«لایحه ای» که دولت و مجلس آن را چند سال است به هم پاس می دهند!
تاریخ : 26 آذر 1394

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21
دولت با آلودگی هوا برخورد تشریفاتی دارد هر سال در اواخر آذر ماه و با شروع فصل سرما و برخی تغییرات دمایی، پدیده هایی مانند وارونگی بروز می کند که باعث بالا رفتن آلودگی هوا می شود. به همین دلیل، مسئولان را به این فکر وامی دارد که باید برای مبارزه با این نوع پدیده ها فکری کرد، ولی بلافاصله پس از پایان این دوره، همه چیز به فراموشی سپرده می شود.

به گزارش «تابناک»، چندین سال است، بحث آلودگی هوا و نحوه برطرف کردن آن، یکی از مهم ترین دغدغه دولت ها بوده و به همین منظور، نخستین بار در سال 74 این موضوع مورد توجه دولت هاشمی قرار گرفت و لایحه ای با نام لایحه هوای پاک تدوین شد.

لایحه هوای پاک از سال ۱۳۷۴ در خصوص نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تنظیم شده بود، ولی با توجه به گذشت بیش از بیست سال از زمان تنظیم آن، لازم بود، یکسری اصلاحات روی آن انجام شود؛ اصلاحاتی شامل حذف موادی که دیگر کارکرد ندارند و افزودن مواد جدید به آن.

به همین منظور برای بار دوم در سال ۹۱ مرکز پژوهش های مجلس اعمال اصلاحات بر روی این لایحه را آغاز کرد که البته این فعالیت ها، منجر به ارائه طرحی در کمیسیون های مختلف مجلس شد. پس از بررسی این طرح در کمیسیون های مختلف مجلس، دولت احساس کرد که باید لایحه هوای پاک جامع تر و کامل تر بررسی شود تا مشکلاتی از قبیل موضوعات مرتبط با بودجه و مغایرت با قانون اساسی در لایحه برطرف شود؛ بنابراین، همان زمان دولت از مجلس درخواست کرد، این طرح را متوقف کنند. لایحه هوای پاک از اواخر سال گذشته بار دیگر در دولت روحانی بازنویسی و تدوین شد.

لایحه مذکور در کمیسیون های فرعی و اصلی زیربنایی صنعت و محیط زیست بررسی و تصویب و نهایتا به هیأت دولت ارسال و پس از آن تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها از ۵ به ۳ سال، پایش منابع خانگی آلاینده هوا، رصد بیماری ها و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، تکمیل شبکه های پایش امواج و پارازیت ها، افزایش سه برابری مجازات‌ آلودگی هوا، ارتقای استاندارد خودروها به یورو ۵ ظرف ۴ سال و توجه ویژه به ریزگردها و آلاینده های طبیعی هوا در لایحه جدید از جمله مواردی بود که مد نظر قرار گرفته بود، ولی به دلایل نامعلوم این لایحه حدود سه ماه است در مجلس خاک می خورد!

رئیس سازمان محیط زیست در روزهای گذشته با انتقاد از روند پیگیری این لایحه در مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از سه ماه است، لایحه هوای پاک تقدیم مجلس شده و در حال خاک خوردن است؛ بنابراین، تا زمانی که مجلس تصمیمی در این باره نگیرد، نمی توان کاری از پیش برد.

از سوی دیگر، مؤید حسینی صدر سخنگوی کمیسیون محیط زیست مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار کرد: متأسفانه در این لایحه برای حل مشکل آلودگی هوا پیشنهادی نشده و تنها به پایش آلودگی ها پرداخته شده است. البته مسائل کوچکی مانند زمان معاینه فنی خودرو و مواردی از این دست در آن گنجانده شده است، ولی این قبیل اقدامات مشکل آلودگی را اساسا حل نمی کند.

این نماینده مجلس گفت: دولت دقیقا از تأثیر پارامترهای مختلف در آلودگی هوا آگاه است؛ برای نمونه، منابع متحرکی مانند خودروهای سبک و سنگین، سوخت مورد استفاده در منازل، سوخت مورد استفاده در صنایع آلاینده همچون نفت و مازوت از عوامل اصلی تولید آلودگی هستند و دولت از درصد تأثیرات آن باخبر است؛ بنابراین، اینکه مرکزی برای پایش آلودگی ایجاد شود، خوب است، ولی این طرح برای امسال نمی توانست کاری از پیش ببرد.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: بعید است این لایحه برای امسال در مجلس بررسی شود، زیرا مجلس در روزهای آینده خود را برای بررسی لایحه بودجه آماده می کند و فرصتی برای این کار نیست، ولی پیشنهاد ما برای سازمان محیط زیست این است که از طرح های زیربنایی استفاده کند. هم اکنون بیش از 52 هزار دستگاه پیکان بالای بیست سال در ناوگان حمل نقل عمومی در حال کار کردن است. از طرف دیگر، بیش از 70 درصد از خودرو های سنگین موجود در کشور، بیش از 20 سال دارند و به نظر می رسد، بیش از هر کار دیگر باید برای سازماندهی این امور کاری کرد.

وی گفت: متأسفانه نهادهای دولتی با معضل آلودگی هوا برخورد تشریفاتی دارند، حال آنکه دولت باید بدون تعارف  واقعیت ها را به مردم بگوید تا هم همکاری مردم جلب و هم با ادله در مجلس حاضر شود تا با مجوز مجلس و استفاده از بخش خصوصی، اوراق مشارکت و فاینانس حمل و نقل عمومی به صورت جدی توسعه پیدا کند. در غیر این صورت، با سوزاندن بیش از 15 میلیون لیتر بنزین به صورت روزانه در تهران، مشکل آلودگی هوا حل نخواهد شد.


منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :