آمار کشت مواد مخدر در افغانستان به 9 هزار تن رسیده است
تاریخ : 12 تیر 1397

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر امروز با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور، افشانی شهردار تهران، مقیمی استاندار تهران و جمعی از سفرای کشورهای خارجی در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

رحمانی‌فضلی وزیر کشور در این مراسم اظهار داشت:‌ روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نشان دهنده اهمیت این مسئله است و برای آسیب اجتماعی در سطح جهانی از طرف سازمان ملل روزی تعیین می‌شود تا همه کشورها اقدامات خود را اعلام کنند.

وزیر کشور ادامه داد: امسال شعار «ابتدا گوش کن» شعار زیبایی است که انتخاب شده است چرا که گوش کردن مهمتر از دیدن است و اگر کسی گوش نکند نمی‌تواند حرف بزند.

رحمانی‌فضلی با اشاره به آمار ارائه شده در خصوص مواد مخدر بیان داشت: این آمار در حد گنجایش معنی در لفظ است اما آنچه معنی اصلی این فعالیت‌ها در قالب اعضا امکان تجلی پیدا نمی‌کند و کسانی که در مرز با قاچاقیان درگیر می‌شوند آیا فعالیت‌شان در قاب کلمات می‌گنجد.

وی با بیان اینکه آنچه در قالب اعداد اعمال می‌شود شاید 10 درصد کل کارهایی که در این راه انجام می‌شود باشد گفت: همه اینها فعالیت‌هایی است که توسط دستگاه اجرایی تحقق می‌یابد و کارهایی که در منازل و مدارس و دانشگاه‌ها انجام می‌شود در این اعداد نمی‌گنجد.

وزیر کشور اضافه کرد: هر گامی که برمی‌داریم آن گام در جهت مثبت و تاثیرگذاری یقینا در حلقه‌های مستمر اثر می‌گذارد و نباید کارهای ما در قالب آمار بیاید.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اهمیت توجه کشورهای دنیا به مبارزه با مواد مخدر، یادآور شد: انتظار این است که در نظام بین‌المللی با توجه به ساختار تعریف شده در این خصوص کمک شود و این بلای خانمانسوز رخت بربندد.

وی با اشاره به حدود بیش از 700 نوع مواد مخدر در سطح جهان گفت: آمار کشت مواد مخدر در افغانستان به 9 هزار تن رسیده است.

وزیر کشور متذکر شد: در کنار این مواد ،تولید مواد صنعتی و شروع مواد مخدر مسئله‌ای است که اگر دقت نشود می‌تواند برای دنیا خطر جدی باشد.

وزیر کشور اضافه کرد: تولید مواد صنعتی و شیوع مواد مخدر مسئله‌ای است که اگر دقت نشود می‌تواند برای دنیا خطر جدی باشد. سه سال قبل وقتی گزارش دادیم که تروریسم با مواد مخدر ترکیب شده و عمل می‌کند ابتدا جامعه جهانی باور نداشت. اما با مستنداتی که ارائه دادیم در سال بعد در بیانیه سازمان ملل آمد.

رحمانی فضلی بیان داشت:‌در حادثه‌ای که دو هفته قبل در منطقه مرزی صورت گرفت، به پاسگاه مرزی ما بیش از 30 گلوله آرپی‌چی اصابت کرد و قاچاقچیان بهترین سلاح‌های قابل حمل و وسیله دید در شب و افراد آموزش‌دیده حرفه‌ای داشتند. 

وی بیان داشت: در گذشته اغلب قاچاقچیان فرار می‌کردند اما این ‌بار در قالب یک اکیپ قوی حمله کردند یعنی پیوند قاچاقچی، اشرار و تروریسم در عمل و عقبه و پشتیبانی تجهیزاتی، مالی و آموزشی در پشت صحنه وجود دارد.

وزیر کشور ابراز داشت: برای ما انسان اروپایی و آمریکایی تفاوت نمی‌کند بلکه آموزه‌های دینی ما می‌گوید اگر یک انسان را نجات دهید امت را نجات داده‌اید و بر اساس این نگاه با قاچاقچیان و تروریسم مبارزه می‌کنیم. ضمن اینکه با این نگاه 3 میلیون پناهنده را در کشور پذیرفته‌ایم و در مدارس و دانشگاه‌های خودمان امکان حیات دادیم.

رحمانی فضلی تأکید کرد: از سفرای خارجی می‌خواهیم سال بعد که به چنین همایشی می‌خواهم حتماً سهخ نفر از آنها در این جلسه گزارش عملکرد خود را ارائه دهند ضمن اینکه در دوران تحریم کسانی که ادعای مبارزه داشتند سگ‌های موادیاب و تحهیزات ایکس‌ری به ما ندادند و هیچ کمک مالی نکردند. 

وی گفت: بنده به عنوان هشدار می‌گویم اگر ایران به عنوان کشوری معتقد به آرمان‌های دینی و ارزش‌های انسانی نمی‌خواست با این موضوع برخورد کند، مگر ما راه به زانو درآوردن در عرصه‌های مختلف را بلد نیستیم.  ضمن اینکه اگر 24 ساعت چشم ببندیم 5 هزار تن مواد مخدر از مجرایی که ما کنترل می‌کنیم به غرب می‌رود.

وزیر کشور  با بیان اینکه در راه مبارزه با مواد مخدر 3800 شهید و چند برابر این تعداد مجروح دادیم، گفت: در قضیه سوریه جهان دید وقتی تعداد اندکی از مردم سوریه مهاجر به طرف اروپا رفتند، چه غوغایی بپا شد؛ چراکه احساس کردند در خانه خود چه فضایی ایجاد می‌شود.

رحمانی فضلی بیان داشت:‌به عنوان وزیر کشور و مسئول امنیت داخلی اگر 24 ساعت چشم ببندیم، یک میلیون پناهنده ما از مرزهای غربی به طرف اروپا می‌روند اما ما بر صلح و قوانین بین‌المللی پایدار هستیم، حال چرا دیگران این‌طور نیستند.

وی با بیان اینکه بیش از 50 میلیارد دلار گردش مالی مواد مخدر در اروپاست خطاب به سفرای خارجی خاطرنشان کرد: ما بارها گفته‌ایم شما اطلاعات به ما بدهید اما یک بند اطلاعات در حوزه مواد و شبکه‌ها و اتصالات آن به ما داده نشده است. ضمن اینکه بارها در نشست‌ها اعلام کردیم آماده کنترل و انتقال یعنی از مبدأ تا مصرف مواد را داریم.

وزیر کشور گفت: اگر در کشور مبدأ امنیت و توسعه و معیشت توسعه ایجاد نکنیم نمی‌توانیم جلوی پناهندگان، تروریسم شرارت و مواد مخدر را بگیریم. خاستگاه همه آنها ناامنی، فقر و توسعه نیافتگی است، جهل و تعصب است و آموزش‌های تروریسم جایگزین آموزش‌های رسمی می‌شود.

رحمانی فضلی اضافه کرد: هنوز به دنبال ناامن کردن منطقه هستند باید پرسید در سوریه و در عراق چه کسانی دست داشتند و چه کسانی از ناامنی در افغانستان و یمن بهره می‌برند.

وی ابراز داشت: در حال حاضر همه مسائل به سرعت بین المللی می‌شود اما باید بدانیم هر نقطه ناامن یعنی امکان بالقوه ناامنی در همه جهان است. همیشه صحبت از حقوق بشر می‌کنند که ما نیز اعتقاد عمیقی به آن داریم اما آیا به جز این است که تاکنون ابزاری بوده است.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه کسانی که از صلح می‌گویند چرا بر طبل جنگ می‌کوبند گفت: مردم فطرت پاک دارند و به دنبال صلح هستند باید نگران این بدعهدی‌ها و خلف وعده‌ها باشند. به عنوان صلح جهانی تعهد به برجام را امضا کردند و جشن و شادی برگزار کردند و به شورای امنیت  و از آن را نبردند، حال چطور می‌شود با بدعهدی و پشت کردن به توافقات بین المللی از برجام خارج شدند و اساس ناامنی را در نظام بین‌المللی شما می‌گذارید.

رحمانی فضلی ابراز داشت: ما ملت صلح‌دوست هستیم و ایدئولوژی و  تفکر اسلامی می‌گوید از نظر شرعی مجاز به حمله به دیگران نیستیم. همه شما باید یک حلقه از حلقه‌های صلح، دوستی، توسعه و پیشرفت را باید تکمیل کنید و آن نجات انسان از دام مواد خانمانسوز مخدر است.

انتهای پیام/
http://fna.ir/bn7qrv همراه اول نظرات دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :