آزادی خواهی و استقلال طلبی یک اصل در قانون اساسی جمهوری اسلامی است
تاریخ : 30 تیر 1397

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین علی جعفری مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در چهاردهمین نشست شنبه های انقلاب که با موضوع آزادی و حقوق بشر در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: نوآوری در آزادی ها در جمهوری اسلامی ایران این است که ناظر به استقلال و توامان با آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: آزادی خواهی و استقلال طلبی یک اصل در قانون اساسی جمهوری اسلامی است که ناظر به هم در کشور ما باید پیش برود و تلقی آزادی خواهانه از استقلال در ایران وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری اضافه کرد: اصل توازن بین استقلال و آزادی یک تجربه جدید جهانی است که البته ما در این حوزه در حال آزمون و خطا و پیش بردن تجربیات خود هستیم.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: آزادی در برخی کشورها منوط به فروختن استقلال است اما کشوری که همزمان پروره آزادی و استقلال را پیش می برد باید مراقب این باشد که هیچ یک از این دو حوزه حریم یکدیگر را خدشه دار نکنند.

وی تصریح کرد: هزینه پیش بردن پایاپلی استقلال و آزادی در جمهوری اسلامی باعث متهم شدن ما شده است اما از این راه قدم عقب نکشیده ایم.

جعفری ادامه داد: جریانی که به آزادی در جمهوری اسلامی ضربه زده اند کسانی اند که از آزادی به نحوی استقاده کزدند که استقلال ملی ما خدشه دار شده است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به وقایع فتنه 88 گفت: جمهوری اسلامی از حیث امکان کاندیداتوری انتخابات از آزادترین کشورهاست و اینکه یک نفر از این آزادی نوعی کنش را سامان داد که برآیند آن خدشه دار شدن استقلال ملی ما بود.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران این توازن بین آزادی و استقلال را در سال 88 بهم نزد و تجربه درخشان مدیریت فتنه 88 در ایران در مقایسه با کودتای ترکیه نشان دهنده قوت ماست.

وی تصریح کرد: کسانی که با تابلوی آزادی توازن آزادی و استقلال را خدشه دار کرده اند بعدها نشان دادند به حداقل آزادی ها اعتقاد ندارند؛ برای مثال طرفداران دانشجویان در وقایع کوی دانشگاه سال 78 امروز با بی خیالی محض و به سادگی از بازرسی ناظرین یک سازمان بیگانه بر اتاق شخصی اساتید دانشگاه های ایران عبور می کند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری ادامه داد: جریانی که برای جلوگیری از رانت خواری تحت عنوان عدم ورود به حریم شخصی مانع تراشی می کند نسبت به ورود به اتاق شخصی اساتید دانشگاهی کشور بی تفاوت است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به پیشرفت های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران گفت: UPR که گزارش دوره ای جهانی در حوزه حقوق بشر است دستاوردهای ما بیان شده است، در این گزارش آمده است که از انتشار سالانه 1500 عنوان کتاب پیش از انقلاب به 107 هزار عنوان کتاب در سال 96 رسیده ایم و جزو 3 کشور نخست جهان هستیم.

جعفری گفت: در ایران سرانه فضای عبادی اقلیت های مذهبی دو برابر مسلمانهاست. پیش از انقلاب 3 درصد مراکز آموزش عالی در شهرهای قومی بود 31 درصد مراکز آموزش عالی در شهرهای قومی هستند.

وی ادامه داد: 5800 هفته نامه، 8000 مطبوعه مجوزدار دانشجویی، مجوز فعالیت 150 رسانه بین المللی در کشور 4000 سمن مجوزدار از وزارت کشور در ایران وجود دارد که 58 درصد آنها در حوزه حقوق بشر فعالیت می کنند. 31 هزار وکیل فعالند که یک سوم آن بانوان هستند.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: فرق ضاله در ایران علی رغم همه تبلیغات حقوق شهروندی دارند، همچون قبرستان اختصاصی خانه سالمندان اجازه تردد ساخت شرکت و حقوق بازنشستگی و ... را دارا هستند.


منبع : فارس‌نیوز

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :