«قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» جانبازان زیر 25 درصد کشور را از بین خواهد برد!
تاریخ : 25 آبان 1395

تنظیمات متن :
      رنگ پشت متن       سایز متن
   21

اگرچه در میان افکار عمومی جامعه اینگونه جا افتاده که همه جانبازان دوران دفاع مقدس از فرصت های اجتماعی و اقتصادی منحصربفردی برخورداند و حمایت های انجام شده شرایط ایده آلی برای آنها فراهم کرده است، هستند جانبازانی که با وجود حضور ستایش برانگیز در جنگ و از دست دادن سلامتی، از کم ترین امتیازات اجتماعی نیز بهره مند نیستند؛ جانبازانی که می گویند ما فراموش شده ایم و دیگر کسی به ما توجهی نمی کند!


به گزارش «تابناک» اعتراض بخش قابل توجهی از جانبازان دوران دفاع مقدس نسبت به دستورالعمل های مرتبط با مزایای اعطایی به آنها و تفاوت هایی که بین جانبازان 25 درصد و زیر 25 درصد وجود دارد، سال هاست به یکی از خبرهای پر حاشیه این حوزه تبدیل شده است؛ جانبازانی که بر اساس قوانین موجود از بسیاری از مزایای اجتماعی و اقتصادی جامعه ایثارگری کشور محروم هستند و به نحوه تعیین درصدها نیز انتقادات جدی دارند.

در رابطه با مشکلاتی که جامعه جانبازان زیر 25 درصد کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند، یکی از سرهنگ های بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی ایران که بر اساس کمیسیون های تخصصی ارتش 50 درصد جانبازی دارد ولی بنیاد شهید و امورایثارگران تنها 15 درصد جانبازی برای او تعیین کرده است، به «تابناک» گفت: پس از گذشت بیش از بیست و پنج سال از پایان جنگ، هنوز قانون جامع وکاملی که بتواند زخم های کهنه ما جانبازان زیر 25 درصد را التیام بخشد وجود ندارد.

قوانین تصویبی موجود همگی شامل جانبازان بالای 25 درصد می باشد و به گونه‌ای تنظیم شده که هم اکنون جانبازان زیر 25 درصد حتی به اندازه فرزندان بالای 25 درصد نیز خدمات دریافت نمی­کنند.

این جانباز بازنشسته که هم اکنون از بیماری های اعصاب و روان نیز رنج می برد، ادامه داد: جانبازان زیر 25 درصد از سهمیه ایثارگری برای ادامه تحصیل خود و فرزندانمان بهره مند نمی شوند، قانون معافیت یک فرزند ذکور به آنها تعلق نمی گیرد و در سفرهای درمانی که تهران یا سایر کلانشهرها دارند، نمی توانند از بلیط نیم بهای هواپیما استفاده کنند.

در همین باره یکی دیگر از جانبازان زیر 25 درصد کشور گفت: من جانباز 20 درصد هستم که به دلیل اثابت ترکش به کتف چپ و موج به سر و دوگوش توان کار کردن ندارم و تنها سرگرمی من گوش دادن به صدای صوتی است که در گوشم می شنوم. به دلیل ناراحتی اعصاب خانواده ام مرا ترک کردند، همه همسایه ها می دانند من موج دارم و از بیماری اعصاب و روان رنج می برم، اما مسئولان در پاسخ به من می گویند مشکلی نداری و امکان افزایش درصد جانبازی ات به 25 درصد وجود ندارد.

بر اساس آمارهای موجود در کشور بیش از 300 هزار جانباز زیر 25 درصد وجود دارد که تعداد زیادی از آنها به دلیل برخی آسیب های وارده در دوران دفاع مقدس در شرایط خوبی از نظر سلامت جسمانی قرار ندارند و به شدت نیازمند بسته های حمایتی نهادهای مثل بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند اما بررسی ها نشان می دهد «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» که سال هاست در کش و قوس تصویب و اصلاح قرار دارد، توسط برخی نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی مورد کم لطفی قرار می گیرد و اعمال اصلاحات آن هنوز عملیاتی نشده است.

در رابطه با کمبودهایی که قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در ارائه خدمات و بسته های حمایتی به جانبازان زیر 25 درصد دارد، بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی به رسانه ها گفت: برای آنهایی که در دوران هشت سال دفاع مقدس و مقاطع حساس انقلاب اسلامی به دفاع از کشور و میهن پرداختند باید یکسری شرایط را همانطوری که در سایر کشورها مرسوم است فراهم کنیم. ما امیدواریم این موضوع«اصلاح قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» هرچه سریع تر باید در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار بگیرد.

البته نادیده گرفتن حقوق و مزایای کافی برای جانبازان زیر 25 درصد کشور تنها مشکل این حوزه نیست و بسیاری از جانبازان دوران دفاع مقدس به ویژه جانبازان بازنشسته ارتش نسبت به این موضوع نیز گلایه دارند که درصدهای لحاظ شده برای آنها بین کمیسیون تخصصی ارتش و بنیاد شهید متفاوت است و این تفاوت بر خلاف وضعیت جسمانی آنها را در بهره مندی از امتیازات و بسته های حمایتی محروم می کند.

در این رابطه «تابناک» به اسنادی از کمیسیون های تخصصی این جانبازان هشت سال دفاع مقدس دست یافت که در آنها بین درصد احراز شده جانبازی در دو نهاد متفاوت (ارتش و بنیاد شهید و امور ایثارگران) حتی تا 35 درصد اختلاف وجود دارد؛ اسنادی که به دلیل محرمانه بودن  امکان انتشارشان وجود ندارد و صاحبان این اسناد در مظلومیتی غریب اسیر شده اند.


بر اساس آنچه آمد به نظر می رسد در رابطه با مشکلات جامعه ایثارگر کشور به ویژه جانبازان زیر 25 درصد دو موضوع مهم باید در دستور کار مسئولان باشد و برای رسیدگی به آنها تلاش شود.

نخست اینکه درصد جانبازی این افراد برابر اسناد موجود و ادعای آنها گویای تفاوت های فاحشی است که لزوم بررسی مجدد و عادلانه سوابق پزشکی آنها را نشان می دهد و دیگر اینکه جانبازان زیر 25 درصد نیز به هرحال افراد ارزشمندی هستند که روز به روز به دوران کهولت سن و افزایش مشکلات شخصی نزدیک می شوند و از این رو بر جامعه و به ویژه مسئولان واجب است با اتخاذ تصمیم های شایسته و تعریف بسته های حمایتی ویژه این مجموعه را نیز زیر پوشش مزایای اجتماعی و اقتصادی جامعه ایثار گر کشور قرار بدهند.



منبع : تابناک‌

نظرات :



نظر خود را در مورد این خبر بیان کنید.

نام :

ایمیل :

نظر:
آدمک :