند و طفل را مانند فرزند خود تلقی کنند که باید گفت قاضی کودکان باید نقش طبیب را ایفا کنند و بداند کودک بزهکار به چه دارویی برای بازگشت به جامعه نیاز دارد و این نظر زمانی به وجود می‌آید که ما از مشاوران بهره ببریم. باید مشاوران مناسب شناسایی شوند و قوه قضائیه از اقدامات مدیریتی آنها به خوبی بهره ببرند.

الفت اظهار داشت:‌اگر قرار باشد قانون به روز وضع و برای آن شیوه نامه تهیه شود ولی مورد استفاده قرار نگیرد سطح دادرسی‌های ما بالا نخواهد رفت و باید گفت تاکنون اقدامات خوبی در قوه قضائیه صورت گرفته است و ما چهره‌های تکراری قضات را در دادگاه‌های اطفال می‌بینیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم با صدور حکم قضات کار اصلاح و تربیت در جامعه و خانواده خاتمه نیابد و جامعه و خانواده نیز در اجتماعی شدن نقش داشته باشند.


منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :