اداره کل پیشگیری های مردمی قوه قضاییه خانه سمن هاست
تاریخ : 8 مرداد 1397

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، سید علی اصغر رفاهی در نشست مشترک با اعضای سمن‌ها اظهار کرد: انتظار ما این است که بیشتر برنامه اداره کل مردمی باید در دست سمن ها باشد.

وی با تاکید بر حمایت از نهادهای مردمی ادامه داد: تا روزی که در این سمت هستم از نهادهای مردمی حمایت می کنم و شما به عنوان سمن در اینجا می‌توانید مستقر شوید و از همه ظرفیت‌های قوه هم استفاده کنید.

رفاهی افزود: قرار شد برای سمن ها در این اداره کل یک اتاق اختصاص یابد و حتی درصورت امکان ساختمانی برای آنان درنظر گرفته شود. هفته ای دو روز یک سمن در اینجا مستقر شود تا برنامه های سمن ها را با کمک هم اجرایی کنیم.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه با بیان اینکه امسال در نظر داریم  10 پروژه کلان عملیاتی برای سمن‌ها داشته باشیم، اظهار کرد: سمن ها باید اینجا را پایگاه فعالیت خود در نظر بگیرند و از آغاز برنامه های این اداره کل، یعنی حتی در برنامه ریزی های ما حضور داشته باشند؛ چه بسا شاید زمانی فرصت نباشد اما امروز که این فرصت فراهم است از آن استفاده کنیم.

وی افزود: سمن ها بیایند برنامه کلان مشترک بریزند و پیشبرد برنامه، مستند سازی و نتیجه گیری برنامه، با کمک هم انجام شود. همه هدف ما همراهی سمن ها در اجرای برنامه‌هاست.

رفاهی خاطرنشان کرد: حتی مجری برنامه‌های اداره کل پیشگیری مردمی هم نباید از این اداره کل باشد، بلکه سمن ها باید برنامه‌ها را جلو ببرند. وظیفه ما این است که سمن ها را در کنار خود داشته باشیم. چه خوب است اگر بتوانیم با کمک شبکه یاری کودکان 500 کودک بازمانده از تحصیل را به مدرسه بازگردانیم یا برای کودکان بدون شناسنامه کارت هویت دریافت کنیم.

رفاهی سپس، برنامه‌های این اداره کل را راهبردی و عملیاتی دانست و گفت: یکی از راهبردهای اساسی‌ای که در برنامه چهارم توسعه از ما خواسته شده، بهره‌مندی از سمن‌هاست که باید این تکلیف را اجرایی کنیم.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت های مدنی با تشریح دقیق‌تر برنامه راهبری توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد گفت: برای هر برنامه چند گام در نظر گرفته می شود و هر برنامه تاریخ شروع و پایان دارد.

وی ادامه داد: نخستین گام تنظیم اسناد همکاری مشترک با سازمان‌های مردم نهاد معتبر است که با مشارکت خودتان قصد داریم این کار را انجام دهیم که برای این گام، انعقاد تفاهم‌نامه هم درنظر گرفته شده است.

رفاهی گام دوم را تعامل با دستگاه‌های متولی سازمان‌های مردم نهاد به منظور اشتراک‌گذاری و ایجاد سطح دسترسی به بانک های اطلاعاتی در قالب شبکه مدیران مشارکت‌های مردمی برشمرد و افزود: برگزاری نشست و تعامل با دستگاه‌های متولی و جلب همکاری را در این گام خواهیم داشت.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های بنده از روز اول این بود که به تشکیل یک شبکه غیررسمی از سازمان های مردم نهاد متناسب با چهار آسیب اولویتی طلاق، حاشیه نشینی، فساد اخلاقی و اعتیاد نیاز داریم.

رفاهی گام دیگر را برگزاری کارگاه ملی عنوان و اظهار کرد: این گام با دعوت از افرادی از استان‌ها به میزبانی یک استان برگزار می‌شود. این کارگاه باید علمی، دقیق، عملیاتی، اجرایی و تاثیرگذار باشد.

وی یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری اولیه را بحث توانمندسازی برشمرد که این توانمندسازی با قوت همراه با آموزش جامع و کامل در حال اجرا شدن است.

این مستشار قضایی با بیان اینکه باید به سمت گروه هدف برویم، گفت: باید دید اکنون مهمترین گروه هدف در کشور کدامند تا سپس روی این گروه کار شود.

وی از سمن ها خواست تا پروژه ها و برنامه های کلان را رها نکنند و حتی با تغییر مدیریتی، کار خود را جلو ببرند و برنامه بر زمین نماند.

رفاهی همچنین خواستار برگزاری جلسه یک بار در هر هفته شد و تصریح کرد: فعلا اگر هفته‌ای یک جلسه نداشته باشیم این نقص ما است.

وی افزود: هدف من پیش بردن کارها و امور مربوط به پیشگیری‌های مردمی است. با کمک شما می خواهیم 10 پروژه خوب تعریف و دغدغه ها را در اینجا مطرح کنیم، چون معتقدم اینجا محل اقدام و عمل است. باید در زمینه های مختلف اولویت‌های آسیب‌های اجتماعی الویت‌بندی شود و با توجه به نوع تخصص یک سمن از آن سمن مربوطه دعوت شود.

در ادامه نشست، علی باجلوند مجری برنامه راهبری توانمندسازی سازمان های مردم نهاد و اجتماع محور در خصوص جرائم و آسیب های اولویت دار، این برنامه را یکی از برنامه های اداره کل پیشگیری های مردمی عنوان و اظهارکرد: برنامه راهبری توانمندسازی سازمان های مردم نهاد با مشارکت سمن های تخصصی و نهادهای مذهبی و دینی قرار است انجام شود که اجرای این برنامه هفت مرحله دارد.

تنظیم اسناد همکاری مشترک با سازمان های مردم نهاد شبکه ای و توسعه یافته ملی، تعامل با دستگاه های متولی سازمان های مردم نهاد به منظور اشتراک گذاری و ایجاد سطح دسترسی به بانک های اطلاعاتی در قالب شبکه مدیران مشارکت های مردمی، تشکیل بانک اطلاعات سازمان های مردم نهاد و سیستم  اطلاعات جغرافیایی (GIS) به تفکیک آسیب های اولویتی، تشکیل و راه اندازی یک شبکه غیررسمی از سازمان های مردم نهاد در قالب کارگروه تخصصی، برگزاری کارگاه های ملی در سطح ستاد، نظارت و راهبری موثر برنامه و اقدامات متناظر  در استان ها و تهیه گزارش از اثربخشی برنامه و اهداف عینی تحقق یافته، هفت مرحله ای است که مجری برنامه راهبری توانمندسازی سازمان های مردم نهاد به آن اشاره کرد.

براساس این گزارش، در ادامه نشست نهادهای مردمی مسائل و موضوعات خود را مطرح کردند که مدیرکل پیشگیری های مردمی پس از شنیدن اظهارات نمایندگان سمن ها نسبت به رفع برخی مسائل قول همکاری داد.


منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :